بسیاری از خانواده های ایرانی در یک حادثه رانندگی از بین رفته‌اند یا از آنها تنها یک نفر باقیمانده است. کم نیستند کودکانی که هر ساله تمام اعضای خانواده خود را از دست داده و باید در نبود پدر و مادر و بدون بهره بردن از مهر آنها رشد کنند.

کودکانی که تنها بازمانده تصادفات رانندگی اند

سلامت نیوز: بسیاری از خانواده های ایرانی در یک حادثه رانندگی از بین رفته‌اند یا از آنها تنها یک نفر باقیمانده است. کم نیستند کودکانی که هر ساله تمام اعضای خانواده خود را از دست داده و باید در نبود پدر و مادر و بدون بهره بردن از مهر آنها رشد کنند.

به گزارش سلامت نیوز، فارس نوشت: چشمانش را که باز کرد به جای جاده، سقف سفیدی را روبه‌روی خود دید. سر که چرخاند، نه از پدر و مادرش خبری بود نه از خواهر کوچولوی دوست داشتنی اش. روی تخت بیمارستان تنها بود. سعی کرد که از روی تخت برخیزد اما هرچه زور زد نتوانست.

هیچکدام از اعضای بدنش را حس نمی کرد؛ نه دست، نه پا. همه اینها را در عرض چند ثانیه تا آمدن پرستار بر بالینش متوجه شده بود. پرستار که آمد فریاد زد به «هوش آمده! به هوش آمده!». هنوز پرستار حرفش تمام نشده بود که عده ای به سمت محمد هجوم آوردند.

پدربزرگ و مادر بزرگ و عمو و عمه و خاله و دایی. اتاق پر شده بود از افرادی که از چشمانشان اشک شوق و غم همزمان جاری بود. محمد تنها بازمانده یک خانواده 4 نفری بود و حالا همه فامیلهای نزدیکش او را دوره کرده بوده بودند و نمی‌دانستند از به هوش آمدن محمد بعد از چند روز در کما بودن خوشحال باشند یا از اینکه محمد نمی تواند دست و پایش را تکان بدهد ناراحت باشند. نمی دانستند که باید در فراغ 3 عضو دیگر خانواده اشک بریزند یا در کنار تنها بازمانده اشک شوق از چشمانشان جاری شود.

محمد تنها عضو خانواده ای است که اسفند سال گذشته به همراه پدر و مادر و خواهرش برای اینکه نوروز را در اصفهان و شیراز بگذراند راهی سفر شدند اما ناگهان جاده جلوی چشمانش واژگون شد و بعد اولین منظره‌ای که دید سقف بیمارستان بود.

محمد تنها یکی از چندین هزار کودکی است که در سال لقب تنها بازمانده را می‌گیرند. او اکنون تنها بازمانده واژگونی یک خودرو با 4 سرنشین است حوادثی که سالانه جان بیش از 16 هزار نفر را می‌گیرد.

کشته شدن 16 هزار نفر طی سال 93

مطابق آماری که پزشکی قانونی منتشر کرده است در سال گذشته تعداد 16 هزار و 872  نفر در حوادث رانندگی کشته شدند. این آمار خوشبختانه در مقایسه با سال قبل از آن 6.2 درصد کاهش یافته است. سال 92 تعداد 17 هزار و 994 نفر و در سال 91 تعداد 19 هزار و 89 نفر قربانی تصادفات رانندگی شدند.

اما در این میان مانند محمد هم کم نیستند کسانی که از حوادث رانندگی جان به در برده‌اند اما با مصدومیتی جدی که تا آخر عمر باید با آن زندگی کنند،تعدادشان بسیار بیشتر از تعداد قربانیان است. سال گذشته 304هزار 405 نفر مانند محمد بازمانده تصادفات بودند. این تعداد در سال 92 315 هزار و 719 و در سال 91 نیز 318 هزار و 802 نفر بودند.

نگاهی به آمار قربانیان حوادث رانندگی سال گذشته نشان می دهد در سال گذشته بیشترین کشته های حوادث رانندگی مربوط به شهریور با هزار و 817 و مرداد با هزار و 688 و کمترین تعداد مربوط به بهمن با هزار و 69 نفر بوده است.

بیشترین تلفات در روز هفتم شهریور

همچنین روزهای هفتم شهریور با 83 نفر، ششم شهریور با 79 نفر و بیست و چهارم شهریور با 78 نفر پرتلفات ترین روزهای سال 93 بوده‌اند.

64 درصد تلفات رانندگی در جاده‌های برون شهری است

64.9 درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری، 27.2 درصد در راه‌های درون شهری، 7.4 درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و محل تصادف 0.5 درصد نامعلوم بوده است.

استان فارس در صدر

بر اساس این گزارش استان‌های فارس با هزار و 459، تهران با هزار و 295 و خراسان رضوی با هزار و 231 نفر بیشترین و استان‌های ایلام با 155 و کهگیلویه و بویراحمد با 184نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را  در سال گذشته داشته‌اند.

بیشترین افزایش تلفات در استان ایلام

بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در سال93 نسبت به سال قبل از آن در استان‌های ایلام با 24درصد و کهگیلویه و بویراحمد با 20.3 درصد و بیشترین کاهش مربوط به استان‌های مرکزی با 22 درصد والبرز با 17.7 درصد بوده است.

80 درصد تلفات مرد هستند

این بررسی نشان می‌دهد که در سال گذشته  79 درصد از کشته‌های ناشی از تصادفات مرد و21 درصد زن بوده‌اند. در زمان وقوع تصادف 39.8 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه 22.3 درصد عابر پیاده و 36.3 درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند.

30 درصد تلفات رانندگی بالای 50 سال

از لحاظ سنی 8.5 درصد افراد 10 سال و کمتر،5.2 درصد 17-11 سال، 25.7 درصد 29-18 سال،  29.6 درصد 49-30 سال، 30.4 درصد کشته های تصادفات 50 سال به بالا داشته‌اند.

45 درصد تلفات تحت تأثیر برخورد دو وسیله نقلیه

نحوه وقوع تصادف45.7 درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، 23.7 درصد واژگونی وسیله نقلیه 22.2 درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی بوده است.

بیش از 85 درصد متوفیان با آمبولانس منتقل می‌شوند

نحوه انتقال متوفی در 85.9 درصد موارد به وسیله آمبولانس، 9.8 درصد توسط وسایل نقلیه عبوری و شش دهم درصد توسط خودروی پلیس بوده است.

خودروی 40 درصد متوفیان سواری است

خودرو مورد استفاده 40.4 درصد از افراد متوفی (6818 نفر) خودرو سواری، 22.3 درصد (3768 نفر) موتورسیکلت، 7.9 درصد وانت بار،3.4 درصد کامیون،کامیونت و تریلی و 1.3 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

ضربه به سر علت مرگ 50 درصد متوفیان

علت اصلی مرگ 54.2 درصد از افراد ضربه به سر، 22.5 درصد شکستگی‌های متعدد، 8.4 درصد به دلیل خونریزی و 9.4 درصد به دلیل علل اشتراکی(موارد دارای بیش از یک علت) بوده است. همچنین محل فوت 51.9  درصد از افراد در محل حادثه، 7.7 درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 38.9 درصد از افراد در بیمارستان بوده است.

مرگ سالانه 4 هزار کودک زیر 12 سال

پروفسور علی گرجی رئیس مرکز علوم اعصاب بیمارستان خاتم‌‌الانبیاء و دانشگاه مونستر آلمان به کشته شدن حدود 4 هزار کودک زیر 12 سال در تصادفات کشور اشاره کرد و گفت: وجود یک صندلی ایمنی کودک در خودرو می‌تواند این تعداد را به نصف کاهش دهد اگر از گردهمایی سال گذشته که در آن بحث صندلی ایمنی کودک مطرح شد، تاکنون این موضوع به صورت قانون در می‌آمد جان حدود 4 هزار کودک در تصادفات ما حفظ می‌شد.

وی در مورد خسارت‌های مادی و معنوی یک ترومای ساده گفت: کودکی را فرض کنید که در دوسالگی در یک تصادف کوچک یک ضربه ساده به سرش وارد شده است؛ این ضربه او را دچار صرع غیرقابل درمان کرده و اگر این فرد تا 70 سالگی عمر کند با پول امروز باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه درمان خود کند.

چند کودک تنها بازمانده یک خانواده هستند؟

از زمان ورود خودرو به ایران سالانه تعداد زیادی از افراد در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند و خوشبختانه با اقدامات انجام شده این تعداد از 30 هزار نفر اکنون به 16 هزار نفر کاهش یافته است.

بسیاری از خانواده های ایرانی در یک حادثه رانندگی از بین رفته‌اند یا از آنها تنها یک نفر باقیمانده است. امثال محمد کم نیستند. کم نیستند کودکانی که هر ساله تمام اعضای خانواده خود را از دست داده و باید در نبود پدر و مادر و بدون بهره بردن از مهر آنها رشد کنند.

تمام مدتی که از دیدن محمد در بیمارستان برایم گذشته تنها یک مسئله ذهنم را مشغول کرده «چه بر سر تنها بازمانده‌ها می آید؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha