رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت کشتی ایرانی نجات را تشریح کرد و به برخی اظهارنظرها مبنی بر چرایی تخلیه کمک‌های بشردوستانه ایران در جیبوتی پاسخ داد.

سلامت نیوز: رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت کشتی ایرانی نجات را تشریح کرد و به برخی اظهارنظرها مبنی بر چرایی تخلیه کمک‌های بشردوستانه ایران در جیبوتی پاسخ داد.

دکتر ناصر چرخساز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت «کشتی ایرانی نجات» حامل کمک‌های بشردوستانه ایران برای مردم یمن، گفت: در حال حاضر کمک‌های بشردوستانه ایران در جیبوتی در حال تخلیه و بارگیری در کشتی‌های کناری است. نظارت ما در این زمینه به صورت جدی وجود دارد و قول هم داده شده که این کمک‌ها تا هفته آینده به دست مردم یمن برسد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر چرایی تخلیه کمک‌های بشردوستانه ایران در جیبوتی و عدم ارسال مستقیم آن به بنادر یمن، توضیح داد: چنین اظهارنظرهایی از روی بی‌اطلاعی است؛ چراکه بزرگ‌ترین کار ما آن بود که جامعه جهانی را به سوی امدادرسانی به یمن معطوف کردیم؛ امری که دیگرکشورها نسبت به آن اقدام نکرده بودند.

چرخساز ادامه داد: از طرف دیگر، هدف ما رساندن این کمک‌ها به دست مردم یمن است؛ کاری که اکنون در حال انجام است. بنابراین اگر بدانیم که رساندن کمک‌ها شدنی نیست، نسبت به این کار اقدام نمی‌کنیم.

وی درباره تشبیه کردن کمک‌رسانی به مردم سومالی که پیش از این صورت گرفته با رساندن کمک‌های مردمی به دست مردم یمن، گفت: این موضوع قابل قیاس با یکدیگر نیست؛ چرا که بحث در سومالی، جنگ داخلی بود و در آنجا مشکلات ورود چندین کشور و ائتلاف را نداشتیم.

چرخساز در این باره افزود: مشکل ما برای رساندن کمک‌های مردمی به یمن، تردد و انتقال به بندر است؛ این درحالیست که مردم الحدیده آمادگی تحویل اجناس را دارند. مشکل ما ممانعت از رسیدن به آنجاست. مگر هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به یمن اعزام نشد؟ ما مشکلی برای اعزام نداشتیم، اما عربستان فرودگاه را بمباران کرد.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر تاکید کرد: ما به عنوان یکی از جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ وظیفه انسان دوستانه خود را انجام می‌دهیم و دستگاه دیپلماسی و دیگر دستگاه‌های مربوطه کاملا در جریان اقدامات هستند و موارد مربوطه را پیگیری می‌کنند. جمعیت هلال احمر نیز همگام با سایر دستگاه‌ها اقدامات مربوطه را جهت رساندن کمک‌های بشردوستانه به دست مردم یمن، انجام می‌دهد.

وی اظهارنظرهایی درباره چرایی تخلیه کشتی ایرانی نجات در جیبوتی و اعزام نیروهای امدادی به یمن را غیرمنطقی خواند و گفت: مشخص است که این سفر، سفر پرمخاطره‌ای است و دوستان ما از خودگذشتگی کردند و به صورت داوطلبانه خواستار اعزام به یمن شدند. قصد ما عملیات انتحاری نیست، بلکه هدف ما ابتدا رساندن محموله کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم مظلوم یمن و پس از آن معطوف کردن جهان به نیاز مردم یمن است.

صدایمان را به گوش جهان رساندیم

چرخساز در این باره افزود: مشاهده می‌کنید که رسانه‌ها چقدر از کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران گفتند و نوشتند. شکستن این تابو سبب می‌شود که دیگر کشورها نیز فکرشان به سمت نیاز مردم یمن معطوف شود. پس از حرکت ایران جهت کمک‌رسانی به مردم یمن، در ژنو جلساتی برای کمک‌رسانی و امدادرسانی به یمن برگزار و اقداماتی جهت جمع‌آوری کمک‌ها انجام شد. بی‌تردید بخشی از کار ما فرهنگسازی جهت کمک به یمن بود و توانستیم صدایمان را به گوش جهانیان برسانیم؛ چراکه اطلاع رسانی می‌تواند مردم جهان را بیدار کند تا انسان دوستی و بشردوستی را در جهان راه بیندازیم.

اعزام هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های مردمی به یمن در انتظار اخذ مجوزها

وی درباره آخرین وضعیت هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران که قرار است به یمن اعزام شود نیز گفت: وزارت امور خارجه در حال پیگیری این موضوع است تا مجوزهای مربوطه صادر شود. هواپیما بارگیری شده و به محض دریافت مجوزها، حرکت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha