عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عدم تعیین منطقی تعرفه‌های پاراکلینیک در بخش خصوصی، باعث می‌شود برخی از این مؤسسات به کم‌فروشی خدمات بپردازند در حالی که دولت باید در حمایت از بیماران، سهم بیمه‌‌ها را افزایش دهد.

کم‌فروشی خدمات از سوی برخی مؤسسات درمانی

سلامت نیوز: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عدم تعیین منطقی تعرفه‌های پاراکلینیک در بخش خصوصی، باعث می‌شود برخی از این مؤسسات به کم‌فروشی خدمات بپردازند در حالی که دولت باید در حمایت از بیماران، سهم بیمه‌‌ها را افزایش دهد.

عبدالفتاح صراف‌نژاد در گفت‌وگو با فارس، گفت: واقعی نبودن تعرفه‌های درمانی در بخش خدمات پاراکلینیک باعث می‌شود که برخی از ارائه‌دهندگان این خدمات ترجیح دهند بر اساس کتاب تعرفه‌گذاری رفتار نکنند.

وی ادامه داد: عدم تعیین معقول و منطقی تعرفه‌های درمانی خدمات پاراکلینیک در سال 94 و برای بخش خصوصی، باعث می‌شود برخی از موسسات پاراکلینیک به کم فروشی خدمات بپردازند تا به نوعی جبران هزینه‌های خود را داشته باشند و یا از بیمار خارج از تعرفه مصوب پول بگیرند در نتیجه کیفیت این نوع خدمات افت می‌کند و دچار مشکل می‌شود.

صراف‌نژاد گفت: آنچه تعجب‌آور است این بوده که کارشناسان دولتی 8 یا 9 ماه پیش تعرفه‌ای را تعیین کردند و ضریب 20 هزار تومان برایش مشخص کردند اما به جای ترمیم این تعرفه آن را در سال جدید کم کردند که نشان می‌دهد کار کارشناسی آنها در آن زمان غیر واقعی بوده است.

این ایمونولوژیست ادامه داد: وزارت بهداشت اگر کاهش تعرفه خدمات پاراکلینیک و آزمایشگاهی را به دلیل بی‌کیفیت بودن ارائه این خدمات از سوی بخش خصوصی می‌داند درست نیست؛ چرا که وزارت بهداشت چندین بار آزمایشگاه‌های تشخیص طبی را به عنوان مراکزی که بالاترین کیفیت، کیفی را داشته و نسبت به اجرای کنترل کیفی و رعایت استانداردهای جهانی پیشتاز بوده معرفی کرده است.

وی افزود: اگر بی‌طرفانه بخواهیم قضاوت کنیم و سطح هزینه و تورم را ثابت شده بدانیم باید همان تعرفه با ضریب 20 هزار تومان باقی می‌ماند در حالی که نه تنها افزایش نیافت بلکه از سال قبل هم پایین‌تر آمد.

این عضو هیأت مدیره جامعه علمی آزمایشگاهیان گفت: این اقدام وزارت بهداشت ضربه بزرگی را به تعرفه پاراکلینیک وارد کرده در حالی که دولت اگر به دنبال کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم است باید روی تعرفه‌های دولتی این اعمال نظر را می‌کرد تا بیمار متحمل هزینه‌های اضافی نشود و در واقع سهم سازمان‌های بیمه‌گر را افزایش می‌داد تا این هزینه‌ها را جبران کند نه اینکه از بخش خصوصی کم کند.

صراف‌نژاد ادامه داد:‌ طرح تحول نظام سلامت طرح موثری بوده که میزان پرداختی بیماران را در بخش دولتی کاهش داد اما باید این طرح برای سایر بخش‌ها هم اجرا شود و بیمه‌ها هزینه بیماران را بپردازند در واقع دولت باید بخش خصوصی را نیز مانند دولتی ببینند تا بیمار خودش انتخاب کند که کجا برود نه این که فقط به بخش دولتی رسیدگی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha