یک فوق تخصص اورولوژی گفت: سوزش ادرار كه می‌تواند در گروه‌های سنی مختلف بروز كند از علائم عفونت احتمالی در دستگاه ادراری است.

دکتر محمدرضا نوروزی، رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران در گفت وگو با ایسنا، سوزش ادرار را نابهنجاری موقع دفع ادرار عنوان کرد و افزود: البته گاهی این احساس بدون دفع ادرار است و درد در طول مجاری و در زیر شکم احساس می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سوزش ادرار را از علایم شایع بیماری‌های دستگاه ادراری تناسلی دانست و گفت: این علامت در بسیاری از افراد جامعه و در همه سنین حتی بدون وجود علت زمینه‌ای خاص ممکن است بروز کند.

رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران، سوزش ادرار را علامتی برای نمود بیماریهای مختلف اعم از عفونتهای دستگاه اداری تا بیماری‌های پیچیده مانند سرطان‌های دستگاه ادراری عنوان كرد و افزود: جنسیت، سن و مکان درد در تشخیص نوع بیماری عامل موثری است.

وی در ادامه با اشاره با این مطلب که شیوع بیماری‌های دستگاه ادراری در زنان و مردان متفاوت است، تصریح کرد: از بین علل موجود، عفونت‌های دستگاه ادراری در زنان و سرطان پروستات در مردان شایع‌تر است.

دکتر نوروزی با اشاره به این مطلب که سوزش ادرار در افراد چاق بیشتر است به ایسنا گفت: در این افراد اکثریت آب بدن از سطح بدن و به صورت تعریق، تبخیر می‌شود و حجم کمی از مایعات در داخل عروق و دستگاه ادراری باقی می‌ماند؛ به همین دلیل مقدار زیادی از مواد زائد با مقدار کمی آب از کلیه‌ها دفع و این غلظت ادرار هنگام عبور از مجاری ادراری سبب سوزش می‌شود.

رییس انجمن باروری و ناباروری ایران، با بیان این که کودکان و نوزادان نیز ممکن است بنا به دلایلی دچار سوزش ادرار شوند به والدین توصیه کرد: دقت داشته باشید اگر کودک در هنگام ادرار دچار بی‌قراری است و گریه می‌کند ممکن است به سوزش ادرار که زمینه ساز عفونت ادراری است مبتلا شده باشد.

وی در پایان با تاکید بر این مطلب که سوزش‌های دستگاه ادراری نشان دهنده بیماری است درمورد درمان آن توضیح داد: سوزش‌های مداوم و طولانی مدت با درمان‌های معمول متوقف نمی‌شوند و فرد باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه نماید تا بیماری تشخیص و درمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha