کم کاری تیرویید یکی از اختلالات شایع عملکرد این غده است که این مشکل در کشور ما نیز که از مناطق دچار کمبود ید جهان به شمار می آید، شیوع بالایی دارد.

نمک های ید دار و نقشی که مدام فراموش می شود

سلامت نیوز: کم کاری تیرویید یکی از اختلالات شایع عملکرد این غده است که این مشکل در کشور ما نیز که از مناطق دچار کمبود ید جهان به شمار می آید، شیوع بالایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، خوشبختانه وضعیت ایران ، به دنبال طرح جامع ید رسانی که بیش از 20 سال است در کشور اجراء می شود به شکل قابل ملاحظه ای از نظر شیوع این بیماری تغییر کرده است. معذالک دانستن برخی نکات تغذیه ای مرتبط با این بیماری ضروری به نظر می رسد.

در خصوص اینکه پیشگیری از این بیماری تا چه حد از طریق تغذیه و مصرف نمک ید دار امکان پذیر است، باید گفت در مواردی که کم کاری تیروئید به علت کمبود دریافت ید است، بهترین روش پیشگیری ،مصرف نمک یددار است که در مراحل خفیف کم کاری قادر است سلول های تیروئید رانیز درمان کند.

بدیهی است اگر کم کاری، شدید و یا طولانی باشد مصرف ید به تنهایی بی فایده خواهد بود و فرد باید ضمن مراجعه به متخصص غدد، برای همه عمر از داروهای تیروئیدی با دوز مناسب استفاده کند.

دکتر محمد هاشمی - دبیر انجمن پیشگیری از چاقی - در سایت شخصی خود به تیرویید پرداخته است . وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مصرف سایر مواد غذایی یا مکمل های حاوی ید می تواند جایگزین مصرف نمک یددار شود؟، می نویسد: محصولات دریایی تنها موادی هستند که مانند مصرف نمک یددار به اندازه کافی ید وارد بدن می کنند.

وی می افزاید : به عنوان مثال ژاپنی ها که عادت به مصرف جلبک های دریایی دارند، ید زیادی دریافت می کنند. ولی اگر افراد بخواهند ، تنها از طریق ماهی یا میگو یا صدف (بدون جلبلک ها) ید مورد احتیاج خود را تامین کنند باید روزانه حداقل 300 تا 500 گرم محصولات دریایی را تا پایان عمر مصرف کنند که این امر امکان پذیر به نظر نمی رسد. بنابراین تاکید می شود هیچ ماده غذایی دیگری نمی تواند مانند نمک یددار، ید مورد نیاز بدن را تامین کند.

به نوشته دبیر انجمن پیشگیری از چاقی، با توجه به مضراتی که مصرف نمک برای سلامتی انسان دارد، پرسش مهم بعدی این است که افراد به چه میزانی می بایست نمک ید دار مصرف کنند تا هم نیاز بدن آنها به ید برطرف گردد و هم دچار عوارض ناشی از مصرف نمک نشوند.

هاشمی در سایت خود می نویسد: بدیهی است که افراد باید نمک را کم مصرف کنند ولی هر نمکی که مصرف می کنند باید حاوی ید باشد. با میزان تراکم 40 واحد ید در یک میلیون در نمک های ایران، مصرف حدود سه تا چهار گرم نمک یددار روزانه می تواند حدود 160-120 میکروگرم ید وارد بدن کند که برای کار طبیعی غده تیروئید مطلوب است و البته در افراد عادی زیانی ندارد.

بر پایه این نوشته، مبتلایان به فشارخون و یا نارسایی کلیه از این امر مستثنی هستند و بایستی با پزشک خود در این خصوص مشورت کنند.ضمن اینکه به خاطر داشته باشید ، هنگام درمان با داروهای مختلف که برای بیماری های تیروئید تجویز می شوند، داشتن رژیم غذایی خاصی ضروری نیست.

هاشمی در پایان پاسخ به پرسش یاد شده می نویسد: بدیهی است افرادی که دچار اختلالات وزن هستند، می بایست توسط پزشکان مربوطه معاینه شوند . ولی توصیه هایی که برای عدم مصرف خانواده کلم، کاهو، و سیر به بیمار می شود فاقد شواهد علمی کافی است و به ویژه در کشور ما که مصرف ید از طریق نمک یددار به خوبی انجام می شود مصرف معمولی انواع مواد غذایی نمی تواند تاثیری بر عملکرد تیروئید داشته باشد.

در سال 2007 میلادی اعضای فدراسیون جهانی تیروئید تصمیم به تعیین روزی تحت عنوان «روز جهانی تیروئید» گرفتند. به همین منظور روز بیست و پنجم ماه مه، مصادف با چهارم خرداد را تحت این عنوان نام گذاری کرده اند و از سال 2008 همه ساله مراسمی را در کشورهای عضو آن از جمله ایران با محتوای ارتقائ آگاهی دانشمندان و مردم از بیماریهای تیروئید، خطرات آن و نحوه پیشگیری و درمان آنها برگزار می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha