سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 149316

حق فنی اگر چه برای داروخانه‌دار‌ها اسمی آشناست و از آن به شدت دفاع می‌کنند اما از نظر قانون دیگر چنین عنوانی وجود ندارد.

حق فنی در غیاب مسئول فنی داروخانه

سلامت نیوز: حق فنی اگر چه برای داروخانه‌دار‌ها اسمی آشناست و از آن به شدت دفاع می‌کنند اما از نظر قانون دیگر چنین عنوانی وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، با رأی دیوان عدالت اداری به غیرقانونی بودن دریافت این پول، نام آن به «تعرفه خدمات دارویی» تغییر كرد و راه دیگری برای گرفتن این مبلغ از مردم باز شد. موافقان دریافت این پول استدلال می‌كنند كه باید این مبلغ را دریافت كنند چون اولا خرید دارو مثل خرید از سوپر ماركت نیست و دیگر اینكه بابت دارو‌ها به بیماران مشاوره می‌دهند. مشكل مردم اما این است كه اولا مسئول فنی همیشه در داروخانه‌ها حضور ندارد و دیگر اینكه اصولا دریافت یك نسخه ساده كه شامل شربت سرماخوردگی و قرص استامینوفن می‌شود نیازی به مشاوره ندارد.

یك عضو كمیسیون بهداشت مجلس معتقد است داروخانه‌ها زمانی می‌توانند از مردم حق فنی دریافت كنند كه 3ضلع مثلث پزشك، بیمار(مراجعه‌كننده نسخه به دست) و پزشك داروساز (مسئول فنی)‌ همه باهم در یك مسیر باشند، به این معنی كه زمانی كه نسخه‌ای به داروخانه برده می‌شود پزشك داروساز هم حضور داشته باشد و درصورتی كه تشخیص داد داروی تجویز شده ممكن است مشكلاتی را برای بیمار به‌دنبال داشته باشد با پزشك مربوطه مشورت كرده و در نهایت پس از تأیید پزشك معالج و دكتر داروساز بیمار دارو را تحویل بگیرد.

عبدالرحمان رستمیان با تأكید بر اینكه نبود ارتباط بین پزشك معالج و دكتر داروساز و در نهایت بیمار، مشكلی است كه باید نهادهای نظارتی وزارت بهداشت به آن رسیدگی كنند، به همشهری می‌گوید:آنچه روشن است اینكه در غیاب پزشكان داروساز در داروخانه‌ها حق فنی به ناحق از مراجعه‌كنندگان دریافت نشود. حتی در مواردی هم كه پزشك داروساز در داروخانه حضور دارد، معمولا توضیحی به بیمار درخصوص نحوه استفاده از داروهایی كه ممكن‌است تداخل دارویی با دیگر داروها داشته باشند، داده نمی‌شود. این درحالی‌كه در كشورهایی كه از نظر بهداشت و درمان وضعیت مناسبی دارند موضوع آموزش به بیمار درخصوص نحوه استفاده از دارو جدی گرفته شده است.به گفته رستمیان، معمولا مردم در غیاب مسئول فنی داروخانه‌ها با مراجعه به بروشورهای داخل داروخانه از تداخلات و عوارض مصرف دارو آگاه می‌شوند.

رسول خضری دیگر عضو كمیسیون بهداشت مجلس نیز در این‌باره به همشهری می‌گوید:‌ اگر چه وزارت بهداشت به داروخانه‌ها این حق را داده كه در قبال حضور پزشك داروساز در داروخانه و انجام مشاوره دارویی به مراجعه‌كنندگان حق فنی یا همان تعرفه خدمات دارویی را دریافت كنند اما زمانی كه مسئول فنی در داروخانه حضور ندارد گرفتن حق فنی نیز جایگاهی ندارد و این حق خودبه‌خود ملغی می‌شود. به گفته وی داروخانه‌هایی كه مسئول فنی در آنها حضور ندارند موظف هستند كه این موضوع را با درج در تابلو به اطلاع مراجعه‌كنندگان برسانند و حق فنی نیز دریافت نكنند، چه اینكه معدود داروخانه‌هایی در تهران این اقدام را انجام داده و در قبال ارائه دارو به مراجعه‌كنندگان هیچ پولی دریافت نمی‌كنند. به گفته خضری، گرفتن حق فنی بدون حضور مسئول فنی از نظر قانونی و شرعی نیز مشكل دارد و باید دستگاه‌های نظارتی وزارت بهداشت این موضوع را به دقت رصد كنند.

    دیدگاه مخالف

سیامك مره صدق، عضو كمیسیون بهداشت مجلس اما اگر چه با حذف حق فنی مخالف است اما بر ضرورت حضور مسئول فنی تأكید دارد.او با اشاره به اینكه پزشك داروساز باید چند دقیقه را صرف توضیح به بیمار درباره تداخلات دارویی و... كند به همشهری می‌گوید: معتقدم پزشك داروساز باید به بیمار درخصوص عوارض و تداخلات دارو توضیح دهد اما این نكته را هم نباید فراموش كرد كه گرفتن حق فنی به غیر از بهای داروست.

به گفته وی اشكالی كه در سیستم درمانی كشور ما وجود دارد این است كه پزشكان معمولا نسخه‌هایی با تعداد داروی زیاد می‌نویسند كه این موضوع حتما مداخله دارویی ایجاد می‌كند. این نماینده مجلس می‌گوید: «الان در خیلی از كشورهای دنیا در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی شغلی ایجاد شده به‌عنوان داروساز بیمارستانی كه این فرد وظیفه دارد در ویزیت روزانه بیماران در كنار پزشك حضور داشته باشد و درخصوص میزان دوز داروی تجویز شده به بیمار با پزشك همفكری كند؛ ضمن اینكه به تیم پزشكی درخصوص عوارض جانبی و احتیاطات دارویی مشاوره می‌دهد تا روند بهبود بیمار زودتر طی شود كه در این صورت جلوی مصرف زیاد از حد دارو هم گرفته می‌شود.»

مره‌صدق تأكید می‌كند: ‌این كار اگرچه ممكن است در كوتاه‌مدت بار مالی برای دولت در پی داشته باشد اما در درازمدت هم میزان مصرف بی‌رویه دارو كم می‌شود و هم داروهای غیرضروری برای بیمار تجویز نمی‌شود. به گفته او اگر مسئول فنی هم در داروخانه‌ها حضور داشته باشد همین وظیفه را به‌عهده دارد و باید درباره نحوه مصرف و عوارض دارو توضیحاتی را ارائه دهد اما نباید فراموش كرد كه ممكن است عوارض داروهایی كه در نسخه تجویز شده روی همه یكسان نباشد و ممكن است فرد غیراز این داروها، داروهای دیگری را هم مصرف كند كه پزشك داروساز از وجود آنها بی‌اطلاع است.

او با اشاره به اینكه با حذف حق فنی از داروخانه‌ها مخالف است، می‌گوید: «به‌نظر من با این كار بار مسئولیت از دوش داروسازان برداشته می‌شود. وقتی یك نفر برای انجام دادن كاری هزینه‌ای دریافت نكند خود را موظف به انجام آن كار نمی‌بیند و با حذف حق فنی زمینه‌های عدم‌اجرای این كار به‌وجود می‌آید. اما اگر پزشك داروسازی در داروخانه‌ای وجود دارد و وظیفه خود را انجام نمی‌دهد باید با آن فرد با قاطعیت برخورد كرد.»

هر چند حالا تنها نام حق فنی تغییر كرده اما به‌نظر می‌رسد از نظر قانونی ایرادی بر تعرفه خدمات دارویی وارد نیست. به هر حال مسیر قانونی برای دریافت این پول وجود دارد و داروخانه هم به همین حق استناد می‌كند. اصلی‌ترین مشكل مردم در حال حاضر این است كه مسئول فنی یا در داروخانه نیست كه مشاوره بدهد یا اگر هست، مشاوره گرفتن از او اختیاری نیست كه به بیمار داده شود؛ تنها یك اجبار است برای گرفتن پولی كه گاهی اضافه به‌نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha