سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 149311

کمبود نیروی درمانی غیر پزشک در حوزه سلامت ما بحث یک روز و دو روز نیست و سالیان بسیار است که این حوزه از سختی کار و کمبود نیرو گله‌مند هستند. در این راستا مدتی مقاطع گوناگون کاردانی و کمک بهیاری و بهیاری در دانشگاه‌ها وجود داشت که برای ورود هر چه سریع‌تر این نیروها پیش‌بینی شده‌بود، اما پس از مدتی آین مقاطع حذف شد و آنچه باقی ماند تنها کارشناسی پرستاری بود. با اوج گرفتن مشکلات این حوزه، چندی پیش محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، در اظهاراتی ایجاد دوره مهارتی غیردانشگاهی در گروه پرستاری ضروری دانست.

ریسک بالای آموزش بهیار در خارج از فضای دانشگاه

سلامت نیوز: کمبود نیروی درمانی غیر پزشک در حوزه سلامت ما بحث یک روز و دو روز نیست و سالیان بسیار است که این حوزه از سختی کار و کمبود نیرو گله‌مند هستند. در این راستا مدتی مقاطع گوناگون کاردانی و کمک بهیاری و بهیاری در دانشگاه‌ها وجود داشت که برای ورود هر چه سریع‌تر این نیروها پیش‌بینی شده‌بود، اما پس از مدتی آین مقاطع حذف شد و آنچه باقی ماند تنها کارشناسی پرستاری بود. با اوج گرفتن مشکلات این حوزه، چندی پیش محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، در اظهاراتی ایجاد دوره مهارتی غیردانشگاهی در گروه پرستاری ضروری دانست.

وی در ادامه تصریح کرد: «در ایران ما به وجود رده غیردانشگاهی در گروه پرستاری نیاز داریم و در همه جای دنیا سطوح پرستاری از اولیه تا تخصصی سطح بندی شده است و در کشورهای مختلف از کشورهای همسایه تا اروپایی نیز این موضوع مشاهده می‌شود.»

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه به روزنامه سپید گفت: «در راستای رده‌های مهارتی غیردانشگاهی، با توجه به اینکه به نوعی واگذاری به مؤسسات انجام می‌گیرد، این موضوع می‌تواند از ابعاد گوناگون نگران کننده‌باشد.»

وی در ادامه افزود: «قطعاً توجه به مشکلات ما در حوزه پرستاری حائز اهمیت است اما آموزش غیردانشگاهی در صورتی که زیر نظر وزارتخانه و علوم‌پزشکی نباشد به راحتی می‌تواند بحران ساز شود.»

فتاحی در ادامه تصریح کرد: «بررسی این افرادی که آموزش می بینند از نظر عملی و تئوری بدون اینکه زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد کار عجیب و همراه با ریسک بالاست. توجه کنید در این زمینه نظارت موضوع بسیار مهمی است، که در این شرایط بسیار دشوار می‌شود.» وی با اشاره به ظرفیت موجود در دانشکده‌های پرستاری گفت: «ما از لحاظ امکانات در این حوزه در فضای دانشگاهی شرایط خوبی داریم و اگر وزارت بهداشت بخواهد این نیروها را استفاده کند. قطعاً ما مشکل در حوزه تربیت نیرو نداریم.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه تاکید کرد: «رشد این‌گونه مؤسسات با توجه به تجربیات ما مناسب نیست و انتظار می‌رود در راستای آن برنامه‌ریزی دقیقی انجام گیرد در غیر این صورت، رشد آن‌ها ازکنترل خارج می‌شود و مشکلاتی را برای حوزه سلامت ما فراهم می‌کند.» فتاحی با بیان اینکه باید ظرفیت‌هایی که در این حوزه داریم و دانشکده‌هایی که به تربیت پرستاران مشغول هستند، توجه کنیم گفت: «این رویه قطعاً ضرورتی ندارد و باید مراقب حساسیت‌ها باشیم. افرادی که در حوزه پرستاری وارد می‌شوند در طول مدت طولانی با اخلاق پرستاری و رویکرد آن آشنا هستند و آموزش بهیار ظرف مدت کوتاه نمی‌تواند و نباید جایگزین این روند باشد. این روند شاید سرآغاز یک خطا باشد و ما از وزارت بهداشت می‌خواهیم در راستای تأمین نیروی پرستار و نیازهای حوزه سلامت به جای آنکه به سراغ چنین رویکردها و تحولات برود در همین محدوده فعالیت دانشکده‌های پرستاری و ظرفیت‌های موجود اقدام کند.»

وی در پایان تاکید کرد: «خوب است برای رفع نیازها از سایر بخش‌های حوزه سلامت که واحدهای مشترکی با این رشته دارند، یاری بخواهد و این نیروها را جذب کنند و سپس با آموزش لازم آن‌ها را به این حوزه وارد کنند»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha