ایدزیا سندروم نقص ایمنی اکتسابی، نوعی بیماری است که در دستگاه‌ایمنی از طریق ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود.

سلامت نیوز:ایدزیا سندروم نقص ایمنی اکتسابی، نوعی بیماری است که در دستگاه‌ایمنی از طریق ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی دچار بیماری شبه آنفلوآنزایی شود. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علایمی طی می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود.

هر چقدر بیماری پیشرفت کند، تداخل بیشتری با دستگاه‌ایمنی بدن پیدا می‌کند. البته معمولاً در افرادی که دستگاه‌ایمنی آنها به خوبی عمل می‌کند، تاثیرگذار نیست.

در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز می‌شود که شمار سلول‌های CD4+ T به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر برسد. در ادامه باید گفت؛ بیماری ایدز با ویژگی هایی که از آن سراغ داریم، جامعه جوان ما را هدف گرفته است.

طبق گفته دکتر رشید رمضانی، قائم مقام مرکز مدیریت بیماری‌های‌ غیر واگیر، 20 میلیون جوان در سن 18 تا 29 سال داریم و از طرفی بیشترین آمار ابتلا به‌ایدز در سن 20 تا 30 سال است. همچنین به گفته دکتر صداقت بیش از نیمی از جوانان از راه‌های انتقال ایدز شناختی ندارند .با کنار هم قراردادن تکه‌های‌ این پازل متوجه می‌شویم که چه خطر بالقوه‌ای جامعه مارا تهدید می‌کند.

اما نکته قابل تامل اعلام بی اطلاعی بخش زیادی از جامعه جوان از روش‌های‌ انتقال این بیماری است. اگر این ادعا در سال‌های‌ دورتر مطرح می‌شد باورپذیرتر بود زیرا در زمانه‌ای‌ که اطلاعات با یک چشم برهم زدن رد وبدل می‌شود، ندانستن ابتدایی ترین اطلاعات بهداشتی تنها می‌تواند به دلیل اهمیت ندادن به سلامت فردی باشد .

چه دختران جوان وچه پسران باید این اطلاعات را از خانواده وسپس محیط آموزشی و رسانه ملی دریافت کنند تا دچار مشکل نشوند.

اما متاسفانه بی‌توجهی به اصول بهداشتی و نداشتن صداقت باعث شده است که افراد در تماس‌های‌ مشروع یا غیرمشروع، فرد دیگری را هم مبتلا و از کنار این قضیه به راحتی عبورکنند وانگ بدنامی را بر پیشانی کودکان بی پناه ثمره این ارتباط بگذارند. این اجحاف مصداق بارز تضییع حقوق کودکانی است که باید سنگینی نگاه دیگران را تا آخر عمر تحمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha