وزیر بهداشت گفت: اگر نظام پزشکی رودربایستی با متخلفان را کنار نگذارد و به خصوص در تهران با پزشکان متخلف زیرمیزی برخورد جدی و قوی نکند، نهادهای دیگر دست روی دست نمی‌گذارند و شاید لازم باشد قانون اصلاح شود.

اگر نظام پزشکی با متخلفان زیرمیزی برخورد نکند، نهادهای دیگر وارد می‌شوند

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: اگر نظام پزشکی رودربایستی با متخلفان را کنار نگذارد و به خصوص در تهران با پزشکان متخلف زیرمیزی برخورد جدی و قوی نکند، نهادهای دیگر دست روی دست نمی‌گذارند و شاید لازم باشد قانون اصلاح شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن قاضی زاده هاشمی اکنون در نیمه راه مدیریتش در وزارت بهداشت است، حالا که حدود دو سال از وزارت او می گذرد؛  طرح تحول سلامت را شروع کرده و تعرفه های پزشکی را در کتاب جدید افزایش داده است، می‌گوید، انتظار داشتیم، پزشکان حتماً از تعرفه‌ها و مصوبات دولت تمکین کنند اما آن طور که انتظار داشتیم نشد، اگر این رویه ادامه پیدا کند، بر خلاف میلم، ممکن است نهادهای دیگر در مجلس و دولت، وارد عمل شوند و همان اتفاقی که در مورد حق تعرفه گذاری نظام پزشکی رخ داد و از این سازمان گرفته شد در مورد حق نظارت بر تعرفه ها هم تکرار شود.

 آیا از وضعیت رعایت تعرفه‌های پزشکی و دریافت زیرمیزی پزشکان راضی هستید؟

هاشمی: من فکر می‌کنم به دلیل اینکه ستادی که مسئولیت برخورد با تخلف زیرمیزی و نظارت بر تعرفه ها را در تهران بر عهده دارد با ستاد کشوری ادغام شده است و در عین حال تخلف در تهران هم بیشتر بوده است، ما آن طوری که شایسته است همراهی برخی پزشکان را با مصوبه دولت نداریم. به نظر می‌رسد در هفته های آینده با هماهنگی که با نظام پزشکی و سازمانهای نظارتی وجود خواهد داشت، بتوانیم بهتر از گذشته شاهد حمایت از مردم و نظارت بر تعرفه‌های مصوب باشیم.

البته خیلی از مردم معتقدند که بعد از اعلام تعرفه‌های جدید نه تنها زیرمیزی کم نشده بلکه رقم ها بالاتر هم رفته است؟

هاشمی: البته یک بخشی از این حرف ها گمانه زنی است و واقعیت ندارد،واقعاً در بیمارستانهای خصوصی خیلی‌ها دارند همکاری می کنند،‌ انصافاً نباید از حق گذشت اما در برخی دی کلینیک ها، برخی مراکز خیریه، برخی بیمارستانهای نیروهای مسلح و گاهی در مراکز تأمین اجتماعی که اینها زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت نیستند، مواردی از این مسئله(زیرمیزی) گزارش شده است، این فرآیندی است که در مصوبه دولت هم دیده شده است، اگر درست به آن مصوبه عمل شود به نظر من کارساز است و اگر نشود، نگرانی من این است (به دکتر زالی هم اعلام کردم) که همان اتقافی که در مورد تعرفه‌های پزشکی افتاد و اختیار تعرفه گذاری از نظام پزشکی گرفته شد، در این موضوع هم اتفاق می‌افتد و این ظلمی است که کل جامعه پزشکی با رفتار نادرست خود ممکن است به نظام پزشکی یا به دیگران وارد کند.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هاشمی: اتفاقی که خواهد افتاد این است که بالاخره مردم که نمی‌نشینند نگاه کنند، دولت هم همین طور، دولت درحوزه سلامت هزینه کرده و انتظار دارد، حتماً تعرفه ها رعایت شود و اگر تخلف ادامه پیدا کند، اقدام قانونی می‌کنیم البته از کسانی که همراهی خوبی داشته‌اند، ممنونم به خصوص در استانها، نمایندگان آنها هم تشکر کرده‌اند؛ ولی در تهران فکر می‌کردم که 6 ماه زمان نیاز دارند تا مصوبه اجرا شود، هنوز هم فکر می کنم خوب عمل شده است اما نباید عده‌ای که تخلف می‌کردند فکر کنند این اقدامات مقطعی است، مطمئن باشند، اطلاعاتی که به ما می‌رسد، ضبط می‌شود، می‌دانیم که چه کسانی چه کار می‌کنند، هماهنگی کاملی هم بین وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت دادگستری وجود دارد، علاقه مندیم متوقف شود و همه رعایت کنند.

 و اگر این طور نشود و رعایت نکنند.

هاشمی: اگر نشود، نیاز به تغییر قانون داریم.

 قانون نظام پزشکی؟

هاشمی: بالاخره قانون جدید می‌خواهد که من فکر می کنم به صلاح جامعه پزشکی است که اجازه ندهند، این اتفاق بیفتند. همان کاری خواهد شد که در ترکیه و کشورهای مشابه شد .

اگر ممکن است واضح تر بفرمایید، دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هاشمی: من فکر می کنم که برخورد با متخلفان از سوی سازمان نظام پزشکی جدی انجام نشود، می روند به سراغ ابزارهای بازدارنده قوی تر.

چه کسانی می روند؟
هاشمی: نماینده های مردم در مجلس می‌روند، دولت می‌رود، می‌روند سراغ ابزارهای بازدارنده قوی تر و این به صلاح نیست.

یعنی نظارت بر تعرفه ها از نظام پزشکی گرفته می شود؟

هاشمی: نمی توانم این را بگویم، البته من شخصاً مخالفم، معتقدم صنف باید کارش را خوب انجام دهند، چطور ما در در بخشی از صنوف دیگر شاهد نظارتهای جدی و قوی هستیم و دچار رودریابستی نیستند و برخورد می کنند، و از سایر اعضای صنف مراقبت می‌کنند. در نظام پزشکی هم باید همین کار با قوت ادامه پیدا کند. این حق ماست. من شخصاً به عنوان یک پزشک و عضوی از جامعه پزشکی نظرم این است که از آنهایی که در این جامعه درستکار هستند باید به شدت مراقبت کنیم.

چگونه؟

هاشمی: مراقبت در این است که رودربایستی را کنار بگذاریم، و به این کف زدن های مقطعی دل خوش نکنیم. واقعاً این حق مردم است و حق جامعه پزشکی. اگر کسی خلاف می‌کند باید شناسایی و به سرعت با او برخورد شود، تا کی بناست ما بی جا از هم تعریف کنیم، واقعیات وجود دارد، بهترین دفاع از جامعه پزشکی اعتراف به اشکال و اشتباه و برخورد با متخلفان است.

 یکجا گفته بودید، متخلفان در جامعه پزشکی خیلی هم انگشت شمار نیستند،  واقعاً چقدر هستند؟

هاشمی: الان نمی توانم بگویم، یکبار عرض کردیم که انگشت شمار نبودند،‌ وقتی من‌ ( کار وزارت ) را شروع کردم خودم فکر می کردم که این حرف که می زنند و می گویند متخلفان انگشت شمار هستند، درست است، بعد دیدم که این جوری نیست، بالاخره ما در شهرستانها و نقاط دوردست به دلیل تعرفه های غیر منطقی و پرداختهای نامناسبی که وجود داشته، این طور شده بود که این کار به یک رویه تبدیل شده بود، مردم هم فکر می کردند که باید این پرداختها را داشته باشند.

فکر می‌کردند، درستش همین است که پول زیرزمیزی بدهند؟

هاشمی: بله فکر می‌کردند که درستش همین است ولی بعد از اقداماتی که انجام شد، واقعیت این است که برخی از افرادی که تخلف می‌کردند، فکر می‌کنند، این اقدامات موسمی است و دو سه ماهی برخورد می کنند، بعد رها می‌کنند.

البته این پزشکانی که تخلف می‌کنند، سعی می‌کنند، ردی  برای پیگیری نگذارند، خیلی از مردم هم فکر می‌کنند که اگر شکایت کنند، دچار دردسر می‌شوند؟

هاشمی: بله ولی بالاخره بار کج به منزل نمی‌رسد، بالاخره افراد متخلف این جور نیست که همیشه بتوانند، به کار خلافشان ادامه بدهند، شناخته می‌شوند، و من فکر می‌کنم که درست این است که همه از قانون تمکین کنند و اگر بناست، اصلاحی صورت بگیرد و اشکالی هست، از مسیر خودش اصلاح شود.

هنوز هم معتقدید که پولهای زیرمیزی رشوه است؟

هاشمی: من در بخش دولتی وقتی مقایسه می‌کنم با سایر مصادیق رشوه، حتماً همین طور فکر می‌کنم، اگر من بروم شهرداری یا وزارت نیرو برای آب یا برای برق و کارمندی که آنجا هست و دارد از دولت حقوق می گیرد، برای انجام وظیفه خود، مطالبه اضافی بکند، این را رشوه می‌دانم. حالا فرق نمی‌کند، در وزارت بهداشت باشد یا در شهرداری، هیچ تفاوتی نیست،‌مصداق همان است و واقعاً نگرانم اگر سازمان نظام پزشکی به موقع و درست عمل نکند؛ کل جامعه پزشکی به جای اقلیت متخلف با چالش مواجه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha