رئیس دانشکده‌ دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، خودمراقبتی و مراجعه منظم به دندانپزشک را ارزان‌ترین راه برای جلوگیری از مشکلات نسبتا پرهزینه دندانپزشکی خواند.

سلامت نیوز: رئیس دانشکده‌ دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، خودمراقبتی و مراجعه منظم به دندانپزشک را ارزان‌ترین راه برای جلوگیری از مشکلات نسبتا پرهزینه دندانپزشکی خواند.

دکتر سیدحسین طباطبایی در گفتوگو با ایسنا، گفت: یکی از شاخصهایی که برای ارزیابی وضعیت بهداشت دهان و دندان افراد جامعه استفاده میشود، شاخصی به نام DMFT است که در این شاخص، تعداد دندانهای پوسیده، افتاده یا کشیده شده و پر شده هر فرد گرفته می‌شود.

وی عدد ایده‌آل DMFT که از سوی فدراسیون دندانپزشکی عنوان شده را یک اعلام کرد و گفت: متاسفانه در آخرین بررسی دندان‌های دانش‌آموزان 15ساله یزدی که در سال87 انجام شد، این عدد نزدیک به پنج تعیین شد، به عبارتی وضعیت دندانهای دانش‌آموزان یزدی پنج برابر بدتر از حالت ایده‌آل بوده‌ است.

وی با بیان این که چنین وضعیت نامناسبی در تمام کشور قابل مشاهده است، تلاش برای رسیدن به شاخصی ایدهآل در این حوزه را مورد تاکید قرار داد.

طباطبایی با تاکید بر این نکته که اغلب مردم دلیل این وضعیت نامناسب را گرانی خدمات دندانپزشکی عنوان میکنند، اظهار کرد: باید در نظر داشت که خدمات دندانپزشکی در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته که از وضعیت بهداشت دهان و دندان خوب و مناسبی هم برخوردارند، ارزانتر و دارای کیفیت مناسبتری است.

وی در ادامه با اشاره به دو نکته مورد غفلت قرار گرفته در این رابطه اشاره و تصریح کرد: نکته اول این است که ارزان‌ترین راه برای جلوگیری از مشکلات نسبتا پرهزینه دندانپزشکی، رعایت بهداشت دهان و دندان و خودمراقبتی از سنین کودکی است؛ به نحوی که والدین باید به تدریج این اقدامات پیشگیرانه را به عنوان جزئی از زندگی آموزش دهند.

وی مراجعه منظم به دندانپزشک برای انجام معاینه و درمان‌های زودهنگام را نیز مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: پوسیدگی و بیماری‌های لثه از عمده بیماریهای دهان و دندان محسوب میشوند، اما در هر دو مورد، تشخیص و درمان زود‌هنگام بسیار کم‌هزینه‌تر و بادوام‌تر است.

رییس دانشکده دندانپزشکی استان یزد با اشاره به اقدامات درمانی مانند فیشورسیلانت(پر کردن شیارهای سطح جونده دندان‌ها) و فلورایدتراپی، این درمانها را نیز در زمره درمان‌های اولیه و پیشگیرانه برای کودکان ذکر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وظیفه ذاتی دانشکده دندانپزشکی یعنی آموزش آکادمیکی دندانپزشکی به دانشجویان، عنوان کرد: حل مشکلات بهداشتی دهان و دندان برعهده معاونت بهداشتی دانشگاه است که این اقدامات از طریق مراکز بهداشتی شهری و روستایی انجام می‌شود.

طباطبایی در مورد جایگاه بیمه دندانپزشکی در طرح تحول سلامت، اظهار کرد: مسئولان وزارت بهداشت مشروط به تأمین بودجه‌های لازم و همکاری سازمان‌های بیمهگر، امسال را به عنوان سال دندانپزشکی در نظر گرفتهاند و قرار است تا طرح تحول سلامت در حوزه دندانپزشکی اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: با تحقق این وعدهها شاهد کنترل و نظارت بر واردات کالاهای گران‌قیمت دندانپزشکی و کوتاه شدن دست واسطه‌ها در این رابطه و نیز تحت پوشش قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی از سوی بیمه‌ها خواهیم بود که در این صورت تمام اقشار خواهند توانست از خدمات دندانپزشکی در این طرح بهرهمند شوند و به تدریج به وضعیت مطلوبی در زمینه سلامت دهان و دندان برسیم.

رییس دانشکده دندانپزشکی یزد یکی از اقدامات ویژه این دانشکده را علاوه بر ارائه خدمات به عموم مردم با تعرفه دولتی، ارائه خدمات دندانپزشکی معلولان ذکر کرد و افزود: این خدمات وی‍ژه به جز یزد، تنها در تهران و اصفهان ارائه می‌شود و خوشبختانه در این رابطه پذیرای بیمارانی از استانهای جنوبی کشور نیز هستیم.

وی با اشاره به تفاهمنامه دانشکده دندانپزشکی و بهزیستی، از تخفیف 50 درصدی تعرفه دولتی این خدمات برای معلولین با ارائه معرفی‌نامه از بهزیستی استان، خبر داد.

طباطبایی از تلاش برای برقراری ارتباط بیشتر با آموزش و پرورش استان خبر داد و افزود: در حال برنامهریزی برای ارائه خدمات گروهی با تخفیفات ویژه برای دانش‌آموزان استان هستیم.

رییس دانشکده دندانپزشکی استان در همین رابطه به ارائه خدمات پیشگیرانه فیشورسیلانت و فلورایدتراپی برای دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: البته هدف دانشکده مراجعه تمامی دانش‌آموزان حتی در مقاطع بالا برای انجام معاینات است که در این رابطه آماده ارائه خدمات با تخفیفهایی در هزینهها نیز هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha