دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 149203

چرا اینگونه فکر می کنید و با کدام منطق می گویید پرستار از جیب پزشک ارتزاق می کند در حالیکه یک پزشک تا پرستار نباشد نمی تواند عمل کند همانطور که یک خلبان تا مهندس پرواز نباشد نمی تواند پرواز کند یک رییس جمهور تا وزیر نداشته باشد نمی تواند مملکت را اداره کند ولی دیده می شود خود را در راس می بینید و پرستار را در قعر.

سلامت نیوز:فضل‌اله رزمخواه عضو جامعه درمان در یاداشتی که به «نگاه فارس» ارسال کرده، نوشته است:آقای وزیر، متخصصان و فوق‌تخصص‌های گرامی هفت درصدی که بر صددرصد جامعه درمان حکومت می کنید و از صددرصد قدرت سود می برید، شاید بتوانید چند صباحی اعتراض پرستاران، تکنسین‌های ۱۱۵، بیهوشی، اتاق عمل، پیراپزشکان، فوریت‌ها، بهیاران، دانشجویان، خانه پرستار و حتی نمایندگان مجلس را نادیده بگیرید و یا نظام پرستاری را به گمراهی بکشانید ( البته خیلی زود با نمایندگان جدید، دوباره نظام پرستاری استقلال خود را باز خواهد یافت و وابستگان به وزارتخانه بزودی در انتخابات پبش رو کنار زده خواهند شد) و یا شاید با شرکتی کردن کادر پرستاری و قرارداد موقت کردن بتوانید آن‌ها را در ترس و ناامنی هدف‌دار نگه دارید که صدایشان درنیاید.

شاید بتوانید با منحرف کردن افکار عمومی ادعای افزایش حقوق پرستاران و حتی افزایش تعرفه پرستاری (که اصلا وجود ندارد) را داشته باشید و یا اذهان را با فرافکنی به انحراف بکشانید اما در نهایت این جوش و خروش آگاهی‌بخش و بفکر فرو برنده که در جان و بدنه کادر پرستاری افتاده است را چه بخواهید و چه نخواهید به کل جامعه پرستاری سرایت خواهند داد و آنگاه همه خواهند گفت و همه خواهند دید و همه خواهند فهمید که شما به چه کار مشغولید و به کجا می روید و مجبور خواهید شد به ناچار شفاف سازی کنید از آنچه که بر سر پرستاران و بیماران می آورید.

آنگاه همه خواهند فهمید که دلیل کم بودن تعداد متخصص و فوق‌تخصص، در کشور بدلیل انحصاری است که شما به راه انداخته اید آنگاه همه خواهند فهمید که شما چه درآمدی از بیمار و مصدوم، به دست می‌آورید.

آنگاه همه خواهند فهمید که چرا هزاران دلال برای پزشکان، بیمار‌دزدی می‌کنند. که چرا وزارت بهداشت از راس تا ذیل همه موقعیت‌ها و مناصب را فقط و فقط در اختیار پزشکان قرار داده است آنگاه کل جامعه خواهند فهمید اگر مدرک پزشکی در بهداشت و درمان نداشته باشی، همه بردگان سیستم درمان‌اند و نه ارشد و کارشناس و کاردان و کارمند و آن روز نزدیک است و شما بازنده آن خواهید بود و زمانی که چشم‌های ملت برانگیخته شد تا شما را ببینند دیگر راه فراری نیست جز عدالت و نه تنها اجبار به درنظر گرفتن و دیدن پرستاران خواهید داشت بلکه برای مردم و کل آحاد جامعه مجبور به توضیح خواهید بود که چرا شما باید میلیون‌ها میلیون درآمد داشته باشید ولی هم‌رده های شما در رشته‌های غیر پزشکی در دیگر وزارتخانه ها باید مانند همه مردم در فشار اقتصادی با مشکلات عدیده زندگی کنند و برعکس آن در وزارت بهداشت و درمان هم رده های کارشناسان و کاردانان ارشدهای شاغل در دیگر وزارتخانه ها در موقعیت‌هایی بسیار بهتر و برتر نسبت به پرستاران در وزارت بهداشت باشند آیا خون شما رنگین تر است که ملت در فشار باشند ولی پزشکان در رفاه آنهم رفاهی که مردم اروپا و امریکا آرزویش را دارند.

تا کی فکر می‌کنید مقابل این موج بیداری را می توانید بگیرید اکنون کمتر از یکسال است که پرستاران فعال شده اند و بدینجا رسیده اند که می بینید و به شما قول می‌دهیم در کمتر از یکسال دیگر تمام اذهان را روشن خواهیم کرد و آن زمان است که افسوس خواهید خورد که چرا همان روز اول حق پرستاران را ادا نکردید.

مطمئن باشید بزودی شعار مردم این خواهد شد که رابطه مالی پزشک و بیمار را از میان بردارید و حذف کنید و پزشک فقط و فقط باید حقوق بگیرد و نه دستمزد و در آن صورت است که به بیمار به چشم انسان و بشر نگاه خواهید کرد و نه یک کیسه پول متحرک.

جوابگو خواهید شد برای هر اشتباهی که کردید و می‌کنید مانند «پزشک خانواده‌ی کارشناسی نشده» که چرا با وجود این همه اعتراض و شکایت و شکست، هنوز اقدامی نمی‌کنید. آقای وزیر! طرح پزشک خانواده به درد صد سال پیش مردم می خورده است و اگر تا نیم قرن پیش هم اجرا می شد خوب بود که در روستاها امکانات لازم و راه‌های ارتباطی به شهرها وجود نداشت اما اکنون در دنیای ارتباطات زندگی می کنیم که از این طرف دنیا قلب مریض را در آنطرف دنیا مانیتور و درمان می‌کنند و در اینترنت تخصصی‌ترین مطالبی که شاید به گوش فوق تخصص‌هایتان هم نرسیده باشد وجود دارد.

شاید اینترنت همه گیر نباشد ولی در بیست و چهار ساعت ده ها شبکه تلوزیونی از خود ایران و ده ها شبکه ماهواره ای از خارج به مردم اطلاعات تخصصی و فوق تخصصی پزشکی می‌دهد و این علاوه بر شبکه های رادیویی و یا کتب و فیلم‌های آموزشی و علاوه بر سیل اطلاعات پزشکی است که خودتان به جامعه تزریق کرده و می کنید.

صدا و سیما را نمی بینید دیگر پزشکی نیست که در آن برنامه ای اجرا نکرده باشد و مردم دیگر همه می دانند برای انواع امراض‌شان به کدام متخصص مراجعه کنند و دیگر نیازی به پزشک عمومی ندارند که برای فقط برگ ارجاع مهر کردن مجبور باشند به پیش آنها بروند کاری که یک پرستار هم میتواند انجام دهد.

در حالیکه متخصصین محترم چندین بار به آزمایشگاه و رادیولوژی و نوار قلب و غیرو حواله میدهند و هربار ویزیت جدید و چند مشاوره از دیگر تخصص‌ها و مشکل‌تر آنکه اگر بیمار مجبور باشد بدلیل بیماری‌هایی مانند فشارخون و دیابت و کهولت سن دائم تحت نظر متخصص بوده یا اینگونه بیماری در منزل باشد؛ که باید هر روز برگ ارجاع گرفت و برای هر برگه ارجاع باید یکروز مرخصی گرفت.

لااقل یک پرستار خودش میداند به کدام تخصص برای بیماریش نیاز دارد در حالیکه او هم باید برگ ارجاع داشته باشد و قبض بگیرد وگرنه نرخ آزاد باید پرداخته شود. مصیبت عظما آن است که پزشک خانواده ات از آن محل یا درمانگاه برود و کاغذ بازی از اول شروع شود درحالیکه در کلیه وزارتخانه ها و بانکها و سازمانها و شرکتها و کارخانجات این کشور امکانات‌شان لااقل برای کارمندانش رایگان است یا به راحتی در اختیارشان است یا با تخفیف ولی در بهداشت و درمان نه تنها خدمات به پرسنل رایگان نیست بلکه حق بیمه و نه تنها بیمه بلکه بیمه تکمیلی هم که پرداخته باشی تازه در آخر صفی شاید مردم ندانند ولی ای متخصصین محترم خودتان که می دانید که چه بسیار است پروسیجرهایی که پرستاران انجام می دهند ولی پولش را پزشک می گیرد روشن تر از این هم می شود گفت؟

یکی دیگر از مسایلی که باید ذهن مردم را روشن کنید این است که شما با بودجه و پول این مردم و این مملکت طرح تحول سلامت را راه انداخته اید و حتی از پول یارانه مردم تامین بودجه سالهای آتی آنرا هم جفت و جور کرده اید و همینطور از مالیات بر ارزش افزوده ای که مردم میدهند و از پول پیامکهای آنان هزینه ها را دریافت کرده و خواهید کرد و همینطور از پول نفت و جدیدا هم که سراغ تامین اجتماعی رفته اید و با این پول که از جیب مردم هزینه شده است به اسم این طرح در آمد پزشکان را ده ها برابر افزایش داده اید تا دیگر پدیده ننگین و خفت بار زیرمیزی و باج گیری را حذف کنید ولی شنیده ایم پزشکانی تهدید کرده اند که به خارج کوچ خواهند کرد سوال این است آیا تا این حد انحصار تخصص وکمبود تخصص در ایران ۸۰ میلیون نفری وجود دارد و معدود وکم شمارند این متخصصین که در صورت خروج این تهدید کنندگان آنگاه بهداشت و درمان به زمین می خورد؟ آیا این مافیای قدرت تا این حد قوی و قدرتمند است که بجای اخراج و برخورد شدید با آنها باید به کل وزارت پزشکان باج داد تا این عده قلیل، دیگر از مردم باج نگیرند.

چرا باید طرح تحول سلامت در واقع تبدیل به طرح تمول پزشک شده باشد؟ چرا در این طرح پرستار باید از هفت خوان عملکردی رد شود تا پول اضافکاری ساعت کاری انجام داده و عرق ریخته اش را تحت عنوان عملکردی آنهم بعد از نظر خواهی از همه دریافت کند آنهم از حدود بیست درصد از درآمد پزشک که بین همه غیر پزشکان تقسیم شده شاید فکر میکنید این فقط پزشک است که کار کرده و کار میکند در واقع اگر هر مرحله ای را پرستار میگذراند پزشک هم باید از همان مراحل بگذرد تا پول خود را دریافت کند.

چرا اینگونه فکر می کنید و با کدام منطق می گویید پرستار از جیب پزشک ارتزاق می کند در حالیکه یک پزشک تا پرستار نباشد نمی تواند عمل کند همانطور که یک خلبان تا مهندس پرواز نباشد نمی تواند پرواز کند یک رییس جمهور تا وزیر نداشته باشد نمی تواند مملکت را اداره کند ولی دیده می شود خود را در راس می بینید و پرستار را در قعر.

حتی کمتر از توان یک کارگر ساده روز مزد! این پزشک نیست که درمان می کند. گذشت آنزمان که ابوعلی سینا خودش پزشک بود و خانه اش بیمارستان و خودش پرستار بود و داروخانه دار. خودش از بیابان گیاهان داروی بدست می آورد و عطار بود و محقق و آزمایشگاه (هرچند اکنون اصول و زیربنای علم پزشکی نوین را طب سنتی زیر سوال برده است) خیر اینگونه نیست هر کار ریز و درشت پزشک اگر قیمت دارد و برای کوچکترین و جزیی ترین آن اگر تعرفه تعیین کرده‌اید پس چرا کارهایی را که بر عهده پرستارها سپرده اید را هم شما از آن ارتزاق می‌کنید و تعرفه آنرا شما میگیرید این را هم بگوییم که اگر رییس جمهور باشی یا فوق تخصص کارگر باشی و چاه کن یا رفتگر در راس باشی یا ذیل در جامعه به یک مقدار برابر و مساوی به توان و کار افراد نیاز دارد و همه باید به یک نسبت تامین باشند و با تفاوتهایی که حداکثر چند برابری باشد نه ده ها بلکه صدها برابری بلاخره بگذاریم و بگذریم حرف آخر اینکه بزودی ابرها کنار خواهند رفت و خورشید نمایان خواهد شد پس بیایید زودتر خود اصلاح گر امور باشید قبل از انکه مجبور به اصلاحتان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پیراپزشک اتاق عمل ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    4 0
    باسلام همه کادردرمان خواهان اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وپیراپزشکی هستند. ایران بهشت پزشکان است وهیچ جای دنیا فاصله درامد پزشک وکادردرمان مثل ایران نیست
  • الهام ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    5 0
    این حرفها،حرف دل همه پرستاران است،تمام بودجه وزارت بهداشت رو داده به یه سری دکتر بیسوادتر از خودش، بعد برای تعرفه خدمات پرستاری بودجه نیست،کار دولت تدبیر و امید رو هم دیدیم،واقعاً مسخره است
  • گلي ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    جانا سخن از زبان ما مي گويي!!
  • مجید ملکی ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    مافیای قدرت پزشکان فقط با درایت و روشنفکری گروه های غیر پزشک شکستنی است وزیر بهداشت وزیر پزشکان است