صلح بانان ملل متحد دستاورد های زیادی داشته اند – کمک به کشور ها برای دستیابی به استقلال، حمایت از انتخابات تاریخی، خلع سلاح صدها هزار رزمنده سابق، کمک به تاسیس حکومت قانون، ترویج و حمایت از حقوق بشر همچنین ایجاد شرایط برای پناهندگان و آوارگان جهت بازگشت به خانه هایشان. باید به همه این دستاوردها افتخار کرد.

سلامت نیوز:مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2002 طی قطعنامه 129 / 57 ، 29 ماه می  برابر با 8 خرداد  را به عنوان روز جهانی صلح بانان ملل متحد نام نهاد. هدف این اقدام قدردانی از تمامی مردان و زنانی است که درعملیات حفظ صلح در بالا ترین سطح تعهد، حرفه ای گری و شهامت خدمت کرده یا درحال خدمت هستند. همچنن احترام به یاد آنانی  که جان خود را در راه صلح از دست داده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران امسال روز صلح بانان مصادف است با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد و موضوع امسال   این روز "هفتادمین سالگرد ملل متحد: گذشته، حال و آینده" است.
 
1-    گذشته: صلح بانی از زمانی که نخستین ماموریت حفظ صلح اعزام شد تکامل یافته و تغییر کرده است. نظارت میان کشوری سنتی و دیده بانی عملیات حفظ صلح عمدتا در دهه های 1960، 1970 و 1980 بود. تعدادی از ناکامی های دهه 1990 در سومالی، بوسنی و رواندا موجب تجدید نظر اساسی در حفظ صلح شد که به آن ها در گزارش هئیت عملیات صلح ملل متحد 2000  اشاره گردید است. (گزارش ابراهیمی)


2-    حال: عملیات صلح چند وجهی پیچیده و متنوع امروز بررویکردی تقاضا محور تاکید دارد که مشارکت حفظ صلح  را به حداکثر می رساند و توانایی های ویژه را به کار می گیرد، در حالیکه عالی ترین معیارهای عملکرد پرسنل نظامی، پلیس و غیر نظامی را ارتقا می دهد.


3-    آینده: صلح بانان آینده باید در محیط های خطر ناک و دور افتاده خدمت کنند در حالیکه باید با تهدید های فرا ملی و نامتقارن در عصر کمبود منابع مالی رو در رو شوند. موفقیت در این چارچوب نیازمند رویکرد نوینی است که موجب ارائه ابتکار و فن آوری جدیدی می شود تا   تضمین نماید کلاه آبی های قرن 21 به راستی برای کار صلح بانی مناسب هستند.
 
در طی هفت دهه حفظ صلح سازمان ملل ثابت کرده ابزار موثر، قابل اطمینان و قانونی در تسهیل انتقال از جنگ به صلح است.
صلح بانان ملل متحد همواره از مشروعیت استثنایی بهره برده اند که باید از جهانی بودن عضویت سازمان ملل سپاسگزار بود. یکی از بزرگترین نقاط قوت آن پرورش مشارکت در مسئولیت حفظ صلح  یعنی تقسیم کار است که خطر و فرصت ها را در سراسر کشورها هم بزرگ و هم کوچک از جهان توسعه یافته گرفته تا در حال توسعه می گستراند.


سازمان ملل متحد در تاریخ خود 71 عملیات حفظ صلح در آفریقا، آمریکا، آسیا و خاورمیانه ایجاد کرده است. تعداد افرادی که صلح بان سازمان ملل بوده اند بیش از یک میلیون نفر یعنی  رقمی بیش از تعداد کارمندان سازمان ملل است که در سایر مشاغل کار می کردند.


صلح بانان ملل متحد دستاورد های زیادی داشته اند – کمک به کشور ها برای دستیابی به استقلال، حمایت از انتخابات تاریخی، خلع سلاح صدها هزار رزمنده سابق، کمک به تاسیس حکومت قانون، ترویج و حمایت از حقوق بشر همچنین ایجاد شرایط برای پناهندگان و آوارگان جهت بازگشت به خانه هایشان. باید به همه این دستاوردها افتخار کرد.


امروزه بیش از 125 هزار کارمند نظامی، پلیس و غیر نظامی در 16 عملیات حفظ صلح در جهان خدمت می نمایند.این بزرگترین عملیات در تاریخ است که  باید مطابق با قوی ترین مشارکت بین المللی برای عملیات حفظ صلح باشد.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اخیرا عواملی که برای موفقیت عملیات حفظ صلح مهم هستند را موردتاکید قرار داد:
 
1-    کمک های افزونتر: زمانیکه شورای امنیت از ما می خواهد تا نیروی پاسدار صلح اعزام کنیم، سازمان ملل لازم است آماده باشد. این به معنای داشتن سربازان لایق، مفید و کاملا مجهز است که قادر به اعزام سریع و قاطعانه باشند.این همچنین شامل توانایی هایی از کشورهای توسعه یافته با ارتش های با فن آوری های پیشرفته است.


2-    ماموریت های حفظ صلح به تنهایی موفق نخواهند بود. در مجموع کلاه آبی ها نیاز به حمایت سیاسی نقش آفرینان مهم محلی، منطقه ای ، کمک کنندگان و جامعه بین المللی دارند. ما همواره همراه و نه جایگزین فرایند سیاسی هستیم.
 
محیط های عملیاتی تغییر کرده اند و به گونه ای فزاینده به وسیله تهدید های فرا ملی و نا متقارن مشخص هستند. این محیط های جدید نیاز به توانایی های جدید دارند. نمی توان صلح بانی قرن بیست و یک را با ابزار قرن بیستم انجام داد.


اولویت اصلی سازمان بهبود کارآیی عملیات آن است. این به معنای تقویت ساز و کار های کنترل کیفیت، ارائه ارزیابی ها و بررسی های راهبردی، بازرسی های فراگیر با بررسی های گوناگون، بازرسی و روان سازی عملیات طراحی شده به منظور دستیابی به معیارهای عملکرد است.


حفظ صلح مشارکت است. بستگی به شرکای محلی، منطقه ای و بین المللی دارد. همکاری های سیاسی و عملیاتی پایدار، برنامه ریزی مشترک، سهیم شدن در اطلاعات و یادگیری از عملکرد ها کلید موفقیت عملیات حفظ صلح است.


برای رویارویی با چالش های فزاینده امروز و رفع چالش های آینده، دبیر کل به منظورارزیابی فراگیر وضعیت عملیات حفظ صلح کنونی همچنین برای رفع نیازها یی که در آینده پدیدار می شوند، "هئیت عالی رتبه مستقلی" منصوب کرد.این نخستین بررسی از سال 2000 است.


در حالیکه کمک صلح بانان ملل متحد چشمگیر بوده، به همان نسبت ایثارآنان نیز بزرگ بوده است. اکثریت گسترده تلفات انسانی که  ملل متحد  متحمل شده از میان رتبه های صلح بانان این سازمان  بوده و به گونه ای فاجعه آمیز بیش از سه هزار و 300 تن  شامل 125 نفر در سال گذشته، جان خود را در حین خدمت زیر پرچم ملل متحد از دست داده اند. در عین حال مخاطرات در حال افزایش هستند همان گونه که صلح بانان به شیوه هایی  فزاینده هدف مواد منفجره تازه اختراع شده   یا حملات تروریستی پیچیده قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha