متخصص بیماری‌های اعصاب وروان با ابراز تاسف از این كه مواد مخدر صنعتی و قرص‌های روانگردان به سهولت در دسترس جوان‌ها قرار دارد، گفت: استفاده از مواد مخدر صنعتی و قرص‌های روانگردان به علت قیمت پایین و تغلیظ با هرویین موجب آسیب‌های شدید جسمی و روحی مصرف‌کنندگان می‌شود.

دکتر علیرضا حاج سید جوادی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت آشنایی مردم و پزشکان باعوارض داروی ترامادول و قرص‌های روانگردان افزود: شایع‌ترین نوع این قرص‌ها از نوع محرک و توهم زایی به نام اکستازی از گروه متامفتامین‌هاست که 45 دقیقه پس از استفاده از این قرص‌ها، علایم آن بروز کرده و سه تا شش ساعت پس از مصرف آثارش در بدن باقی می‌ماند.

وی با اشاره به عوارض خطرناک مصرف قرص‌های روانگردان، گفت: با مصرف این قرص‌ها، فرد دچار توهم بینایی و شنوایی شده و در ادراکات و حواس پنجگانه وی اختلاتی ایجاد می‌شود. همچنین افزایش فشارخون و بالا رفتن درجه حرارت بدن باعث فشار به اعصاب و قلب شده و منجر به سکته های قلبی و مغزی می‌شود.

وی در ادامه به خطرات سوء مصرف داروی ترامادول اشاره کرد وگفت: سوء مصرف این دارو عوارضی خطرناکتر از تریاک دارد.

حاج سید جوادی بیان داشت: این دارو در اثر مصرف بدون دستور پزشک اعتیاد آور و تشنج زا بوده که در بعضی موارد سم زدایی بسیار مشکل انجام می‌شود.

این متخصص بیماری‌های اعصاب وروان به مشکل بودن سم زدایی در این افراد اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم و حتی پزشکان نیز از عوارض خطرناک ترامادول آگاهی كاملی ندارند.

وی در خصوص استفاده از داروهای روانگردان به ایسنا گفت: فرد حتی با یک بار استفاده از این دارو معتاد شده و اگر به مدت سه روز استفاده كند، دچار آسیب‌های ماندگار مغزی می‌شود.

به گفته این متخصص، استفاده پیاپی این دارو باعث تخریب سلول‌های مغزی و ایجاد سندروم بی انگیزگی در فرد شده و از بعد روانی مشکلات جدی را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha