سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه رفع معضل بیکاری در مناطق مرزی و محروم باید دغدغه مسئولان و دولت باشد، گفت: نبود برنامه‌ریزی منسجم برای افزایش اشتغال در این مناطق از عوامل بنیادین عدم پیشرفت استان‌های مرزی است.

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه رفع معضل بیکاری در مناطق مرزی و محروم باید دغدغه مسئولان و دولت باشد، گفت: نبود برنامه‌ریزی منسجم برای افزایش اشتغال در این مناطق از عوامل بنیادین عدم پیشرفت استان‌های مرزی است.

ایرج عبدی در گفت وگو با خانه ملت، معضل بیکاری را از مهمترین مشکلات جوانان به ویژه در استان‌های مرزی و محروم عنوان و بیان کرد: بیکاری زمینه ساز معضلات فرهنگی و اجتماعی همچون اعتیاد و کاهش ازدواج بوده لذا لازم است مسئولان متولی برای رفع این مشکل تلاش کافی داشته باشند.

 نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر توجه بیشتر دولت به اشتغال جوانان مناطق مرزی، گفت: چون قشر جوان سهم زیادی در پیشرفت کشور دارد اگر برای اشتغال آنها به درستی برنامه‌ریزی شود بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.

 
عدم موفقیت دولت‌ها در بهبود اشتغال و رفع معضل بیکاری

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از عدم موفقیت دولت ها در بهبود اشتغال در شهرهای مرزی،‌ تصریح کرد: متاسفانه هیچ دولتی در حوزه افزایش و بهبود اشتغال جوانان مناطق مرزی تاکنون موفق عمل نکرده و حتی برنامه‌ریزی هم در این خصوص صورت نگرفته است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، ادامه داد: هزینه‌هایی که طی چندسال گذشته برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم پرداخت شد اگر درصدی از آن صرف اشتغال جوانان می شد اشتغال افزایش پیدا می کرد و در حال حاضر این همه جوان بیکار در جامعه وجود نداشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اشتغال پایدار در مناطق مرزی و محروم،‌ گفت: با ایجاد اشتغال پایدار در استان های مرزی و محروم، امنیت پایدار در این شهرها  فراهم و معضلات اجتماعی کاسته خواهد شد بنابراین تا هنگامی که به جوانان بها داده نشود نمی توان برای رفع معضلات اجتماعی اقدام کرد.

وی تصریح کرد: در سفری که به استان ایلام داشتیم متاسفانه اکثر روستاها خالی از سکنه بودند در حالی‌که از نظر استراتژیک، افزایش جمعیت در شهرها و روستاهای مرزی برای کشور حائز اهمیت است ولی ساکنان این مناطق به خاطر بیکاری به کلان‌شهرها مهاجرت کرده‌اند که تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

 

افزایش نرخ بیکاری در کشور

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی،‌ با انتقاد از افزایش نرخ بیکاری در کشور بیان کرد: اگر متولیان برای افزایش و بهبود اشتغال برنامه ریزی می کردند باید شاخص بیکاری کاهش پیدا می کرد ولی متاسفانه نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش یافته چون برای این مهم هیچ گونه برنامه ریزی و سرمایه گذاری نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اظهار نظر وزیر کار مبنی بر در دستور کار قرار گرفتن اشتغال جوانان مناطق مرزی، گفت: با جدیت اعتقاد دارم که این اظهار نظر فقط در حد شعار و حرف بوده و اینکه بخواهد به مرحله اجرا درآید تا وقتی که برنامه ریزی منسجمی صورت نگرفته غیرممکن است.

 

ضرورت توزیع عادلانه بودجه و امکانات در استان ها

عبدی با تاکید بر توزیع عادلانه بودجه و امکانات در کشور، تصریح کرد: اگر قرار باشد برای اشتغال در کشور سرمایه گذاری صورت گیرد اکثر این  سرمایه گذاری ها به کلانشهرها اختصاص و کمتر به استان های محروم و مرزی توجه می شود لذا تقسیم ثروت و بودجه باید در استان های کشور با عدالت انجام شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، ادامه داد: دولت می تواند با اولویت اشتغال استان‌های مرزی و محروم از 4 هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای اشتغال در نظر گرفته شده در خصوص بهبود اشتغال در کشور هزینه کند.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بهبود اشتغال جوانان باید در اولویت برنامه های اجرایی دولت قرار گیرد، تصریح کرد: امیدواریم که دولت بحث اشتغال را منوط به حل شدن مشکلات اقتصادی خود نکند لذا بسیار ضروری و لازم است که بهبود اشتغال جوانان به خصوص جوانان مرزی در اولویت برنامه های اجرایی دولت قرار گیرد.

وی ادامه داد: دولت می تواند با برنامه ریزی منظم و تقسیم عادلانه بودجه و ثروت به مسئله اشتغال ورود پیدا کند؛ بهتر است در همین ماه های آغازین تصمیم درستی در مورد رفع مشکلات  اشتغال جوانان گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: متاسفانه به خاطر بیکاری، جوانان ذکور استان های مرزی به کلان شهرها و پایتخت مهاجرت می کنند و پدیده مهاجرت باعث برهم خوردن تعادل جنسیتی جمعیت و بالارفتن سن ازدواج در مناطق مرزی می شود و از سوی دیگر مهاجرت ها انواع بزهکاری اجتماعی در کلانشهرها را رقم می زند.

وی ادامه داد: با توجه به فرهنگ جامعه که بحث مهاجرت برای خانم ها معمولا کمتر اتفاق می افتد لذا آنها مجبور می شوند با تحصیل اوقات خود را پر کنند در نتیجه آمار زیادی از قبولی دانشگاه را به خود اختصاص می دهند که این اتفاق شیوه زندگی را در جامعه تغییر خواهد داد و آمار بیکاران ذکور در جامعه افزایش می یابد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس،گفت: اگر برای اشتغال جوانان در کوتاه مدت و میان مدت برنامه ریزی منسجم و اصولی صورت نگیرد معضلات اجتماعی بیشتر و کشور از لحاظ اقتصادی دچار مشکل می شود چون جوانان آینده سازان کشور هستند پس توجه به رفع مشکلات آنها حیاتی است.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی، بر‌ همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع، ستاد اجرایی فرمان امام، شستا و بانک ها در حوزه سرمایه گذاری برای رفع مشکلات جوانان مناطق مرزی و  محروم  با وزارت کار و دولت  تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha