دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 149232

آب درمانی چیست؟ آب برای احیای موجودات زنده و حفظ سلامتی آنها ارزشی فوق العاده دارد. آب درمانی شامل سونا، حمام بخار، اسپای پا و کمپرس های سرد و گرم می شود.

سلامت نیوز: آب درمانی چیست؟ آب برای احیای موجودات زنده و حفظ سلامتی آنها ارزشی فوق العاده دارد. آب درمانی شامل سونا، حمام بخار، اسپای پا و کمپرس های سرد و گرم می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت نیکو، از گذشته های دور، مردم به درمان بیماری ها به وسیله آب اعتقاد داشتند.

درمان به وسیله چشمه های آب گرم و چشمه های معدنی، همواره توسط مردمان باستان مورد توجه بوده است.

آب گرم باعث می شود رگ های خونی منبسط شده و بدینوسیله مواد زائد از بدن حذف شود، در مقابل آب سرد باعث انقباض عروق خونی شده و باعث پمپاژ خون به اندام های داخلی می شود.

انواع آب درمانی
آب درمانی انواع و اقسام روشها مثل سونا، وان، دوش، پاشویه، پانسمان، حمام گیاهی، نوشیدن و… رو شامل می شود. اساس کار آب درمانی، مربوط به اثرات مکانیکی و حرارتی آن است. در این روش از پاسخ بدن به محرک گرمایی و سرمایی، استفاده طولانی از حرارت، فشارایجاد شده توسط آب و احسای که ایجاد می کند بهره گرفته می شود. احساسات ایجاد شده توسط اعصاب به قسمتهای عمیق تر بدن برده می شود و باعث تغییرات مختلفی مانند تحریک سیستم دفاعی بدن، تقویت سیستم گوارشی و جریان خون، اثر بر تولید هورمونهای استرسی و کاهش حساسیت به درد می شوند.

حرارت باعث تسکین بخشی به بدن و کاهش سرعت کار اندامهای داخلی می شود. بر عکس سرما فعالیتهای داخلی بدن را تحریک کرده و افزایش می دهد. اگر به دلیل استرس دچار سفتی و گرفتگی ماهیچه ها باشید یک دوش آب گرم خیلی کارا خواهد بود.

هر زمان احساس خستگی و استرس کنید یک دوش یا وان آب گرم و بعد از آن یک دوش کوتاه سرد می تواند محرک ذهن و بدنتان باشد. هنگامی که در استخر یا وان فرو می روید، فشار دائمی جادبه زمین بر روی بدن کم می شود. علاوه بر این آب تأثیرات هیدرو استاتیک هم دارد. به دلیل اینکه آب به آرامی روی بدن حرکت می کند تأثیرات ماساژ مانندی دارد. آب در حال حرکت گیرنده های لمسی پوست را تحریک می کند که باعث افزایش جریان خون می شود و سفتی عضلات از بین می رود. آب درمانی و گرماب درمانی عمدتاً برای هماهنگ کردن بدن، تحریک گردش خون و گوارش و سیستم ایمنی و رهایی از درد استفاده می شوند. به نظر می رسد که آب اثرات ویژه ای در کم کردن استرس و جوان کردن دوباره بدن داشته باشد. آب بر ماهیچه ها و پوست اثر می گذارد. به ریه ها، قلب، معده و سیستم هورمونی به وسیله تحریک اعصاب نخاعی آرامش می دهد.


برای بیمارانی که دچار سوختگی های وسیع هستند از غوطه خوردن در آب حدود 34 درجه استفاده می شود.

در کنار اثرات مفید، در مورد این روش هم لازمه احتیاطهایی صورت بگیرد. مثلاً اگر برای شما تشخیص بیماری رینود داده شده باید از آب سرد پرهیز کنید. یا اگر دیابتی هستید نباید از آب برای پاهایتان استفاده کنید و در ضمن نباید از آب گرم برای کل بدنتان استفاده کنید. (بیماران دیابتی دچار اختلالاتی در سیستم حرارتی بدنشان هستند) بیماران، بیماران دیابتی و خانمهای حامله نباید به مدت طولانی از غوطه خوردن در آب گرم و سونا استفاده کنند. همینطور این موارد (غوطه خوردن در آب گرم و سونا) می تواند برای بچه های کوچک و افراد مسن خسته کننده باشد. افرادی که بیماری قلبی دارند و حامله هستن به خصوص باید قبل از استفاده از سونا با پزشک خود مشورت کنند.

در آب درمانی دوشهای تخصصی تر مثل دوش زانو، دوش ران، دوش صورت، دوش گردن، دوش پشت و … هم وجود دارد که روشهای خاص خود را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha