دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 149154

بیشتر زنان با شنیدن کلمه گرگرفتگی و عرق شبانه به یاد یائسگی می افتند؛ اما این علایم می تواند نشانه بیماری دیگری نیز باشد.

سلامت نیوز:بیشتر زنان با شنیدن کلمه گرگرفتگی و عرق شبانه به یاد یائسگی می افتند؛ اما این علایم می تواند نشانه بیماری دیگری نیز باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، احساس گرما به صورت ناگهانی، برافروختگی پوست، تعریق و... از علایم گرگرفتگی است اما علت آن را می دانید؟ گرگرفتگی و تعریق شبانه تنها از علایم یائسگی نیست. گاهی مصرف برخی مواد غذایی، برخی داروها و حتی بیماری سرطان می تواند علت آن باشد. درصورت تشخیص دادن علت، می توان درمان آن را پیدا کرد.

برخی دلایل شایع گرگرفتگی:

مواد غذایی و نوشیدنی: مصرف غذاهای پرادویه و تند می تواند باعث گرگرفتگی و تعریق شود. کافئین و مشروبات الکلی نیز محرک است. برای برخی افراد، حتی خوردن یک وعده غذای حاوی ادویه می تواند گرگرفتگی مشابه گرگرفتگی دوران یائسگی ایجاد کند.

دارو: گرگرفتگی گاه از عوارض مصرف داروست. از جمله داروی لوپرون که گاهی برای درمان فیبروز رحمی تجویز می شود. در اغلب موارد این علایم با شروع مصرف دارو آغاز می شود و با قطع آن از بین می رود. این امر کمک می کند تا بتوانید علایم گرگرفتگی به علت یائسگی را از گرگرفتگی بر اثر مصرف دارو تشخیص دهید.

تومورهای پانکراس و تومورهای دیگر که ترشح کننده هورمون است:

سلول های پانکراس، هورمون هایی برای عملکرد درست بدن آزاد می کند اما در صورت ایجاد تومور پانکراس علایم گرگرفتگی یا تعریق ایجاد می شود. تومورهای خوش خیم و بدخیم می تواند هورمون هایی را ترشح کند. این تومورها که نسبتا نادر است، علایمی مانند گرگرفتگی ایجاد می کند.

پرکاری تیروئید:

پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که هورمون های تیروئید بیش از حد ترشح شود. این امر باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و گرگرفتگی، افزایش دمای بدن و تعریق را در پی دارد. این نوع گرگرفتگی با گرگرفتگی ناشی از یائسگی متفاوت است.

سرطان تیروئید: سرطان تیروئید نیز می تواند باعث ترشح بیش از حد هورمون های تیروئید شود که تعریق و گرگرفتگی را در پی دارد.

افزایش آدرنالین:

افزایش آدرنالین می تواند احساس گرمایی مشابه گرگرفتگی ایجاد کند؛ هیجان ناگهانی یا استرس نیز می تواند باعث افزایش آدرنالین شود.

سرطان های دیگر: برخی از انواع سرطان ها به ویژه لنفوما و لوسمی ممکن است همراه با تعریق شبانه و تب باشد که مشابه علایم گرگرفتگی در زمان یائسگی است. اما با علایم دیگر مانند کاهش وزن، کاهش اشتها یا درد ظاهر می شود.

دلیل دیگر: علت گرگرفتگی و تعریق شبانه در موارد نادری ممکن است به دلیل عفونت HIV و سل باشد.اگر گرگرفتگی و تعریق به قدری شدید است که زندگی تان را مختل کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با ارزیابی میزان هورمون و پیدا کردن علت آن بیماری شما را درمان کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha