دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 149261

اغلب اوقات حرف اول را پول می زند. ظاهراً، درباره سیگار هم این ضرب‌المثل برقرار است.

سلامت نیوز: اغلب اوقات حرف اول را پول می زند. ظاهراً، درباره سیگار هم این ضرب‌المثل برقرار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت نیکو، آخرین پژوهش‌ها نشان داده است که مشوق‌های پولی بهتر از درمان‌های رفتاری و وصله‌های نیکوتینی در تشویق کردن انسان‌ها به ترک سیگار کمک می‌کند.

با دقت بیشتر در این پژوهش، می‌بینیم که سیستم‌های پاداش بهترین کارکرد رادارند؛ اما مخلص کلام؟ اگر شما مایل باشید تا پول خود را بر سر ترک شرط‌بندی کنید، بیشترین شانس را برای ترک خواهید داشت. حتی اگر دوست ندارید که اسکناس‌های خود را از دست بدهید اما درمجموع مشوق‌های مالی از برنامه‌های ترک متداول 12 ماهه مؤثرتر واقع‌شده است. این موضوع بعدازآن که تاریخ‌های انتخاب‌شده برای ترک توسط خود افراد انتخاب شد و محققان شش ماه بعد این مشوق‌های مالی را برای ترک برداشتند، مشخص شد.

محققان در این پژوهش به داوطلبان یکی از چهار برنامه مبتنی بر پول را پیشنهاد دادند. داوطلبان هم‌چنین این انتخاب را داشتند تا وارد هرگونه برنامه‌ای که بیمه درمانی آن‌ها برایشان تدارک دیده بود بشوند که معمولاً شامل دفترچه‌های اطلاعات، درمان رفتاری و درمان نیکوتین هستند. در زیر خلاصه این چهار برنامه را می‌بینیم.

    زمان بیشتر، پول بیشتر: در این برنامه، محققان بزاق داوطلبان را برای علائم استعمال دخانیات به مدت 14 روز، 30 روز و 6 ماه بعد از تاریخ‌های ترک چک کردند. هرکسی که در هرکدام از این تاریخ‌ها بزاقش عاری از سیگار بود، پول دریافت می‌کرد که درمجموعمی توانست به 800 دلار برسد.

شبیه به سپرده مسکن: این برنامه هم ازنظر دریافت پول شبیه به بالایی بود؛ اما داوطلبان می‌بایست 150 دلار سپرده را در آغاز برنامه بگذارند و تنها در صورتی آن را دوباره دریافت خواهند کرد که برای شش ماه سیگار را ترک کنند.

   همکاری: افراد به گروه‌های شش‌نفره دسته‌بندی می‌شدند. این برنامه به اعضا برحسب عملکردشان پاداش می‌داد؛ افرادی پول بیشتری کسب می‌کردند که تعداد عضو ترک کرده در آن‌ها بیشتر بود.

   قلک شکنی: افراد به گروه‌های شش‌نفره‌ای دسته‌بندی می‌شدند که یک قلک مشترک داشتند. ترک‌کنندگان موفق قلک را به‌طور مساوی بین خود تقسیم می‌کردند. این برنامه هم از اعضا می‌خواست تا یک سپرده 150 دلاری بگذارند.

نتایج درنهایت تصویر جالبی را ارائه داد. 90 درصد اعضای برنامه اول و سوم رضایت به شرکت در برنامه دادند (آن‌هایی که موافقت نکردند می‌توانستند به برنامه‌های معمولی ترک سیگار بروند). محبوبیت این برنامه‌ها مهم است: هر چه که باشد می‌خواهید افراد با میل خود وارد برنامه بشوند. در مقابل، تنها 14 درصد افراد حاضر به شرکت در برنامه‌های 2 و 4 شدند. در بین این افراد اما موفقیت بیشتر بود: بعد از 6 ماه، 52 درصد افراد دیگر نیکوتین مصرف نکردند در مقایسه با 17 درصد موفقیت در برنامه‌های 1 و 3. تمام این چهار برنامه از برنامه‌های ترک سیگار متداول موفق‌تر بودند.

بدین ترتیب این محققان امیدوارند بتوانند با تدوین برنامه‌های ترک سیگار جدیدتر موفقیت در ترک را برای افراد بالا ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha