سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 149295

با وجود تشکیل جلسه شورای عالی آب و بازنگری در ساخت سدها، خبر می‌رسد که قطع درختان جنگل‌های باستانی هیرکانی برای ساخت «سد شفارود» گیلان همچنان ادامه دارد. گرچه سازمان حفاظت محیط زیست بارها مخالفت خود را با ساخت این سد اعلام کرده است.

ساخت سد شفارود توجیه اقتصادی ندارد

سلامت نیوز: با وجود تشکیل جلسه شورای عالی آب و بازنگری در ساخت سدها، خبر می‌رسد که قطع درختان جنگل‌های باستانی هیرکانی برای ساخت «سد شفارود» گیلان همچنان ادامه دارد. گرچه سازمان حفاظت محیط زیست بارها مخالفت خود را با ساخت این سد  اعلام کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، «بهزاد انگورج» معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید: « این سد مطلقاً  ارزیابی زیست محیطی ندارد»! 
مقاومت برای ساخت  این سد بدون ارزیابی زیست محیطی بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع رؤسا و فعالان دو حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و تأکید ایشان بر ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها، سؤالات بی‌پاسخی هستند که افکارعمومی را  بشدت درگیر خود کرده است. اما  این آخرین سؤال نیست.


«کیادلیری» رئیس جامعه جنگلبانی ایران می‌پرسد: « این سد واقعاً چه توجیه اقتصادی‌ای  دارد؟» خودش، پاسخ می‌دهد: «هیچ»!
گزارش‌های محلی نشان می‌دهد که ساخت این سد علاوه بر تخریب صدها هکتار جنگل، منجر به آواره شدن بیش از ٤٥٠ خانوار خواهد شد. ٣روستا با نام‌های شالم، دوران و سرک باید تخلیه شوند. هم اکنون نیمی از ساکنان روستای شالم خانه‌هایشان را تخلیه کرده‌اند اما باقی روستاییان حاضر به تخلیه منطقه نیستند. اما کیادلیری اعتقاد دارد که جا به جایی جوامع روستایی که معمولاً از شهر سر در می‌آورند، پیامدهای اجتماعی آن تنها خسارت ساخت این سد نیست.

موافقان ساخت سد شفارود، توسعه کشاورزی، تولید انرژی برق آبی و تأمین آب شرب را از جمله اهداف این سد اعلام کرده‌اند. کیادلیری در برابر می‌گوید:«مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که تأثیر سدهای ساخته شده در تمام کشور، 10درصد بیشتر نبوده است. در حالی که 90درصد آب موجود در کشور صرف کشاورزی می‌شود که 70 درصد آن هم پرتی است.»

او این هدر رفت را ناشی از الگوی سنتی می‌داند. به گفته او هفتاد درصد تلف شده آب دو برابر حجم سدهای کشور است. به اعتقاد کیادلیری با اصلاح الگوی کشت و ذخیره 25 درصد از این هدررفت، نیاز به ساخت هیچ سدی نخواهیم داشت. کیادلیری درباره تولید برق از سدها هم می‌گوید تحقیقات نشان می‌دهد که تولید برق در سال‌های عادی9 درصد و درخشکسالی‌ها سه درصد بوده است. به گفته او سدها ذخیره گاه مطمئنی برای تولید برق نیستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha