دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 149257

کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه یکی از نکات مهم و ضروری در مواجه با آتش‌سوزی را بستن درب و پنجره‌ها عنوان کرد و گفت: این کار موجب می‌شود تا اکسیژن کمتری وارد محیط شده و بتوان آتش را سریعاً مهار کرد.

سلامت نیوز: کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه یکی از نکات مهم و ضروری در مواجه با آتش‌سوزی را بستن درب و پنجره‌ها عنوان کرد و گفت: این کار موجب می‌شود تا اکسیژن کمتری وارد محیط شده و بتوان آتش را سریعاً مهار کرد.

شهریار نوری الاصل در گفت و گو با ایسنا،  اظهار کرد: افراد چنانچه در محاصره آتش قرار گرفتند باید دهان و بینی خود را با دستمال مرطوب بسته و روی زانوهای خود حرکت کنند و تنفس را نزدیک سطح زمین که اکسیژن بیشتری وجود دارد انجام دهند.

این کارشناس هلال احمر افزود: چنانچه انگشتان دست دچار سوختگی شد باید بلافاصله موضع را با آب سرد خنک کرده و زیورآلات آن را مانند انگشتر و دستبند بیرون آورد، زیرا به دلیل تورم بعد از سوختگی و عدم‌خونرسانی به سر انگشتان احتمال قطع عضو وجود دارد.

نوری الاصل در خصوص اقدامات امدادی در مواجه با مصدومین سوختگی اظهار کرد: چنانچه اطراف لب و بینی مصدوم نجات یافته از آتش قرمز بوده و یا دوده سیاه جمع شده باید به سوختگی مجاری تنفسی مشکوک شد و در این زمان باید سریعا مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کرد.

وی افزود: در اینگونه موارد جهت کنترل تورم مجاری تنفسی و جلوگیری از خفگی مصدوم تا رسیدن به مراکز درمانی باید آب سرد را جرعه جرعه به مصدوم داد و یا او را وادار به مکیدن تکه یخ کرد.

این کارشناس هلال‌احمر افزود: در موارد آتش سوزی، چنانچه با فردی که لباسهای او آتش گرفته مواجه شدید باید بلافاصله از حرکت و دویدن او جلوگیری کرده و او را واردار به غلتیدن روی زمین کنید و بعد از خاموش شدن لباس با ریختن آب در محل سوختگی یا پیچاندن پتوی خیس دور مصدوم موضع را خنک کرده و سپس او را به مراکز درمانی منتقل کنید و در طول مسیر نیز جرعه جرعه به او آب خنک بنوشانید.

وی افزود: در صورت سوختگی پاها اولین اقدام سرد کردن موضع با آب خنک و سپس قیچی کردن جوراب مصدوم است که باید از طرفین پا این کار انجام شود.

وی یادآور شد: به هیچ عنوان نباید در این‌گونه موارد سعی در بیرون آوردن جوراب بدون قیچی کردن آن کرد، زیرا این کار موجب می‌شود تا پوست سطحی پا نیز همراه با بیرون آوردن جوراب کنده شود.

نوری‌الاصل در پایان عفونت را یکی از عوارض مهم سوختگی عنوان کرد و افزود: افراد باید به طور جد از ترکاندن تاول‌های سوختگی خودداری کنند، زیرا این کار موجب بروز عفونت می‌شود و در صورت انجام این کار باید محل را به خوبی پانسمان کرد تا دچار عفونت نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha