مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ضمن اشاره به اجرای برنامه‌های متعدد از سوی این سازمان در سال جاری گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها مبلغ 1400 میلیارد تومان به بیمه سلامت بدهکارند.

طلب 1400 میلیاردی بیمه سلامت از وزارت بهداشت/نامه نگاری برای رئیس جمهور

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ضمن اشاره به اجرای برنامه‌های متعدد از سوی این سازمان در سال جاری گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها مبلغ 1400 میلیارد تومان به بیمه سلامت بدهکارند.

محمدجواد کبیر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: در سال 1391 و با مصوبه مجلس شورای اسلامی این سازمان شکل گرفت و تا به امروز براساس اساسنامه مصوب شده و تکالیف برنامه پنجم توسعه گام‌های مؤثری را برداشته‌ شده است.

مسیر بیمه سلامت بر اساس منویات مقام معظم رهبری

وی تصریح کرد: در یک سال ونیم گذشته و در زمان مدیرعامل سابق سازمان بیمه سلامت (محسنی بندپی) تلاش شده که براساس منویات مقام معظم رهبری و با رعایت سیاست‌های کلی سلامت ابلاغیه ایشان، گام‌هایی برداشته شود و هم‌اکنون سازمان بیمه سلامت در مسیر مشخص شده حرکت می‌کند.

کبیر گفت: موفقیت هر نظام بیمه‌ای چه در ایران و اکثر کشورهای مختلف و از جمله کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته در گرو این است که نظام سلامت بتواند از یک استقلال، اقتدار، همراهی و همکاری مناسب برخوردار باشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان داشت:یکی از مشکلاتی که طی 7 الی 8 سال گذشته وجود داشته، به دلیل نوع رویکردها وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت بوده، چرا که در این سال‌ها همگرایی لازم وجود نداشته است، اما در دولت تدبیر و امید و با رویکرد رئیس‌جمهور و همگرایی و همراهی وزرای بهداشت و رفاه شاهد هستیم که این همراهی و همگرایی وجود دارد.

سهم قابل توجه بیمه سلامت در اجرای طرح تحول نظام سلامت

وی افزود: در سال 93 ، سازمان بیمه سلامت سهم قابل توجهی و بار ناشی از طرح تحول سلامت را عهده‌دار بود و کارکردهای سازمان در سال 93 به گونه‌ای بود که یکی از موفق‌ترین دوران‌های خود را رقم زد.

کبیر با اشاره به عدم تأمین منابع سازمان بیمه سلامت در سال گذشته اظهار داشت: متأسفانه در سال 93 بخشی از منابعی که برای سازمان پیش‌بینی شده بود، محقق نشد که رقم این منابع،  1400 میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: 1400 میلیارد تومانی که بیمه سلامت طلبکار است، از منابع تعریف شده از محل هدفمندی یارانه‌ها، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و اعتبار سازمان بیمه سلامت است که امیدواریم مبلغ اشاره شده هر چه زودتر دراختیار سازمان بیمه سلامت قرار بگیرد.

وی با ابراز امیدواری جهت تأمین منابع اشاره شده گفت: برابر قراردادی که ما با واحدهای ارائه‌دهنده خدمات داریم، موظفیم پرداختی به آنها را به موقع انجام دهیم و اگر قرار است تعهدات سازمان بیمه سلامت عملی شود، نیازمندیم که منابع موردنیاز تأمین شود و چنانچه منابع در این زمینه به موقع تخصیص پیدا نکند، ما نیز نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

کبیر افزود: از این جهت در این زمینه مشغول رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین ستاد هدفمندی یارانه‌ها و وزارت بهداشت هستیم تا بتوانیم در اسرع وقت و از طریق راهکارهای لازم این چالش‌ها را برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه توافقات اولیه‌ای بین سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت صورت گرفته است و قرار است بخشی از منابع اشاره شده از طریق وزارت بهداشت به سازمان بیمه سلامت تخصیص یابد.

وی افزود: جهت پیشگیری از هرگونه اختلال در اعتماد ایجادشده، می‌بایستی اعتبارات به موقع در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد.

طلب 1400 میلیاردی/نامه نگاری برای رئیس جمهور

کبیر در ادامه این گفت‌وگو با اشاره مجدد به طلب 1400 میلیارد تومانی سازمان بیمه سلامت از وزارت بهداشت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در روزهای گذشته، نامه‌نگاری‌هایی با ریاست جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده است که امیدواریم هر چه زودتر طلب سازمان بیمه سلامت پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: اگر بخواهیم در کشور ساماندهی مناسبی برای ارائه نظام خدمات داشته باشیم حتماً باید به تجمیع منابع توجه شود چرا که هم اکنون منابع سلامت در بخش‌های مختلف از جمله بیمه‌ها، وزارت بهداشت و بخشی در جاهای مختلف است و همین امر موجب نارضایتی در امر خدمت‌رسانی می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد بنده این است که با التزام و پایبندی به سیاست‌های وزارت بهداشت، تجمیع منابع باید در بیمه‌ها صورت گیرد و با استقلال کامل بیمه‌ها در فرایند تصمیم‌گیری و سیاستگذاری شاهد تحول خوبی در این بخش خواهیم بود.

کبیر بیان داشت: وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت باید جهت‌گیری‌ها و استراتژی‌های لازم را در این حوزه مشخص کند و سازمان‌های بیمه‌گر هم بتوانند براساس سیاست‌های تعیین‌شده، خرید خدمت کنند.

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصیرح کرد: در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، ایشان نیز تأکید کردند که منابع حوزه سلامت می‌بایستی با محوریت وزارت بهداشت و سازوکار بیمه‌ای و با مدیریت بیمه‌ای هزینه شود.

پیشگیری یکی از اولویت‌های بیمه سلامت خواهد بود/ تقویت بسته خدمتی بیمه پایه

وی با اشاره به توجه سازمان بیمه سلامت به حوزه پیشگیری اضافه کرد: پیشگیری یکی از اولویت‌های این سازمان محسوب می‌شود و سلامت‌محوری می‌بایستی مورد توجه سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد و مطمئناً برای این امر مهم یکی از محوری‌ترین و اساسی‌ترین کاربست‌ها، تقویت بسته خدمات بیمه‌های پایه است.

کبیر تصریح کرد: اگر بسته خدمات بیمه پایه تقویت شود، می‌توان پوشش مناسبی را ارائه کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه با اشاره به تقویت بسته خدمات بیمه پایه اشاره کرد و گفت: این کار مهم و اساسی از سال گذشته شروع و بسته خدمات بیمه روستائیان براساس مصوبه و انتظار قانونگذار ارتقا یافته است و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است و در سال 94 هم پیش‌بینی کرده‌ایم که باز هم در بسته خدمات بیمه پایه روستائیان، درصدی از سهم سرانه برای تقویت و بهبود نظام مراقبتی بیماری‌های غیرواگیر داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال 93، کارگروه تخصصی پوشش بیمه‌ای در خدمات غربالگری راه‌اندازی شد و ما براساس اولویت‌هایی که وزارت بهداشت مشخص خواهد کرد، آماده‌ایم تا حداقل پنج اولویت را در دستور کار پوشش خدمات بیمه‌ای قرار دهیم.

ورود خدمات جدید به پوشش بیمه‌ها

کبیر در ادامه با اشاره به پوشش خدمات جدید، یاد آور شد: تلاش سازمان بیمه سلامت بر این است که خدماتی که رشته‌های پروانه‌دار را از جمله رشته‌های مامایی، تغذیه، گفتاردرمانی، طب سوزنی، طب سنتی، مشاوره و... تحت پوشش بیمه‌ها قرار دهد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تأکید کرد: تلاش داریم براساس شواهد و مستندات و اولویت‌بندی و با تأمین منابع و با همکاری وزارت بهداشت، خدمات جدیدی را تحت پوشش خدمات بیمه پایه قرار دهیم.

وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به ادغام سازمان‌های بیمه‌گر بیان داشت: قانون گذار این موضوع را در بند «ب» ماده 38 ابلاغ کرده است و ما هم تلاش زیادی کردیم تا بتوانیم به یک همگرایی و همراهی در این زمینه برسیم، منتهی چند مشکل ساختاری در این زمینه وجود دارد، یکی اینکه بیمه‌ها که زیرمجموعه وزارت رفاه هستند تفاوت‌هایی ساختاری و شکلی دارند.

کبیر گفت: به عنوان مثال، در بیمه سلامت صرفاً خدمات درمانی ارائه می‌شود، اما در تأمین اجتماعی علاوه بر خدمات درمانی،‌خدمات بازنشستگی ارائه می‌شود که همین موارد مشکلاتی را در زمینه ادغام سازمان‌های بیمه‌گر به وجود آورده است.

ادغام سازمان‌های بیمه گر به این شکل معنا و مفهومی ندارد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: تا زمانی که این ساختارها همگن نشود، ادغام این صندوق‌ها خیلی معنا و مفهوم ندارد و لازمه‌اش این است که ما باید در این زمینه تمهیداتی را اتخاذ کنیم تا جنس این صندوق‌ها از نظر نوع پوشش، یکسان شوند.

وی به اجرای طرح یکسان‌سازی روابط سازمان‌های بیمه‌گر اشاره کرد و گفت: این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه و با ابلاغ از سوی وزیر رفاه اجرا شده است.

کبیر افزود: در طرح یکسان‌سازی روابط سازمان های بیمه‌گر پایه، توجه به عقد قرارداد با مؤسسات، نظام پایه ارزشیابی، خدمات بستری، سرپایی، پاراکلینیک در نوع پوشش‌ها شده است که امیدواریم با این همگرایی که با ابلاغ این طرح صورت خواهد گرفت، بتوانیم جلسات هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر را به طور منظم شکل بدهیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه این گفت‌وگو به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح به عنوان یک اقدام ارزشمند دولت تدبیر و امید و نظام جمهوری اسلامی یاد می‌شود و این طرح را ورای مطالبات کاری خود می‌دانیم.

وی بیان داشت: ما اعتقاد داریم طرح تحول نظام سلامت با توجه به آوردهای که برای استیفای حقوق مردم داشته است، می‌بایستی با جدیت پیگیری و دنبال شود.

کبیر با اشاره به همکاری سازمان‌های بیمه‌گر و به خصوص سازمان بیمه سلامت در اجرای طرح تحول نظام سلامت یاد آورد شد: جهت همراهی این سازمان، حتماً لازم است منابع موردنیاز در اختیار بیمه سلامت قرار گیرد، به طوری که در سال 93 شخص رئیس‌جمهور تأکید داشتند حتی یک درصد از منابع بیمه تخصیص نیافته نباشد که متأسفانه در سال گذشته 7 درصد از منابع ما تخصیص پیدا نکرد و این باعث به وجود آوردن مشکلاتی برای سازمان بیمه سلامت شد.

جهت همراهی سازمان بیمه سلامت در طرح تحول به اعتبارنیاز داریم

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: با توجه به برنامه‌ریزی سازمان در اجرای سال دوم طرح تحول نظام سلامت، امیدواریم اعتبارات لازم دراختیار این سازمان قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که در سال 94 پیگیری خواهد شد بهره‌گیری در مشارکت‌ مردم در افزایش آگاهی و دانش خودشان است،برای اینکه بتوانند از حق و حقوقی که در بحث بیمه برایشان پیش بینی شده آگاه شوند و این دانش و آگاهی تحت عنوان طرح توانمندسازی بیمه‌شدگان اجرا می‌شود.

کبیر با اشاره به اینکه اعتباربخشی نظام اطلاعات یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بیمه سلامت در سال جاری خواهد بود،بیان داشت: اگر ما در هر عرصه‌ای بخواهیم مطالبات و متقاضی را داشته باشیم و از آن استفاده درست و موثر کنیم،می‌بایستی حتماً یک نظام ثبت دهی معتبر داشته باشیم و بر همین اساس به دنبال اجرای این طرح خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    به عنوان یک خبره در مسایل بهداشتو درمان عرض می کنم طرح تحول نظام سلامت با دور شدن از اهداف اولیه خود ،درحال حاضر تنها تامین منافع پزشکان متخصص را با ایجاد درامدهای چند ده میلیون تومانی در ماه ،در اولویت قرار داده است حال آن که ما در کشوری زندگی می کنیم که درامد متوسط جامعه چیزی حدود یک میلیون تومان است. این اختلاف طبقاتی برای جامعه ویرانگر است.