دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 149260

یک متخصص تروما با بیان این‌که بیش از ۸۵ درصد تروما شامل آقایان می‌شود، افزود: تروما به بدنه خانواده و جامعه ضربه می‌زند.

سلامت نیوز: یک متخصص تروما با بیان این‌که بیش از ۸۵ درصد تروما شامل آقایان می‌شود، افزود: تروما به بدنه خانواده و جامعه ضربه می‌زند.


دکتر هادی خوش‌محبت در گفت‌وگو با سینا، درباره ترومای موبایل اظهار داشت: استفاده از موبایل در هنگام رانندگی باعث نداشتن تمرکز و تصادفات ناشی از آن می‌شود، تصادفات ناشی از حوادث ترافیکی درصد بسیار بالایی از آسیب‌های ترومایی را در کشور شامل می‌شود.

وی تصادفات رانندگی را مهم‌ترین عامل تروما در کشور دانست و گفت: با گسترش استفاده از موبایل در پشت فرمان در سال‌های اخیر شاهد انواع تصادفات در این زمینه بودیم که آسیب‌هایی جدی به سرنشینان و راننده وارد کرده است.

این متخصص تروما در ادامه تصریح کرد: صحبت کردن حتی با هندزفری، ارسال پیامک و بلوتوث هم در حین رانندگی دلیل این‌که تمرکز حواس بر روی جوانب مختلف رانندگی از بین می‌رود خطرناک است و در نتیجه باعث رخ دادن انواع تصادفات می‌شود.

خوش‌محبت با بیان این‌که استفاده از موبایل با گوش دادن به رادیو در حین رانندگی بسیار متفاوت است، افزود: باید انسان در مقابل صحبتی که می‌شنود یا پیامکی که می‌خواند پاسخی مناسب پیدا کند و جوابگو باشد در این لحظه تمرکز انسان از رانندگی به سمت این کار منحرف می‌شود.

اعضای آسیب‌دیده ناشی از ترومای موبایل

وی با اشاره به عمده‌ترین آسیب‌هایی که ممکن است بر اثر استفاده از موبایل در حین رانندگی حاصل شود، گفت: برای راننده و سرنشینان آسیب‌هایی به سر، قفسه سینه و شکم وارد می‌شود و در برخورد با عابرپیاده یا موتورسیکلت ممکن است آسیب‌هایی جدی به لگن و سر و قفسه‌سینه وارد شود.

آسیب‌های مغزی بیشترین صدمات تروما

این متخصص تروما تأکید کرد: آسیب‌های ترومایی به سر بیشتر است و بیشترین علت مرگ در ساعات اول بر اثر آسیب‌های مغزی است.

خوش‌محبت تروما را دومین عامل مرگ و میر در کشور معرفی کرد و گفت: تروما بیشتر در سنین ۱۵ تا ۴۴ سالگی شیوع دارد و بیش از ۸۵ درصد تروما شامل آقایان می‌شود این به معنای صدمه و ضربهای است که به بدنه خانواده و جامعه وارد می‌شود.

وی تروما را باعث تحمیل هزینه‌های هنگفت برای کشور دانست، افزود: برای پیشگیری از تروما باید بر روی آموزش جامعه و بالابردن سطح فرهنگ عموم مردم سرمایه‌گذاری کنیم.

این متخصص تروما افزود: در کنار آموزش بحث ناوگان حمل‌و‌نقل و جاده‌ها نیز مطرح است که در این زمینه دولت باید ورود پیدا کند.

مرکز تخصصی تروما نداریم

خوش‌محبت گفت: در حال حاضر در کشور ما مرکز تخصصی تروما و سیستم تروما وجود ندارد.

وی درباره سیستم تروما گفت: سیستم تروما یعنی این‌که کدام بیمار در کدام منطقه دچار تروما شده آنگاه مشخص شود که با چه وسیله‌ای و چگونه و به کدام مرکز مجهز تروما که به صورت ۲۴ ساعته مسئول رسیدگی به بیماران ترومایی است منتقل ‌شود.

دستگاه‌های مسئول تروما

این متخصص تروما افزود: اگر بیماری دچار آسیب شد نباید منجر به مرگ‌ومیر و از کار‌افتادگی بیشتر شود این وظیفه سیستم تروما و دولت است.

خوش‌محبت گفت: در زمینه تروما نیاز به همکاری بین‌بخشی ارگان‌هایی مانند مجلس و وزارت بهداشت و مدیریت بحران وزارت کشور است.

وی خاطرنشان کرد: لغت تصادف در دنیا حذف شده و این آسیب وارده را تروما می‌دانند که به عنوان بیماری شناخته شده است و می‌توانیم با پیشگیری آن را درمان کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha