سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 149305

عضو هیئت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی ایران، نسبت به تغییرات سلیقه ای تعرفه های پزشکی در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، انتقاد کرد و گفت: در همه جای دنیا این رابطه یک به ۴ است و انتظار می رود این رابطه در درجه اول در کشور ما هم با ارزش های نسبی خدمات سلامت در همه جای دنیا برابر باشد.

تغییرات سلیقه ای تعرفه های پزشکی

سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی ایران، نسبت به تغییرات سلیقه ای تعرفه های پزشکی در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، انتقاد کرد و گفت: در همه جای دنیا این رابطه یک به ۴ است و انتظار می رود این رابطه در درجه اول در کشور ما هم با ارزش های نسبی خدمات سلامت در همه جای دنیا برابر باشد.


دکتر علی صادقی تبار در گفتگو با مهر، اظهارداشت: در ارتباط با کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، چند نکته ابهام آمیز وجود دارد که باعث شده عدالت بین رشته ای در پزشکی، نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به اسم کتاب که ارزش نسبی خدمات سلامت نامگذاری شده است، افزود: همانطور که از اسم این کتاب بر می آید، ارزش خدمات سلامت نسبت به همدیگه سنجیده می شوند. و این نسبت در همه جای دنیا به دلیل اینکه خدمت واحدی ارائه می شود، یکسان است. یعنی اگر به کتاب k کالیفرنیا نگاه کنید، بین یک عمل جراحی بزرگ و یک عمل جراحی کوچک، نسبت واحدی وجود دارد. شاید قیمت ها و تعرفه های خدمات در کشورهای مختلف دنیا متفاوت باشد، اما این نسبت برقرار است.

صادقی تبار ادامه داد: بطور مثال فرض کنید یک عمل سزارین ۱۰ k باشد، یک عمل بزرگ تر مثل سرطان دستگاه گوارش k ۴۰ باشد، همه جای دنیا این رابطه یک به ۴ است و انتظار می رود این رابطه در درجه اول در کشور ما هم با ارزش های نسبی خدمات سلامت در همه جای دنیا برابر باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی ایران گفت: اولین اعتراض و ایراد ما این است که این نسبت در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت از سوی وزارت بهداشت رعایت نشده است. به عبارتی، نسبت خدمات، کارشناسی و درست دیده نشده است. در حالی که این نسبت در همه جای دنیا، یکسان و برابر است.

وی با انتقاد از وجود ۴ نوع k در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، افزود: سئوال ما این است که چرا باید ۴ نوع k باشد. در حالی که بروز این وضعیت می تواند فسادآور باشد.

صادقی تبار گفت: در همه دنیا تکنیک خدمات پزشکی ثابت و یکسان است. هیچ تفاوتی نمی کند، ما یک آزمایش قند یا سونوگرافی در ایران انجام بدهیم یا اروپا و آمریکا.

وی افزود: حرف ما این است که سیستم تعرفه گذاری نمی شود که الزام و اجبار کند که هزینه تشخیص و درمان مردم باید از جیب بخش خصوصی داده شود. این کار غلطی است. اگر اجبار شود، قطعا یک جا آسیب آن بروز خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی ایران، تاکید کرد: ما معتقدیم که تعرفه ها باید واقعی شود و پیشنهادمان هم رعایت ارزش نسبی با سایر بخش ها و رشته های پزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha