سلامت نیوز:بنا بر اعلام دولت بحران آب در خراسان رضوی به وضع هشدار رسیده و با 140 درصد برداشت آب تجدید شونده از وضعیت دریاچه ارومیه با 96 درصد برداشت آب، بدتر است.
مدیر عامل سازمان مردم نهاد جمعیت ناجیان آب خراسان با گلایه از عملکرد دولت در مواجه با بحران اب در مشهد خواستار اقدامات اجرایی وعملی در این حوزه شد.
به گزارش صبح مشهد، مهدی جمشیدی با انتقاد از کم کاری در زمینه حل مشکل آب استان خراسان رضوی گفت: تمام فکرها در این زمینه انجام شده اما نیاز به عمل است که اگر از همین امروز هم شروع شود باز هم دیر است.
مدیر عامل سازمان مردم نهاد جمعیت ناجیان آب خراسان افزود: وقتی همه می دانیم در استان خراسان رضوی به جای 40 درصد، 140 درصد از آب تجدید شونده برداشت می شود دیگر نیازی به گفت و گو، برگزاری جلسه و همایش وجود ندارد بلکه به عمل نیاز است.
وی باشاره به جلسات تدبیر آب مشهد اظهار کرد: این کارگروه یک سال است که با سه هزار و 600 نفر ساعت کار کارشناسی به نتیجه رسیده و سندی به نام سند چشم انداز آب دشت مشهد در سال 1420 راآماده کرده که باید عملیاتی شود.
جمشیدی بابیان اینکه فکرهایی که در اتاقهای فکر تولید می شود باید در عمل به نتیجه برسد بیان کرد: معلوم نیست چرا مصوبات شورای عالی آب اجرا نمی شود.
مدیر عامل سابق شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: آب زیرزمینی، میراث گذشتگان ماست و برای آیندگان باید حفظ شود و قرار نیست به جای سالانه 350 میلیون متر مکعب، یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب استان برداشت شود.
جمشیدی با اشاره به راهکارهای موجود برای بحران آب مشهد گفت: راه حل این مشکل آن است که دولت، مدیریت آب را به مردم واگذار کند و مدیریت محلی آب ایجاد شود همانگونه که در قنات قصبه گناباد خود مردم توزیع آب را مدیریت می کنند.
وی افزود: نتیجه مدیریت کنونی آب این است که شهر ملک آباد در 50 کیلومتری مشهد با تانکر آبرسانی می شود یعنی حاشیه شهر مشهد را هم نمی توانیم آبرسانی کنیم و روند حفر چاه نیز همچنان ادامه دارد.
شایان ذکر است سامانه اتاقهای فکر استانی از طریق همکاری مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم با هدف نهادینه سازی، مشارکت و همفکری فرهیختگان جامعه و ورود اندیشه ها و خواستهای آنان به چرخه سیاستگذاری عمومی شکل گرفت.
اتاقهای فکر استانی به دنبال نهادینه سازی، مشارکت و همفکری فرهیختگان جامعه و ورود اندیشه ها و خواستهای آنان به چرخه مدل اجرایی انجام این وظیفه، سه جانبه گرا است بدین مفهوم که در جلسات اتاق فکر از خبرگان دولتی، کارشناسان دانشگاهی، افراد ذینفع و نخبگان ملی و محلی دعوت به عمل می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha