وزارت بهداشت همه مراكز تصویربرداری را ملزم به پذیرش بیماران با وزن بالا كرد.

در شرایطی كه مراكز تصویربرداری سی‌تی اسكن و ام‌آر‌آی با تعدادی از بیماران سنگین وزن مواجه هستند كه چندان رغبتی هم به‌علت ترس از استهلاك دستگاه‌هایشان برای تصویربرداری‌ ندارند، دكتر حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت طی روزهای اخیر همه مؤسسات و بخش‌های تصویربرداری را موظف به پذیرش و انجام تصویربرداری از بیماران با وزن بالای 100 كیلوگرم كرده است.

در این ابلاغیه آمده است: برخی از مؤسسات تصویربرداری از پذیرش بیماران دارای وزن بالا، به‌دلیل عدم‌توانایی دستگاه‌ها خودداری می‌كردند كه براساس ابلاغ معاونت سلامت خودداری این مؤسسات، ارتباطی با توانایی دستگاه‌ها در امر تصویربرداری ندارد، بلكه خودداری این مؤسسات از پذیرش بیماران با وزن بالا، تنها به‌دلیل كنترل استهلاك فیزیكی تخت دستگاه‌ها بوده است.

اما در حالی كه این ابلاغیه سرگردانی بیماران سنگین‌وزن در مراكز تصویربرداری را مشخص می‌كند، به گفته كارشناسان این ابلاغیه به هیچ وجه منطقی نیست چون برای صدور آن با انجمن علمی رادیولوژی هیچ مشورتی نشده و هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده است.

تحریم‌ها مقصرند!

دكتر عبدالرسول صداقت، رئیس انجمن رادیولوژی ایران در این باره به همشهری می‌گوید: معضلات ما در زمینه تجهیزات پزشكی، هم به مشكلات خاص خودمان برمی‌گردد و هم به مشكلات عمومی در كل دنیا.

به گفته وی، روی كاتالوگ تمام دستگاه‌های تصویربرداری حداكثر وزنی كه برای دستگاه‌های تصویربرداری قابل تحمل است، ذكر شده به‌طوری كه تخت‌های سی‌تی‌اسكن و ام‌آرآی تا حداكثر 140 كیلو گرم وزن بیمار را می‌توانند تحمل كنند. اما هرچه وزن بیمار بیشتر باشد، میزان لطمه‌ای كه به دستگاه‌ وارد می‌شود، مسلما بیشتر است.

«با توجه به اینكه ما در شرایط تحریم قطعات پزشكی هستیم و بسیاری از شركت‌ها برای وارد كردن این قطعات به مراكز تصویربرداری، از طریق واسطه‌های مختلف و با قیمت‌های گزاف اقدام می‌كنند، همین امر باعث شده همكاران رادیولوژیست همواره نگران باشند.»

دكتر صداقت با بیان این عبارات ادامه می‌دهد: این نگرانی به این جهت است كه درصورتی كه قطعه‌ای از دستگاه به‌علت وزن بالای بیمار شكست، مراكز تصویربرداری ناچار می‌شوند برای مدت طولانی مراكز خود را تعطیل كنند و زیان‌های زیادی را متحمل شوند تا زمانی كه قطعه جدید برایشان وارد شود.

رئیس انجمن رادیولوژی با بیان اینكه همین امر هم باعث شده در ایران بیماران سنگین وزن با علاقه‌ كمتری از طرف مراكز تصویربرداری پذیرش شوند، خاطرنشان می‌كند: بعضی از وسایل ام‌آر‌آی نظیر «دستگاه كویل» در اطراف زانو، گردن، شكم و شانه بیماران چاق قرار نمی‌گیرد چون این دستگاه برای افراد با وزن استاندارد ساخته شده است.

اما دكتر صداقت معتقد است: تنها راه حل این مشكل این است كه وزارت بهداشت باید با همكاری اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، انجمن رادیولوژی و به‌خصوص سازمان انرژی اتمی فعالیت‌هایی را شروع كند كه بحث تحریم تجهیزات پزشكی از بین برود تا رادیولوژیست‌ها هم با خاطر آسوده‌تری به پذیرش بیماران با وزن بالا بپردازند.

ارجاع سنگین‌وزن‌ها ‌

با این حال در شرایطی كه رئیس انجمن رادیولوژی ایران به مشكلات مراكز تصویربرداری در پذیرش بیماران سنگین وزن اشاره می‌كند، به گفته كارشناسان تجهیزات پزشكی چون تعداد بیماران با این وزن تقریبا كم است این دستگاه‌ها كمتر دچار شكستگی یا لطمه می‌شوند.

مهندس رضا مولائیان، مدیر فنی شركت تجهیزات پزشكی پیشرفته در گفت‌وگو با همشهری توضیح می‌دهد: دستگاه‌های تصویربرداری معمولا می‌توانند تا وزن 135 كیلوگرم را تحمل كنند ولی چون تعداد بیماران با این وزن تقریبا كم است، این دستگاه‌ها كمتر دچار شكستگی یا لطمه می‌شوند.

با این حال چون مثلا تونل دستگاه ام‌آرآی 65 سانتی متر است، مسلما بیمار چاق نمی‌تواند داخل آن برود.

«در این شرایط البته مراكزی هم در سطح شهر تهران هستند كه دارای دستگاه‌های ام‌آرآی Open هستند؛ یعنی از نظر وزن و عریض بودن بیمار هیچ محدودیتی ندارند چون سمت چپ و راست آنها كاملا خالی است.»

مهندس مولائیان با اشاره به این عبارات خاطرنشان می‌كند: برای همین مراكز تصویر برداری هرچند دستگاه‌های معمولی قدرت تشخیص بالاتری دارند، ولی می‌توانند بیماران با وزن خیلی بالا را به این مراكز ارجاع دهند.

با این حال اگر قطعه‌ای از این دستگاه‌ها خراب شد، با توجه به تحریم‌ها مراكز تصویربرداری چقدر وقت دارند تا دستگاه جدید وارد كنند؟ مهندس مولائیان در پاسخ به این سؤال می‌گوید: معمولا ما این قطعات را در انبار داریم كه بتوانیم سریع آنها را جایگزین كنیم.

ولی درصورت شكسته شدن تخت ام‌آرآی‌ یا سی‌تی‌اسكن چیزی حدود 2 ماه طول می‌كشد تا بتوانیم دستگاه جدید وارد كشور كنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مینا ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    6 0
    خواااااهشا یه مرکز واسه وزن ۱۲۰ به ایمیلم بفرستییییید