در سال‌های اخیر یکی از حوزه‌هایی که شفاف‌سازی قابل‌توجهی درباره آن انجام شده است، حوزه بهداشت و درمان بوده است. در این حوزه مسائل مختلفی مطرح شده است که یکی از مهم‌ترین آنها توزیع عادلانه خدمات درمانی بوده است. کمبود پزشک در مناطق محروم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که در این حوزه وجود دارد. وزرای مختلف بهداشت در دولت‌های مختلف همواره عنوان کرده‌اند در حال اجرای طرح‌هایی برای جبران کمبود پزشک در مناطق محروم هستند. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی به‌عنوان وزیر بهداشت در دولت یازدهم نیز اظهارنظرهای مختلفی در این‌باره انجام داده است. گفته‌های روز گذشته او اما بیش از سایر گفته‌هایش قابل‌تأمل است. او عنوان کرده است که تنها هزار و 500 پزشک با حقوق 15 تا 17 میلیون تومان در ماه حاضر شدند به مناطق محروم بروند.

سلامت نیوز: در سال‌های اخیر یکی از حوزه‌هایی که شفاف‌سازی قابل‌توجهی درباره آن انجام شده است، حوزه بهداشت و درمان بوده است. در این حوزه مسائل مختلفی مطرح شده است که یکی از مهم‌ترین آنها توزیع عادلانه خدمات درمانی بوده است. کمبود پزشک در مناطق محروم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که در این حوزه وجود دارد. وزرای مختلف بهداشت در دولت‌های مختلف همواره عنوان کرده‌اند در حال اجرای طرح‌هایی برای جبران کمبود پزشک در مناطق محروم هستند. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی به‌عنوان وزیر بهداشت در دولت یازدهم نیز اظهارنظرهای مختلفی در این‌باره انجام داده است. گفته‌های روز گذشته او اما بیش از سایر گفته‌هایش قابل‌تأمل است. او عنوان کرده است که تنها هزار و 500 پزشک با حقوق 15 تا 17 میلیون تومان در ماه حاضر شدند به مناطق محروم بروند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،در مورد درآمد پزشکان خبرها و شایعه‌های مختلفی وجود دارد. حرف و حدیث‌هایی که پیرامون درآمد‌های بالای پزشکان وجود دارد باعث شده است که انتخاب رشته پزشکی اولویت بسیاری از جوانان باشد و برای رسیدن به آن خود را به آب و آتش بزنند. به‌رغم گفته‌های  مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه درآمد پزشکان چندان زیاد نیست ولی باز هم صحبت از رقم‌های میلیونی و حتی میلیاردی درآمد پزشکان در جامعه وجود دارد. اما گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه از بین 20  هزار پزشک بیکار فقط هزار و 500 نفر از آنها حاضر به حضور در مناطق محروم آن هم با درآمد 15 تا 17 میلیونی باعث شده سؤالات زیادی در این زمینه ایجاد شوند. اینکه چه عواملی باعث عدم حضور پزشکان در مناطق محروم می‌شوند یا با فراهم کردن چه شرایط و تسهیلاتی می‌توان پزشکان را به رفتن به این مناطق تشویق کرد احتیاج به واکاوی بیشتری دارد. به نظر می‌رسد افزایش حقوق به تنهایی برای حضور پزشکان در این زمینه کافی نیست و لازم است طرح‌های بنیادین بیشتری در این زمینه اجرا شوند که در آنها جنبه‌های تشویقی و اجباری لحاظ شوند.


 درآمد 15 تا 17 میلیونی هم کارساز نبود!
روز گذشته وزیر بهداشت گفت: با پرداختی‌های ماهانه ۱۵ و ۱۷ میلیون تومان به پزشکان عمومی، تلاش خود را برای حضور آنها در مناطق محروم به کار گرفتیم.

[quote-left] قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به اینکه با هیاهوهای ایجاد شده باور کرده بودم که ۲۰ هزار نفر پزشک عمومی بیکار داریم، اضافه کرد: ما با پرداختی‌های ماهانه ۱۵ و ۱۷ میلیون که گاهی مورد انتقاد اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز بود تلاش خود را برای حضور این پزشکان در مناطق محروم به کار گرفتیم.[/quote-left]

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به اینکه با هیاهوهای ایجاد شده باور کرده بودم که ۲۰ هزار نفر پزشک عمومی بیکار داریم، اضافه کرد: ما با پرداختی‌های ماهانه ۱۵ و ۱۷ میلیون که گاهی مورد انتقاد اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز بود تلاش خود را برای حضور این پزشکان در مناطق محروم به کار گرفتیم. مهر نوشت؛ او افزود: با وجود پرداخت‌های مناسب به پزشکان شاهد بودیم که تنها حدود هزار و 500 پزشک عمومی اعلام آمادگی کردند و این خود می‌تواند به این معنی باشد که یا پزشک عمومی نداریم و یا آنها تنها شماره نظام‌پزشکی دارند و دیگر پزشک نیستند.


 3هزار پزشک در مناطق محروم کم داریم
یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مورد کمبود پزشک در مناطق محروم  می‌گوید: حدود سه‌هزار پزشک برای مناطق محروم نیاز داریم. طرح تحول سلامت در کاهش مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم تأثیر خوبی داشته است. سال گذشته هزار و 400 تا هزار و 500 پزشک جذب مناطق محروم شده‌اند که این بیشتر به دلیل سیاست‌گذاری‌های درستی بود که در این زمینه انجام شد.

رسول خضری می‌افزاید: افزایش میزان دستمزد به پزشکان مناطق محروم از جمله طرح‌های موفق در این زمینه بود که باعث ماندگاری پزشکان مناطق محروم و جذب پزشکان به این مناطق شد. مناطق محروم، نقاط مرزی و حاشیه‌ای شهرها از نظر امکانات بهداشتی و سلامت مشکل دارند و با توجه به زیاد بودن جمعیت این مناطق به ساماندهی و مدیریت حوزه سلامت در این مناطق نیاز است.

او تصریح می‌کند: طرح تحول سلامت موفقیت‌های بسیاری در زمینه‌های گوناگون داشته است و بسیاری از این موفقیت‌ها بهبود وضعیت مناطق محروم را شامل می‌شوند. افزایش پزشک در این مناطق یا توسعه خانه‌های بهداشت نمونه‌هایی از طرح‌هایی هستند که وضعیت بهداشت در مناطق محروم را بهبود بخشیده‌اند. او ادامه می‌دهد:

[quote-right] از جمله طرح‌هایی که برای بهبود وضعیت پزشکان مناطق محروم در حال بررسی است بحث عدالت در آموزش است که به این اشاره دارد که 25درصد از سهمیه‌های قبولی دانشگاه‌ها برای مناطق محروم در نظرگرفته شوند[/quote-right]

از جمله طرح‌هایی که برای بهبود وضعیت پزشکان مناطق محروم در حال بررسی است بحث عدالت در آموزش است که به این اشاره دارد که 25درصد از سهمیه‌های قبولی دانشگاه‌ها برای مناطق محروم در نظرگرفته شوند. افراد متعهد شوند تا 15 سال بعد از فارغ‌التحصیلی در مناطق محروم و بومی بمانند. این مدت غیرقابل خرید و الزامی باشد. خضری اظهار می‌دارد: از دیگر طرح‌های کلانی که می‌تواند به رفع مشکلات حوزه بهداشت کمک کند افزایش سرمایه گذاری‌ها در بخش بهداشت و افزایش بودجه این حوزه است.


 تأمین نیروی انسانی از  مسائل مهم حوزه سلامت
یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه تأمین نیروی انسانی یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت است  می‌گوید: یکی از مسائل مهم در بحث دسترسی عادلانه مردم به امکانات، تأمین پرسنل در حوزه سلامت است. اگر پزشکان به اندازه کافی در مناطق محروم نباشند به طور قطع درمان در این مناطق با مشکل مواجه می‌شود و بسیاری از بیماران مجبور می‌شوند برای درمان از روستا به شهر منتقل شوند که این انتقال برای آنها مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. سلیمان عباسی می‌افزاید: پزشکانی که ظرفیت مناطق محروم اعلام می‌شوند باید بعد از تحصیل به این مناطق برگردند. اما به دو دلیل اصلی این طرح نتوانست موفق باشد و در این مناطق کمبود نیرو به وجود آمد؛ یکی به این دلیل که پزشکانی که سهمیه این مناطق بودند بعد از فارغ‌التحصیلی با لابی‌بازی و جورکردن پارتی به‌جای مناطق محروم در مرکز شهرها باقی می‌مانند. دلیل دوم این ماجرا این است که در شرایطی هم که در پزشکان میل به بازگشت وجود دارد به دلیل نبود امکانات و تجهیزات پزشکی امکان حضور آنها در این مناطق نیست. او در ادامه به راه حل‌هایی که برای حل این مشکل وجود دارد اشاره می‌کند: از پزشکان مناطق محروم تعهد گرفته شود که به این مناطق بازگردند.

[quote-left]در صورتی هم که پزشک از برگشت به این مناطق امتناع کرد او را جریمه کرد و جریمه‌ها را در مناطق محروم هزینه کرد و از سوی دیگر تجهیزات و امکانات این مناطق را افزایش داد تا پزشکان تشویق به رفتن به این مناطق شوند. [/quote-left]در صورتی هم که پزشک از برگشت به این مناطق امتناع کرد او را جریمه کرد و جریمه‌ها را در مناطق محروم هزینه کرد و از سوی دیگر تجهیزات و امکانات این مناطق را افزایش داد تا پزشکان تشویق به رفتن به این مناطق شوند.


 بیشتر از کمبود پزشک، توزیع نامناسب داریم
یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه امسال کمبود پزشک در مناطق محروم کمتر شده است به «آرمان» می‌گوید: بیشتر از اینکه کمبود پزشک داشته باشیم توزیع نامناسب پزشک داریم. بسیاری از پزشکان ما در شهرستان‌ها به متادون‌تراپی مشغول هستند که برای کاستن از پزشکان در این زمینه لازم است از تعداد متادون تراپی‌ها کاست و کیفیت را در این زمینه بالا برد. عبدالرحمان رستمیان می‌افزاید: خیلی از پزشکان هم رو به سوی حوزه زیبایی آورده‌اند، به‌دلیل درآمد زیادی که این حوزه دارد. لازم است که میزان ورود افراد به این حوزه را مدیریت کنیم تا بتوانیم بر آمار پزشکان عمومی بیفزاییم. او تصریح می‌کند: برای رفع این مشکلات طرح‌های تشویقی موفق‌تر هستند. باید با تصویب طرح‌های تشویقی گرایش افراد به خدمت در مناطق محروم را افزایش داد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نگین چراغی ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    16 1
    سلام میشه بگید پزشکا چطور باید واسه این طرح اقدام کنند.؟