دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۴
کد خبر: 149150

فرماندار اهواز درباره عمدی بودن یا وقوع اشتباه در ساخت سد گتوند تاکید کرد: از صد سال گذشته شرکت نفت نمک خود را از آنجا تامین می‌کرده و می‌دانستند با چه چیز در آنجا مواجه خواهند شد‌ اما سد را درست در آن نقطه احداث کردند.

ساخت عمدی سد گتوند روی کوه نمک!

سلامت نیوز:  فرماندار اهواز درباره عمدی بودن یا وقوع اشتباه در ساخت سد گتوند تاکید کرد: از صد سال گذشته شرکت نفت نمک خود را از آنجا تامین می‌کرده و می‌دانستند با چه چیز در آنجا مواجه خواهند شد‌ اما سد را درست در آن نقطه احداث کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت ،اسماعیل ارزانی‌دوگانی، فرماندار اهواز درباره وضعیت اشتغالزایی و بیکاری، وضعیت رود کارون و اقداماتی که برای این رودخانه و حاشیه‌های آن انجام شده و وضعیت فعالیت‌های عمرانی در استان صحبت کرد. پایه اصلی حرف‌های او گلایه از بی‌تدبیری‌های دولت نهم و دهم در اقدامات و تصمیم‌گیری‌های ناکارآمد عمرانی و اقتصادی استان خوزستان بود که حالا دولت جدید با ده‌ها مشکل مالی و تحریمی باید آنها را ساماندهی کند.

کمبود شدید مدارس در شهرستان اهواز و روستاهای اطراف آن نیز جزو مواردی بود که ارزانی به وضوح در مورد آنها سخن گفت و عنوان کرد که تا دو سال قبل بخشی از روستاها و مناطق شهرستان اهواز مدرسه‌ای نداشتند و حالا حداقل 40 مدرسه کانکسی در این مناطق ایجاد شده است.

بخش نخست گفت‌وگو با فرماندار نیز روز شنبه با محورهای وضعیت گرد و غبار و اقدامات در شرف انجام، وضعیت آب شرب و فاضلاب استان، وضعیت حاشیه‌نشینان اهواز، عدم به کار‌گیری نیروهای انسانی بومی و گلایه از بی‌توجهی و عدم رسیدگی به مسایل مختلف از سوی مردم منتشر شده بود. بخش دوم گفت‌وگو با وی را در ادامه ملاحظه می‌کنید.


وضعیت بیکاری در شهر اهواز چگونه است؟
با توجه به اینکه استان خوزستان، استانی صنعتی است و به تبع آن اهواز که مرکز استان است از این مزیت بهره‌مند می‌باشد اما هنوز شاهد وضعیت نابسامان کاری در استان هستیم و با بیکاری زیادی مواجهیم. ما با حدود 450 هزار نفر حاشیه‌نشین و مناطق کم برخوردار مواجه هستیم. طبیعتا در استان ما و با وجود این تعداد حاشیه‌نشین، بیکاری هم بیش از دیگر شهرها خود را نشان می‌دهد.


یکی دیگر از انتقادات مردم خوزستان در مورد وضعیت اشتغال و بیکاری حضور چینی‌ها در استان خوزستان و کار روی سکوهای نفتی است.
اینکه دلیل حضور چینی‌ها در استان چیست را می‌توان از نگاه ملی و کلی نگریست. به عنوان مثال در دوره‌ای قرار بود از ژاپن ون‌های تویوتا با کیفیت بالا وارد شود و قیمت آن هم از ون‌های چینی پایین‌تر بود اما سیاست دولت قبل این بود که در اوج تحریم‌ها با چین مراوده داشته باشد. البته بخشی از آن به دلیل جبر وضعیت اقتصادی در آن دوران هم بود اما نه تا این حد که همه چیز را در پایین ترین سطح کیفی ممکن از چین وارد می‌کردیم. این تصمیم گیری دقیقا نتیجه‌ آن حرف است که ما بیاییم بگوییم تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیستند و حالا یک به یک تبعات آن را باید پس بدهیم و آخر عاقبت این نوع رفتارها مطمئنا چنین وضعیتی می‌شود. همین نوع نگاه و به تبع آن تحریم‌های بعد از آن باعث شد که ما از نیروهای چینی استفاده کنیم.


گفته می‌شود بعضی از پروژه‌ها از چینی‌ها گرفته شده است خبر دارید این مساله در چه وضعیتی است؟
بله وزارت نفت بسیار پیگیرخروج نیروهای چینی از پروژه‌های نفتی است و بسیاری از آنها از ایران رفته‌اند. با توجه به مذاکرات اخیر ما در سطح بین‌المللی و از طرفی اعلام حضور و همکاری کشورهای دیگر جهان در زمینه‌ همکاری نفتی با ایران این خبر به شدت قوت گرفته و امیدواریم کارها تا بخش زیادی به نیروهای کشورهای معتبر دیگر واگذار شود. کشورهای اروپایی هم اخیرا اعلام همکاری با ایران داشته‌اند و برای نزدیکی به ایران تلاش می‌کنند. در نگاهی دیگر با خروج این طیف از بخش‌های پالایشگاهی و صنعتی مطمئنا جای بیشتری برای بومیان فراهم خواهد شد و این باعث امیدواری برای ما و مردم است.


در جهت بهره‌مندی از نیروهای انسانی بومی آیا اقدامات لازم را انجام داده اید یا صرفا در حد بیان کلامی بوده؟
بله ما اخیرا پروژه‌ بومی‌سازی را در دست اقدام داریم و به جد عزم کرده‌ایم بیش از پیش از نیروی انسانی بومی استفاده کنیم. یکی از اقدامات مهمی که آقای مقتدایی، استاندار خوزستان در راستای فرمایشات رهبری که فرمودند بر دولت حرام است کالای خارجی بخرد انجام داده‌، همین پروژه‌ بومی‌‌سازی نیروی انسانی و تسهیل اشتغال مردم استان است.


خب در اینجا مشکلی ایجاد می‌شود. اگر قرار باشد تمام سیاست از این به بعد به کارگیری نیروهای بومی باشد، پس وضعیت نیروهای قدیمی اهل شهرهای دیگر که مشغول به کار هستند چه می‌شود؟ آیا جذب نیروهای جدید شکل خواهد گرفت؟
خوشبختانه چون همیشه پروژه‌ جدید داریم و کار هم زیاد است افرادی که مشغول به کار هستند را بیرون نخواهیم کرد. بیشتر در پی تزریق نیروی انسانی جدید در پروژه‌های تازه هستیم و در سیستم جدید نیروهای بومی را به کار خواهیم گرفت. در نهایت ما به هیچ وجه به دنبال این نیستیم که کسی را از اشتغالی که در آن است اخراج یا تعدیل کنیم.


وضعیت فضای محیط اطراف رود کارون بسیارنامناسب به نظر می‌رسد وقتی از روی پل کارون رد می‌شدیم بخشی از آن را خشک شده دیدیم وبخشی هم سنگ‌فرش‌های فرسوده‌ای که امکان تردد برای مردم را سخت می‌کند. فضای سبز مناسبی هم اطراف آن مشاهده نکردیم. دلیل عدم رسیدگی به ساحل کارون چیست؟
باید عرض کنم ما در سال‌های اخیر فضای سبز زیادی در اهواز ایجاد کردیم اما شما باید شرایط جوی را هم ملاحظه کنید. در حال حاضر روی حاشیه رود کارون کار می‌کنیم. برای ایجاد فضای سبز و رستوران‌هایی روی آب اقدامات لازم در حال انجام است تا با بقیه شهرها متفاوت باشد. استاندار با تخصیص 400 میلیارد تومان برای بهبود شرایط خوزستان در حال تغییر و تحولاتی در اینجاست که امید داریم به نتایج مثبتی دست یابیم. ما می‌خواهیم در استانمان چیزی بسازیم که وضعیتمان تا حدود زیادی بهبود یابد و مردم انگیزه ماندن داشته باشند. نظرمان بر این است اگر همین رود کارون در وسط هر شهر دیگری در جهان بود بهره‌مندی‌های زیادی از آن صورت می‌گرفت که متاسفانه این کار در استان ما مورد توجه واقع نشده است. حالا استاندار در حال پیگیری برای بهبود این شرایط است. قصد داریم وضعیتی توریستی به آن داده و جذب توریسم برای استان انجام دهیم. در دنیا از چنین پتانسیل‌هایی در غالب ارایه خدمات کسب سرمایه صورت می‌گیرد. به عنوان مثال به آنتالیا توجه کنید که درآمد رسمی این شهر از توریست و ارایه خدمات به آنها نصف درآمد نفتی ایران است. چنین ارایه خدماتی می‌تواند موجب کسب درآمد و جذب سرمایه شود و اوضاع را بهبود بخشد. مگر کیش چطور توریستی شد؟ باید همان اتفاقات در اینجا رخ دهد. البته لازم است فرهنگ‌سازی هم صورت گیرد. از سویی دیگر متاسفانه اکنون وضعیت رسیدگی مالی به کسانی که در خوزستان کار می‌کنند به نسبت قبل از انقلاب هم کمتر است و این کمی کار را برای ما مشکل می‌کند.


چرا حالا که درآمدهای نفتی خیلی بیشتر از آن دوران است. دلیل کم توجهی مالی به کارکنان خوزستان چیست؟
درست است اما باید میزان توانایی هزینه کرد را ببینیم. موضوع پایین آمدن ارزش پول و افت قدرت اقتصادی کشور است. بله در گذشته با دو هزار تومان بسیاری از کارها را می‌توانستیم انجام دهیم اما با چند صد میلیون هم نمی‌توان خانه خرید.


دلیل چیست؟ بجز آن است که عملکرد مسوولان به حدی پر اشتباه و ناکارآمد بوده که حالا وضعیت درآمدی و معیشتی مردم این‌گونه است؟
بله من از نحوه فعالیت‌های دولت برای استان در سال‌های گذشته دفاع نمی‌کنم زیرا معتقدم وضعیت در دور قبلی ریاست جمهوری خیلی بد شد و حالا ما باید آنها را برطرف کنیم. به عنوان مثال در پایان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی گوشت کیلویی 2500 تومان بود. اما حالا گوشت کیلویی 35 هزار تومان است. الان حقوق‌ها افزایش پیدا کرده اما وضعیت اقتصادی و تورمی کشور بدتر شده است.البته انتقاد زیاد هم خوب نیست. چقدر می‌توان گفت در همه ابعاد چه اتفاقات اسفباری در دولت قبل رخ داده؟ حالا باید دست به کار شویم و اصلاح کنیم.


در ایران شاهد تغییر سیاست‌ها با تغییر دولت‌ها هستیم. آیا این امر در استان شما هم دیده می‌شود؟
بله دقیقا این امر را شاهد هستیم. به عنوان مثال شما بی‌مدیریتی و عدم برنامه‌ریزی را در هشت سال دولت‌های نهم و دهم ببینید. در مناطقی مدرسه ساخته شده که نیازی به ایجاد مدرسه در آن منطقه نبوده است و دانش‌آموزی ندارد که سر کلاس برود یا مدرسه ساخته شده و فقط از یک طبقه آن استفاده می‌شود. بعد در شهرستان اهواز مناطقی وجود دارند که نیاز به مدرسه دارد و مدرسه نداشته‌اند و تازه یکی دو سالی است کانکس در اختیار کودکان آنجا قرارداده شده تا بتوانند درس بخوانند.40 مدرسه کانکسی در این مناطق وجود دارد. تصور کنید من ناچارم طرح‌های نیمه تمام عمرانی که کارایی ندارند و از دولت قبل باقی مانده‌اند را در میان تمام مشکلات خوزستان به اتمام برسانم. زیرا مثلا 70 درصد پروژه انجام شده. اگر به اتمام نرسانم می‌گویند با دولت قبلی مشکل دارند اگر هم ادامه دهم که هزینه زیادی می‌طلبد.


چرا با ادامه یافتن طرح‌ها مخالفت نمی‌کنید؟ این طرح‌های ناکارآمد هزینه اضافی بر دوش دولت است.
نمی‌شود مخالفت کرد. پولی از بیت‌المال هزینه‌شده و اگر رها شود، در طول زمان تبدیل به مخروبه می‌شود. به هر حال باید به تعاونی روستایی یا چیزی شبیه این تبدیل شود‌ چون به عنوان مدرسه که دیگر قابل استفاده نیست. مقصود این است که بودجه آموزش و پرورش صرف مواردی شده که مورد نیاز نبوده است. این فقط یکی از موارد است. واقعا آن قدر این موارد زیاد است که آدم دیوانه می‌شود.


حرف‌های شما درست. همه می‌دانند که چطور وضعیت کشور در هشت سال دولت نهم و دهم اسفبار شد. اما موضوع این است که حدود 30 سال از جنگ گذشته و چرا به جای آنکه این محرومیت‌ها و کمبودها ظرف تمام سال‌های پس از جنگ آهسته‌آهسته انجام شود، اقدام خاصی انجام نشده و در 10سال گذشته بدتر هم شده است؟ هر بار دولتی که روی کار آمده همه تصمیم‌گیری‌ها و مدیران را تغییر داده و تا موضوعی کمی به ثبات رسیده‌، دولت بعدی آمده آن را هم تغییر داده و این سیکل معیوب همین طور ادامه پیدا کرده است.


همیشه این طور نبوده. این سیاست در دوره‌ ریاست‌جمهوری آقای‌‌هاشمی و رییس دولت اصلاحات وجود نداشت. تغییرات در آن دو دوره در حیطه ‌سیاسی صورت می‌گرفت. مثلا 8،7 نفر از وزرای آقای خاتمی همان استانداران زمان آقای‌ هاشمی بودند. اما متاسفانه آقای احمدی‌نژاد تغییرات زیادی در تمام ساختارها اعم از سیاسی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و... داد. آقای‌هاشمی ساختاری خرابه تحویل دولت بعد از خودشان ندادند اما در دولت قبل خرابه‌ای در طرح‌های عمرانی و مسایل اقتصادی به ما تحویل داده شد. برای مثال در دولت آقای خاتمی سد گتوند در سطح پایین‌تری قرار داشت و به کوه نمکی برخورد نمی‌کرد اما آقای احمدی‌نژاد سطح این سد را تغییر دادند و داخل نمک افتاد و مشکلاتی که می‌دانید پیش آمد. یا سد کارون که طرحی است متعلق به سال43‌13 که در آن دوران تصویب شده بود. آن را بالکل تغییر دادند. این تغییر عواقبی در پی داشت زیرا سال‌ها در آن دوره توسط کارشناسان فرانسوی مکان‌یابی صورت گرفته و طراحی انجام شده بود. اما همه طراحی‌ها با اقدامات دولت آقای احمدی‌نژاد به هم ریخت.


این اتفاق عمدی بوده یا اشتباهی در بررسی وضعیت سدها به خصوص سد گتوند شکل گرفت؟
خیر، عمدی بوده‌ وگرنه از قبل بررسی‌های لازم صورت گرفته بود و باید سه کیلومتر آن طرف‌تر ساخته می‌شد. اما تغییر می‌کند و در کوه نمک می‌افتد. مگر نمک آنجا تازه ایجاد شده؟ از صد سال گذشته شرکت نفت نمک خود را از آنجا تامین می‌کرده و می‌دانستند با چه چیز در آنجا مواجه خواهند شد‌ اما سد را درست در آن نقطه احداث کردند.


وضعیت رود کارون را در حال حاضر چطور ارزیابی می‌کنید با توجه به اینکه تصاویر زیادی حاکی از آن بوده که فاضلاب وارد بخش‌هایی از رود کارون شده است؟ آیا وضعیت آب بحرانی است؟
کارون در حال حاضر با بحران زیادی روبه‌رو نیست. منتها بحث انتقال آب از سرچشمه ‌کارون به نقاط دیگر به خصوص در فصل تابستان و دوره کم‌آبی می‌تواند موجب نگرانی شود. هر چه سرچشمه‌های این رود کمتر شود، نگرانی ما کمتر می‌شود. ما خوزستانی‌ها چندان اهل آه و ناله نیستیم در مقایسه با نمونه مشابه در اصفهان. در آنجا 10 تجمع هم برگزار شود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد اما کافی است در اهواز یک تجمع با چند نفر برگزار شود، موضوع سیاسی می‌شود. مشکل نوع حساسیت در شهرهاست. خودم مجوزی برای اعتراض مردم شهر اهواز در موضوع کارون صادر کردم با مسوولیت 50 نفر از نخبگان که جمعیت دو، سه هزاری نفری هم آمدند و مفید فایده هم واقع شد.


مقصودتان این است که فعالیت مسالمت‌آمیز مدنی و اعتراضات در شهرهای دیگر راحت‌تر انجام می‌شود و حساسیت در خوزستان بالاست؟
مساله قومیتی اصلا برای مردم خوزستان مطرح نیست. بختیاری‌ و عرب و شوشتری و اصفهانی در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند. عده‌ای می‌خواهند این موضوع را حاد جلوه دهند، مرزبندی درست بکنند و از این مرزبندی بهره‌برداری خود را بکنند به همین دلیل این حساسیت‌ها ایجاد می‌شود.


پس آیا اقدامات لازم در حال حاضر برای مراقبت از وضعیت رود کارون و بحرانی نشدن آن در دست اقدام است؟
بله مراقبت‌های لازم صورت می‌گیرد. البته یک بار قرار بود آب این سرچشمه را به سمت دیگری ببرند که با اعتراضات مانع آن شدیم.


چنانچه از قدرت‌های بالاتری برای انتقال آب کارون فشار بیاورند چه می‌کنید؟
ما هم باید فشار خود را بیاوریم تا مانع این کار شویم. همین آب کارون تاثیرات زیادی روی آبیاری نخلستان‌ها دارد و با گردش معکوس آب از دریاها مواجه است. آب کارون شیرین است و آب دریا شور. زمانی که دبی آب کارون کم می‌شود، آب دریا وارد آب کارون می‌شود و روی آب تاثیرات زیادی می‌گذارد. همین امر باعث می‌شود زمانی که کیفیت آب نامناسب شود، روی نخلستان‌ها هم تاثیر خود را بگذارد. مشکلات فقط این نیست. به عنوان مثال چرا باید با بی‌تدبیری در اصفهان صنایع آب‌مصرف‌کن و فولاد ایجاد کنیم؟ همین عوامل باعث کم‌آبی می‌شود.


سال گذشته گزارشی از خوزستان به دست ما رسید که بخشی از نخلستان‌ها در اثر شوره‌زار شدن زمین خشک شدند. هم‌اکنون وضعیت نخلستان‌های خوزستان با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر چگونه است؟
من چیزی از اعتراض نخل‌دارها در زمینه ‌شوره‌زارها و تخریب نخل‌ها نشنیدم. خوزستان الان وضعیت بدی در نخلستان‌ها ندارد و یکی از بهترین خرماهای منطقه را تولید می‌کند. نشنیدم که کمبود آب تاثیری روی نخلستان‌ها گذاشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha