سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 14934

كارشناسان بهداشتی اعلام كردند كه امروزه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در دنیا بیشتر از ایدز، سل و مالاریا است كه بیش از 60 درصد آن در كشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

گزارش منتشر شده پیش از فرارسیدن روز جهانی سرطان كه چهارشنبه است نشان‌دهنده شناسایی بیش از 12 میلیون مورد سرطان در سرتاسر جهان در سال 2008 است كه منجر به مرگ 6/7 میلیون نفر شده است.
بیش از نیمی از موارد شناسایی شده جدید و حدود 60 درصد مرگ و میرهای رخ داده در كشورهای در حال توسعه رخ داده است كه امكانات ضعیف بهداشتی و درمانی سرطان را در واقع به نوعی مرگ تدریجی تبدیل كرده است.
دیوید كر استاد دانشگاه آكسفورد كه در تهیه این گزارش مشاركت داشته است به خبرگزاری فرانسه گفت: "سرطان در كشورهای در حال توسعه بحرانی پنهان است كه به شدت به آن كم توجهی می شود. میزان زنده ماندن از این بیماری در این‌گونه كشورهای به طرز عجیبی پایین است. نبود اگاهی انگ اجتماعی و اتكا به درمانهای سنتی به این معنی است كه اكثر مردم تا زمان پیشرفت بیماری خود به دنبال درمان نیستند كه آن زمان نیز بیماری تقریبا غیر قابل علاج شده است. "
بر اساس این گزارش كه توسط بنیاد بین المللی بهداشت و مشاوره آكسیوس منتشر شده است پیش‌بینی شده كه تا سال 2030 هر ساله شاهد 20 میلیون مورد سرطان و مرگ 13 میلیون نفر در اثر آن باشیم.
به گزارش فارس، كارشناسان یكی از عوامل را عمر طولانی‌تر افراد می‌دانند كه احتمال ابتلا به سرطان با افزایش عمر بیشتر می‌شود. یكی دیگر از این عوامل گسترش سبك‌های مدرن زندگی است كه پیوند خورده با سیگار، مشروب، ورزش كم و رژیم‌هایی است كه چربی و قند زیادی داشته و ارزش خوراكی كمی دارند.
اما عامل سوم سرطان‌هایی است كه مرتبط با عفونتها است، مانند HPV كه مرتبط با تومورهای رحمی و رودوی است یا سرطان كبد كه مرتبط با ویروس هپاتیت بی و سی است و یا سرطان معده كه ناشی از میكروب‌های هلیكوباكترهای اثنی عشری است.
در كشورهای كم درآمد و با درآمد متوسط سه سرطان شایع عبارتند از سرطان ریه، معده و كبد در مردان و سرطان‌های سینه و دهانه رهم و معده در زنان.
این در حالی است كه نبود دسترسی به امكانات شناسایی زودهنگام سرطان‌ها و پزشك و درمان به شدت در اینگونه كشورها احساس می‌شود.
برای مثال در كشورهای توسعه یافته 63 درصد زنان به امكانات شناسایی سرطان دهانه رحم دسترسی دارند كه این میزان در كشورهای در حال توسعه تنها 19 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha