شواهد نشان می‌دهد، وزارت بهداشت یکی از بازوهای مهم خود در اجرای طرح تحول در نظام سلامت، یعنی سازمان نظام‌پزشکی را از دست داده است؛ سازمانی که طی یک سال اخیر با روندی غیرمنطقی، از اعلام تخلفات پزشکان خودداری کرد، مردم را تهدید به شکایت کرد و عرصه رسانه‌ای را برای انتقاد از برخی پزشکان زیاده‌خواه و متخلف، تنگ کرد.

اتمام حجت وزیر بهداشت با سازمان نظام پزشکی

سلامت نیوز: شواهد نشان می‌دهد، وزارت بهداشت یکی از بازوهای مهم خود در اجرای طرح تحول در نظام سلامت، یعنی سازمان نظام‌پزشکی را از دست داده است؛ سازمانی که طی یک سال اخیر با روندی غیرمنطقی، از اعلام تخلفات پزشکان خودداری کرد، مردم را تهدید به شکایت کرد و عرصه رسانه‌ای را برای انتقاد از برخی پزشکان زیاده‌خواه و متخلف، تنگ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،حالا سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، اعتراف کرد: «انتظار داشتیم، پزشکان حتما از تعرفه‌ها و مصوبات دولت تمکین کنند، اما آن‌طور که انتظار داشتیم نشد، اگر این رویه ادامه پیدا کند، برخلاف میلم، ممکن است نهادهای دیگر در مجلس و دولت، وارد عمل شوند و همان اتفاقی که در مورد حق تعرفه‌گذاری نظام‌پزشکی رخ داد و از این سازمان گرفته شد، در مورد حق نظارت بر تعرفه‌ها هم تکرار شود»؛ اظهارنظر مهمی که حرف‌وحدیث‌ها درباره اختلافات وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشکی کشور در رابطه با چگونگی نظارت بر تعرفه‌های درمانی را وارد فاز جدیدی می‌کند.

این اولین‌باری است که وزیر بهداشت به‌طور مستقیم سلب نظارت سازمان نظام‌پزشکی بر تعرفه‌های درمانی را رسانه‌ای می‌کند. چراکه پیش از این به‌صورت غیرمستقیم و در اصطلاح «در لفافه» انتقاداتی را مطرح می‌کرد و برخی ناظران این انتقادات را ناظر بر عملکرد و رویکرد جدید سازمان نظام‌پزشکی می‌خواندند؛ برای ‌مثال، او یک ماه پیش در مراسم تقدیر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله اعلام کرد: «عده‌ای در ابتدای اجرای این طرح، ما را حمایت کردند، اما بعدا به‌دلیل یک محبوبیت‌طلبی کاذب، کم‌لطفی‌های خود را آغاز کردند. این افراد خود اصرار به شروع طرح تحول داشتند، اما اکنون پافشاری می‌کنند که تعرفه‌ها باید هشت‌برابر شود. این حرف‌ها، حرف‌هایی غیرمنطقی‌ است و گویا این افراد خارج از مرزهای ایران زندگی می‌کنند و شرایط سخت دولت را که سال گذشته نفت را به قیمت ١٠٨ دلار می‌فروخت و امسال زیر ٥٠ دلار می‌فروشد، درک نمی‌کنند».


بااین‌حال به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت در دولت یازدهم و سازمان نظام‌پزشکی در دوره جدید، وارد فاز جدیدی از اختلافات سنتی میان این دو نهاد شده‌اند که در تمامی دولت‌ها وجود داشته است. فرضیه دیگر اما، وجود نهاد سومی است که مبدأ اختلاف‌نظر میان وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشکی شده است؛ سازمان تأمین اجتماعی که به‌گفته وزیر بهداشت در بیمارستان‌های تحت نظارت این سازمان مواردی از زیرمیزی مشاهده شده‌است، اما سازمان نظام‌پزشکی بنابر متقضیات و روابط حسنه‌ای که با این سازمان دارد، سعی در ورود به پرونده‌های تخلف در این سازمان را ندارد. بااین‌حال آنچه به نظر می‌رسد، این است که وزارت بهداشت در صورت سلب اختیارات سازمان نظام‌پزشکی در نظارت بر تعرفه‌های درمانی، با دو بازوی بهداشت و درمان کشور، وارد چالش و تنش می‌شود. در ابتدا با سازمان تأمین اجتماعی که ذاتا به‌دلیل اصرار‌های قاضی‌زاده‌هاشمی بر تجمیع بیمه‌ها، دچار چالش‌هایی با وزارت بهداشت شده است و دوم با سازمان نظام‌پزشکی.


درهمین‌رابطه وزیر بهداشت  می‌گوید: «در برخی دی‌کلینیک‌ها، برخی مراکز خیریه، برخی بیمارستان‌های نیروهای مسلح و گاهی در مراکز تأمین اجتماعی که اینها زیرنظر مستقیم وزارت بهداشت نیستند، مواردی از این مسئله (زیرمیزی) گزارش شده است، این فرایندی است که در مصوبه دولت هم دیده شده است، اگر درست به آن مصوبه عمل شود، به نظر من کارساز است و اگر نشود، نگرانی من این است (به دکتر زالی هم اعلام کردم) که همان اتفافی که در مورد تعرفه‌های پزشکی افتاد و اختیار تعرفه‌گذاری از نظام‌پزشکی گرفته شد، در این موضوع هم اتفاق بیفتد و این ظلمی است که کل جامعه پزشکی با رفتار نادرست خود ممکن است به نظام‌پزشکی یا به دیگران وارد کند».


او همچنین در توضیح چگونگی سلب اختیار سازمان نظام‌پزشکی نیز می‌گوید: «نمی‌توانم این را بگویم، البته من شخصا مخالفم، معتقدم صنف باید کارش را خوب انجام دهد، چطور ما در بخشی از صنوف دیگر شاهد نظارت‌های جدی و قوی هستیم و دچار رودربایستی نیستند و برخورد می‌کنند و از سایر اعضای صنف مراقبت می‌کنند. در نظام‌پزشکی هم باید همین کار با قوت ادامه پیدا کند. این حق ماست. من شخصا به‌عنوان یک پزشک و عضوی از جامعه پزشکی، نظرم این است که از آنهایی که در این جامعه درستکار هستند باید به‌شدت مراقبت کنیم». او می‌افزاید: «مراقبت در این است که رودربایستی را کنار بگذاریم و به این کف‌زدن‌های مقطعی دل‌ خوش نکنیم. واقعا این حق مردم است و حق جامعه پزشکی. اگر کسی خلاف می‌کند، باید شناسایی و به‌سرعت با او برخورد شود، تا کی بناست ما بیجا از هم تعریف کنیم، واقعیات وجود دارد، بهترین دفاع از جامعه پزشکی، اعتراف به اشکال و اشتباه و برخورد با متخلفان است».


این اظهارات در شرایطی است که به نظر می‌رسد عزم کافی از سوی مسئولان سازمان نظام‌پزشکی برای برخورد با پزشکان زیرمیزی‌بگیر وجود ندارد و این سازمان سعی دارد با افزایش شأن‌سازی برای همکاران خود مانع اعلام و پیگیری شکایت‌های تعرفه‌ای شود. در آخرین مورد، این سازمان در دی‌ماه سال ١٣٩٣ هم‌زمان با اولین گزارش سامانه ثبت شکایات تعرفه‌ای اعلام کرد: «اگر کسی به‌ناحق از پزشکان شکایت کند، نظام‌پزشکی از او شکایت می‌کند». این اتفاق در شرایطی بود که براساس اولین گزارش سازمان نظام‌پزشکی از سامانه ١٦٩٠ از ١٥ آبان، هم‌زمان با تأسیس سامانه١٦٩٠؛ سامانه ثبت شکایات تعرفه‌ای، تا دی‌ماه ١٣٩٣ صدهزارتماس با کارشناسان این سامانه صورت گرفته است؛ رقم قابل‌توجهی که نشان از حجم بالای مشکلات تعرفه‌ای و دریافت‌های گاه‌وبیگاه زیرمیزی در نظام سلامت کشور دارد.


پزشکان زیرمیزی‌بگیر انگشت‌شمار نیستند
وزیر بهداشت در ادامه درباره اینکه گفته می‌شود پزشکان زیرمیزی‌بگیر انگشت‌شمارند، می‌گوید: «الان نمی‌توانم بگویم، یک‌بار عرض کردیم که انگشت‌شمار نبودند، وقتی من‌ (کار وزارت) را شروع کردم، خودم فکر می‌کردم که این حرف که می‌زنند و می‌گویند متخلفان انگشت‌شمار هستند، درست است، بعد دیدم که این‌جوری نیست، بالاخره در شهرستان‌ها و نقاط دوردست به‌دلیل تعرفه‌های غیرمنطقی و پرداخت‌های نامناسبی که وجود داشته، این‌طور شده بود که این کار به یک رویه تبدیل شده بود، مردم هم فکر می‌کردند باید این پرداخت‌ها را داشته باشند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha