یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
کد خبر: 149132

پس از انتشار نامه ای اعتراض امیز در خبرگزاری تسنیم مبنی بر اعتراض عده ای از شرکت کنندگان آزمون دستیاری مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: آزمون دستیاری دوره چهل و دوم با رعایت اصول و موازین برگزاری آزمون در صحت و سلامت کامل برگزار شده و هیچ خطایی در هیچ یک از مراحل برگزاری آزمون رخ نداده است.

سلامت نیوز: پس از انتشار نامه ای اعتراض امیز در خبرگزاری تسنیم مبنی بر اعتراض عده ای از شرکت کنندگان آزمون دستیاری مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: آزمون دستیاری دوره چهل و دوم با رعایت اصول و موازین برگزاری آزمون در صحت و سلامت کامل برگزار شده و هیچ خطایی در هیچ یک از مراحل برگزاری آزمون رخ نداده است.

این خبرگزاری پس از مدت کوتاهی نامه اعتراضی معترضان  را از روی خروجی خود برداشت اما سلامت نیوز برای روشن شدن افکار عمومی بدلیل اینکه حذف مطالب از روی خروجی رسانه ها عملی بدور از اخلاق حرفه ای روزنامه نگاریست متن کامل نامه همراه با توضیحات وزارت بهداشت را در یک مطلب جداگانه منتشر میکند تا در صورتیکه هنوز هم عده ای به این امر اعتراض دارند موضوع مورد نظر را  از طریق مراجع قانونی مربوطه پیگیری کنند.

متن کامل این نامه اعتراضی به شرح زیر میباشد:

سلام علیکم

احتراما به استحضار عالی میرساند، نظر به اینکه آزمون دستیاری پزشکی دوره 42 در مورخه 10/2/1394 برگزار گردید، نقاط مشکوکی در مورد این آزمون موجب ایجاد شبهه بروز تقلب در این آزمون شده است که با توجه به اهمیت مساله گزینش صحیح دستیاران تخصصی و لزوم بهره گیری از افراد شایسته، همچنین جلوگیری از نفوذ افراد سودجو و متخلف، بررسی کارشناسانه تخلفات احتمالی و جوانب مشکوک این آزمون و اقدامات لازم در مورد آن ضروری دیده می شود.

شواهد مطرح کننده احتمال وجود تقلب به صورت فروش سوال یا رتبه به شرح زیر است.

پس از برگزاری آزمون مقرر شده بود در تاریخ 23/2/94 کلید نهایی و 28/2/94 نتایج اولیه از سوی سازمان سنجش آموزش پزشکی اعلام گردد. لیکن بدون هیچ دلیل و خبری در موعد مقرر اقدامی صورت نگرفت و در خبری دیگر مقرر شد در تاریخ 2/3/94 کلید نهایی و نتایج همزمان اعلام گردد و مجددا در صبح روز 31/2/94 اعلام شد که نتایج در همین روز اعلام میگردد. با توجه به اینکه تعداد پاسخنامه ها در این آزمون 14863 نفر بوده و در مقایسه با سازمان سنجش آموزش کشور و حجم بالای داوطلبین کنکور سراسری و زمان پاسخ دهی آن سازمان، زمان بیست و یک روز صرفا برای اعلام نمره و رتبه خام توسط مرکز سنجش آموزش کشور بسیار طولانی و این میزان تغییر در گفته مسئولین سازمان در تاریخ اعلام نتایج بدون توجیه و شک برانگیز به نظر می رسد.

پس از برگزاری آزمون اخبار غیر رسمی  از فروش سوالات آزمون در شهرهای تهران و شیراز و مشهد منتشر شد لیکن به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی و اینکه نمرات و رتبه ها اعلام نشده بود، در آن زمان این ادعا دور از ذهن به نظر می رسید. اگرچه گزارش های مکرر از کمتر بودن تعداد دفترچه سوالات آزمون در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه ایران که محل برگزاری آزمون بانوان بود، احتمال فروش رفتن سوالات را مطرح می کند. چراکه قاعدتا باید دفترچه های سوال دقیقا به تعداد داوطلبان آن حوزه و به صورت لاک و مهر شده تحویل آن حوزه شود. و این اتفاق بطور کلی امنیت آزمون را زیر سوال می برد.

همچنین بسیاری از داوطلبین در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده اند، بر خلاف قانون برگزاری آزمون، دربهای حوزه امتحان در ساعت 8:45 صبح بسته نشده بود و در ساعت 9:00 صبح علیرغم اینکه ورود و خروج از سالن امکان پذیر بوده است آزمون با بی نظمی کامل شروع شده است. این مطلب نیز امنیت آزمون را زیر سوال برده و احتمال فروش سوالات را بیشتر میکند. اما همانگونه که ذکر شد تا زمان اعلام نتایج، فرضیه فروش سوالات دور از ذهن مینمود.

پس از اعلام نتایج، اختلاف فاحش رتبه ها با روند سالهای گذشته اغلب داوطلبین را شوکه کرد، چراکه توزیع نامتناسب و تراکم بالای نمرات بالای 400 (برخلاف سالهای قبل) بسیار بیشتر از حد انتظار و درجه سختی آزمون بود. لازم به توضیح است که در همه آزمونهای قبلی و براساس توزیع نرمال در نمرات بالاتر از 400 و خصوصا بالاتر از 450 تراکم افراد کمتر از نمرات کمتر از 400 میشده ولی در این آزمون اتفاقی معکوس رخ داده است و تراکم افراد بیشتر شده است.

در مورد سطح دشواری سوالات در سالهای مختلف و مقایسه آنها ، طبق نظر خبرگان و فعالان عرصه آموزش دستیاری، چنین اظهار نظر می شود که ساده ترین مجموعه سوالات در سال 1391 (دوره 39) و دشوارترین مجموعه در سالهای اخیر مربوط به سال 1392 (دوره 40) می باشد. همچنین آزمون سال 93 (دوره 41) و سال 94 (دوره 42) از نظر سطح دشواری در حدی مشابه یکدیگر و در محدوده بین سالهای 91 و 92 بوده اند. البته تعداد مشابه افراد مجاز به انتخاب رشته در دوسال اخیر (که نمرات بالاتر از 150 داشته اند) که در این آزمون 7000 نفر و در سال گذشته 6700 نفر بوده اند و توزیع نمرات و شیب منحنی رتیه ها در سالهای قبل، گواه صحت این ادعا می باشد.

نمره

سال 91

سال 92

سال 93

سال94

450

53

3

30

113

400

500

50

200

583

350

1550

420

750

1400

300

3100

1950

1700

2700

نمودار رتبه و نمره در آزمون سالهای اخیر دستیاری

در بررسی آماری و تحلیل آن همانطور که در جدول فوق دیده می شود نمرات بالاتر از 450 به وضوح تعداد بیشتری نسبت به سالهای قبل دارند به طوری که این آزمون با وجود سطح دشواری مشابه سال 93 حدود 4 برابر سال قبل نمرات بالاتر از 450 داشته است و همین اختلاف فاحش در رتبه شرکت کنندگان با نمره های کمتر نیز به شدت تاثیر گذار بوده است. در نمرات بین 400 تا 450 رتبه شرکت کنندگان 3 برابر، در نمرات 350 تا 400 نسبت رتبه ها در سال 94 حدود2 برابر سال 93 بوده و در نمرات 300 تا 350 این نسبت کمتر است. اختلاف نسبت  در رتبه ی نمرات برتر در دو سال و مقایسه آن با رتبه شرکت کنندگان با نمره های پایین تر  نشان دهنده عدم وجود توزیع مشابه سالهای قبل است.

همین شدت اختلاف و ناهماهنگی در نسبت رتبه ها را در سالهای قبل از 93 نیز میتوان دید. بطوریکه، در مقایسه آزمون اخیر با سال 92، این نسبتها به ترتیب در نمره 450، 38 برابر، در نمره 400، حدود 12 برابر، در نمره 350 حدود 3.5 برابر و در نمره 300، 1.4 برابر است. این در حالیست که در هیچ کدام از آزمونهای قبل این تفاوت شگرف در نسبت رتبه ها در نمرات بالا و پایین وجود ندارد و همانطور که از اعداد و ارقام پیداست در نمرات بالاتر از 400 و خصوصا در نمرات بالاتر از 450 جهش غیر قابل توجیهی وجود دارد و این جهش نمرات شدیدا همه رتبه های پایین دست را تحت الشعاع قرار داده است.

این موضوع نیز احتمال وجود مساله فروش سوالات و یا رتبه کنکور (به صورت جعل پاسخنامه) را در این آزمون مطرح می کند.

با توجه به شواهد و قرائن فوق الاشاره اینجانبان امضاکنندگان ذیل نامه از آن مقام محترم تقاضای بررسی کارشناسانه در جهت روشن شدن موضوع و احقاق حق تضییع شده خود را خواستاریم.

 

مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت پس از خبری که بر روی خروجی خبرگزاری تسنیم برای مدت کوتاهی قرار گرفت با انتشار مطلبی اعلام کرد که آزمون دستیاری در صحت کامل برگزار شده و مواردی را هم برای  روشن شدن موضوع مطرح کرد:

  • تمام مراحل آزمون پذیرش دستیار دوره چهل و دوم در طراحی، انتخاب، تایپ و تکثیر سئوالات در موعد مقرر با کمال دقت و صحت و تحت نظارت دقیق ستاد مرکزی وزارت بهداشت انجام و در دانشگاه های علوم پزشکی، به سلامت برگزار شده و هیجگونه خطایی در هیچ­یک از مراحل برگزاری آزمون رخ نداده است.
  • با مقایسه بین نمرات آزمون پذیرش دستیار دوره چهل و یکم و چهل و دوم مشخص شد، میانگین نمرات سال گذشته 173 و میانه نمرات 157 و میانگین نمرات سال جاری 205 و میانه نمرات 188 است. این تفاوت‌ها نمایانگر این است که در کل، سئوالات سال جاری، ساده تر از سئوالات سال گذشته بوده است، طبیعی است داوطلبی با نمره یکسان در این دو سال، رتبه های متفاوتی داشته باشد.
  • علت تأخیر در اعلام کلید نهائی، بررسی اعتراضات واصله به سئوالات بوده که به صورت دقیق و موشکافانه توسط کمیته های مختلف علمی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی صورت گرفت تا حقی از داوطلبی ضایع نگردد. و خوشبختانه از 200 سئوال آزمون، تنها دو سئوال حذف و یک سئوال، دو گزینه ای اعلام شد. در پایان این اطلاعیه تاکید شده است؛ مراحل بعدی این آزمون طبق زمانبندی اعلام شده در حال اجرا است.

 

دکتر امامی رضوی هم بعد از انتشار این نامه طی مصاحبه ای تاکید کرد که به این اعتراضات رسیدگی شده است.

دکتر امامی رضوی با اشاره به تبعات تحلیل های نادرست در خصوص زیر سوال بردن سلامت برگزاری آزمون دستیاری که اغلب توسط گروههای خاص ارائه می شود، گفت: در گذشته نیز توسط همین افراد شاهد ارائه چنین تحلیل هایی بوده ایم، در حالیکه بررسی ها نشان داده است که این موارد چیزی جز ادعاهای غیر مستند و واهی نیست و انتشار آن از طریق بعضی از رسانه ها آثار مخربی را بر شرکت کنندگان آزمون می گذارد و این در حالیست که از بین بردن چنین شبهاتی نیز به سادگی مقدور نخواهد بود.

لذا وزارت بهداشت هر گونه شائبه و شبهه در خصوص برگزاری این آزمون را به شدت تکذیب می کند و با کسانی که بدون مستندات، این گونه شبهات را در جامعه مطرح می کنند، از طریق مراجع قضایی برخورد حقوقی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پزشک عمومی حق طلب ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    57 2
    مسئولین محترم وزارت بهداشت سالهاست امتحان دستیاری مخدوش بوده وتقلب وسئوال فروشی و....اتفاق می افتد وخواهد افتاد بنابراین به این سئوال اساسی باید پاسخ داده شود که چرا بااین امتحان بازی عملا ادامه تحصیل بهترین فرزندان ایران را قدغن کرده اید؟ در کجای دنیا امتحان دستیاری وجود دارد؟درکجای دنیا ادامه تحصیل وگرفتن تخصص قدغن وممنوع است برما 80 هزار پزشک عمومی وفارغ التحصیلان جدید تکلیف است که با اعتراض به این امتحان وتحریم آن از بی سواد نگه داشتنمان توسط عده ای انحصارطلب وپول دوست ومخالف سلامت مردم جلوگیری کنیم تا هرپزشکی بتواند براساس علاقه بدون هیچ امتحانی ادامه تحصیل دهد مطمئنا علیرغم تبلیغات مسموم این افراد،هیچ متخصصی بیکار نخواهد ماندو این مسئله باعث آگاهی عموم مردم وتوزیع ثروت وکاهش اختلاف طبقاتی خواهد شد.انشااله
  • احمد قنبری ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    44 5
    برادر ارجمند دکتر امامی رضوی با سلام 1- مگر سال ا89 امتحان رزیدنتی بخاطر تقلب باطل نگردید. 2- چرا در سالهای 91 تا 93 چنین اعتراضی نشد؟ 3- داوطب باید بگوید امتحان سخت یا راحت بود نه جنابعالی 4- توضیح رتبه ها بر اساس نمره خام حداقل باید مثل سال 93 باشد نه اینهمه اختلاف فاحش. 5- در جواب اعتراض عده ای از داوطلبان واقعا نخبه و زحمتکش با بیانات مستدل ، استفاده از زبان تهدید شایسته جایگاه جنابعالی نیست. بهتر است با تأسی از شهامت حضرت امام(ره) و صداقت رهبر معظم انقلاب بی سر و صدا مجدانه بررسی گردد تا حقی از کسی ضایع نشود و اگر هم قرار است عده ا ی بر اساس ضوابط خاص نیز قبول شوند حداقل سهمیه را افزایش دهید. با احترامات فائقه
  • پزشکان تخصص ممنوع ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    50 1
    لطفا بساط امتحان دروغین ومتقلبانه دستیاری را برچینید واز خدا وامام زمان بترسید چرا که روز رسوایی دروغ گویان ومتقلبان با قیام مهدی (عج) دور نیست!
  • استریت درسی ۸۷ ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    40 2
    اگر تقلبی صورت نگرفته است,پس امتحان کاملا غیر استاندارد بوده است که برخلاف ساده ترین ازمون های گذشته امسال۵۰۰نفر نمره بالای ۴۰۰داشته اند,و هر نمره باعث ۱۰تا۱۵ اختلاف رتبه شده است,واین امتحان به هیچ وجه ملاک قابل اعتمادی برای پذیرش دستیار نیست...
  • دکتر حق گو ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    30 0
    تقلب و فروش رتبه کم بود ..اطی دو دوره اخیر سهمیه آزاد از 80درصد به 45 درصد کاهش پیدا کرده... هیچ کسی هم جوابگو نیست..
  • پرشک عمومی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    25 0
    با سلام من قصد امتحان ازمایشی داشتم در امتحان قبل از عید و از دی ماه دو اس ام اس مشکوک برای اینجانب امد که اعتنایی نکردم شاید بررسیش لازم باشه،بعد از امتحان و حرفهای شنیده شده شکم داره به یقین تبدیل میشه،ما که نخونده بودیم ولی نزارید زحماته یه عده به باد بره،متن اس ام اس این بود: تضمین 145 سوال دستیاری تنها در 84 صفحه!!!!! بالاخره اون دنیایی ام هست دوستان
  • Farzad ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    2 27
    امتحان امسال اسون بوده بخاطر همين موضوع رتبه ها پايين بوده'البته در بين معترضين اكثرا افراد غيرمجاز وجود دارند
  • حمید ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    18 0
    در سالهای اخیر بودن افرادی که ۵ سال مجاز به انتخاب رشته نمیشدن و یکدفعه رتبه ۱۴ و ۲۴ اوردن.دلیل ۲ ماه زمان برای اعلام نتایج نهایی چیه؟اونم واسه ۱۴۰۰۰ نفر خدانگدره از...
  • معترض به رتبه ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    19 2
    با وجود اینهمه مستندات انکار تقلب بسیار قبیح است،دیگر هر کدام از ما بعد از ۷ سال درس خواندن خوب میدانیم نسبت به دیگر همکاران در چه رتبه ای قرار داریم ،خدا نگذره از کسی که میتونه حق ضایع شده ما را بهمان برگرداند و کوتاهی میکند برای درس خواندن از خیلی چیزا گذشتیم و خیلی سختیها را بر خود و خانوده مان تحمیل کردیم این حق کشی باعث افسردگی و بی اعتمادی عمیق در بین پزشکان شده ،این پزشکانند که باید با آرامش دردی از بیماران تسکین دهند اما امروز با این جفایه بزرگ و این ناحقی قبیحانه ناامیدی و تنش و حس مخرب بی اعتمادی در بین ما قوت گرفته است ...
  • علی ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    صدرصد تقلب شده است
  • خسته ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    لطفا نتيجه ازمون دستياري 42را اعلام كنيد