یک متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بیشتر است، بنابراین این دسته از افراد با کنترل فشار و قند خون می‌توانند علاوه بر پیشگیری از بروز سکته مغزی و قلبی احتمال ابتلا به آلزایمر را به تعویق بیندازند.

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بیشتر است، بنابراین این دسته از افراد با کنترل فشار و قند خون می‌توانند علاوه بر پیشگیری از بروز سکته مغزی و قلبی احتمال ابتلا به آلزایمر را به تعویق بیندازند.

دکتر سعید قزوینیان در گفت‌و‌گو با آنا، اظهار کرد: آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که طی آن افراد 60 سال به بالا، قسمتی از مغزشان تخریب می‌شود که در لُب گیجگاهی قرار دارد و مسئول حافظه است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه حافظه این دسته از بیماران به طور کامل تخریب می‌شود، افزود: در گذشته بر این باور بودند که آلزایمر یک بیماری بدون علت است اما در حال حاضر بر اساس نتایج مطالعات انجام شده ثابت شده، داشتن زمینه ژنتیکی و مسائل محیطی در بروز این بیماری دخیل هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین فاکتوری که منجر به تشدید آلزایمر می‌شود، بیماری‌هایی هستند که باعث گرفتگی رگ‌های مغزی می‌شوند که در این میان از مهم‌ترین علت گرفتگی عروق در قلب می‌توان به بیماری فشار خون و گرفتگی عروق در مغز به دیابت اشاره کرد.

این عضو انجمن علوم اعصاب ایران عنوان کرد: دیابت به علت رسوب مواد در رگ ایجاد می‌شود که در صورت عدم کنترل آن، عروق مغز که مسئول حافظه است تخریب می‌شوند. بنابراین افرادی که دیابت کنترل نشده دارند با مکانیسم گرفتگی عروق ریز مغز می‌توانند تابلویی شبیه آلزایمر را پیدا کنند.

وی افزود: کنترل نکردن قند خون در بیماران مبتلا به آلزایمر موجب تسریع روند بیماری می‌شود، بنابراین اگر فشار خون و دیابت را کنترل کنیم علاوه بر پیشگیری از سکته مغزی و قلبی می‌توانیم احتمال ابتلا به آلزایمر را به تعویق بیندازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha