كارشناس مسئول كودكان و نوجوانان اداره كل بهزیستی خراسان شمالی از افزایش فرزندپذیری غیرقانونی در این استان خبر داد و گفت: باید هرچه سریع‌تر برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود. ملیحه یغمایی افزود: متاسفانه شمار فرزندپذیری كه خارج از مبادی قانونی و ذیربط در این استان انجام می‌شود، سیر صعودی دارد.

سلامت نیوز:كارشناس مسئول كودكان و نوجوانان اداره كل بهزیستی خراسان شمالی از افزایش فرزندپذیری غیرقانونی در این استان خبر داد و گفت: باید هرچه سریع‌تر برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود. ملیحه یغمایی افزود: متاسفانه شمار فرزندپذیری كه خارج از مبادی قانونی و ذیربط در این استان انجام می‌شود، سیر صعودی دارد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،در کشور ما حدود 22 هزار کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. استان‌های تهران، کرمان و خراسان به ترتیب بیشترین کودکان بی‌سرپرست را دارند. همواره خانواده‌هایی وجود داند که متقاضی برعهده گرفتن سرپرستی این کودکان بی‌سرپرست هستند.

فرزندخواندگی عبارت است از اعطای سرپرستی كودكان بدون سرپرست شناخته شده تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به خانواده‌های متقاضی كه واجدالشرایط قانون جاری حمایت از كودكان بی‌سرپرست باشند. كودكانی به فرزندی سپرده خواهند شد كه والدین یا جد پدری آنها، شناخته شده نباشد. از طرف دیگر این كودكان باید تحت سرپرستی سازمان بهزیستی قرار گرفته باشند، به عبارتی قبل از سپردن كودكان به فرزندی این كودكان باید از طریق مراجع قضایی در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرند و مهم‌تر اینكه این كودكان باید به خانواده‌هایی سپرده شوند كه قانون تعیین كرده است.

بیشترین آمار فرزندپروری در کشور ما متعلق به استان‌های تهران، خراسان رضوی و کرمان است. بر طبق قانون کسانی می‌توانند فرزند بپذیرند که متأهل باشند و پنج سال از زندگی مشترک آنها گذشته باشد و در طی این پنج سال صاحب فرزند نشده باشند و پزشک قانونی تایید کند که صاحب فرزند نمی‌شوند. سن یکی از آنان حداقل 30 سال تمام باشد. سوءسابقه نداشته باشند. تمکن مالی برای اداره زندگی را داشته باشند. توانایی تربیت، نگهداری و پرورش کودک را داشته باشند که این امر به تشخیص متخصصین سازمان است. نداشتن بیماری واگیردار و معتاد نبودن به مواد مخدر نیز برای پذیرفته‌شدن درخواست سرپرستی، ضروری است.

خانواده‌هایی که شرایط گفته شده را داشته باشند می‌توانند با ارائه مدارک لازم به سازمان بهزیستی مراجعه و متقاضی فرزند شوند و بعد از ثبت تقاضا بهزیستی به بررسی شرایط خانواده‌ها می‌پردازد و در صورتی که شرایط گفته شده را دارا باشند به آنها امکان قبول فرزند داده می‌شود. کارهای مربوط به فرزندخواندگی در هر استان، در همان استان انجام می‌شود یعنی کمیته‌هایی به نام کمیته ستادی استان و کمیته شبه‌خانواده استان بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند. یکی از مراحل اصلی کار، مشاوره قبل از فرزندپذیری است؛ یعنی قبل از تشکیل کمیته فرزندخواندگی زن و شوهر باید در این جلسات مشاوره شرکت کنند و نتیجه آن در پرونده درج شود. بعد از آن پروند به کمیته فرزندخواندگی می‌رود و چنانکه تصمیم کمیته مثبت باشد در فهرست نوبت قرار می‌گیرند.

زوجی که در فهرست قرار گرفته است با فرارسیدن نوبتشان برای انتخاب فرزند به شیرخوارگاه معرفی می‌شوند. پس از انتخاب فرزند، والدین متقاضی توسط سازمان بهزیستی به دادگاه معرفی می‌شوند تا قرار دور آزمایشی یا همان حکم سرپرستی موقت صادر شود و بعد از دوران
 سه ماهه و شش ماهه سرپرستی موقت اگر صلاحیت خانواده‌ها تایید شد به آنها سرپرستی دائم داده می‌شود.


 تخلف در زمینه فرزندپذیری
با وجود تمام سخت‌گیری‌ها و حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد اما گاهی اخباری منبی بر تخلف در بعضی از مناطق منتشر  می‌شود. برای نمونه می‌توان به شیوع فرزندپروری غیرقانونی در خراسان شمالی اشاره کرد. كارشناس مسئول كودكان و نوجوانان اداره كل بهزیستی خراسان شمالی در این مورد می‌گوید: براساس روال قانونی در پذیرش فرزندخوانده، متقاضی باید از طریق بهزیستی اقدام و سپس با ارجاع پرونده به دادسرا در صورت تائید صلاحیت، حكم سرپرستی موقت را دریافت و پس از گذشت چندماه حكم دائم حضانت برای متقاضی صادر می‌شود.

ملیحه یغمایی با بیان اینكه دریافت فرزند به صورت غیرقانونی مشكلاتی را در جامعه به همراه خواهد داشت، افزود: با افزایش شیوه‌های غیرقانونی، موضوع به دادگستری اطلاع داده شد و در این خصوص جلسه‌ای بین بهزیستی و دادگستری استان برگزار که امیدواریم هرچه سریع‌تر نتیجه آن جهت اطلاع عموم اعلام شود.

او گفت: زوجین به هیج عنوان از طریق مبادی غیرقانونی برای دریافت فرزند اقدام نكنند چرا كه قانون و بهزیستی از آنان حمایت نمی‌كند و مرتكب جرم می‌شوند. او تصریح كرد: در بحث پذیرش فرزندخوانده به صورت غیرقانونی، موضوع خرید و فروش هم مطرح است كه برخی با مبالغ هنگفتی اقدام به خرید و فروش كودك می‌كنند که این کار جرم محسوب می‌شود. كارشناس مسئول كودكان و نوجوانان اداره كل بهزیستی خراسان شمالی، ناتوانی در نگهداری کودک، اعتیاد، اختلافات خانوادگی، طلاق و ... را جمله عواملی عنوان كرد كه منجربه فروش و واگذاری فرزند به خانواده ای دیگر می‌شود. مهر نوشت؛ یغمایی تصریح كرد: به‌منظور جلوگیری از مشكلات قانونی و شرعی و مشكلات احتمالی دیگری كه دامن گیر خانواده‌ها خواهد شد، تاکید می‌کنم که متقاضیان فرزندخوانده از طریق بهزیستی اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha