سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 149342

یک متخصص کودکان با تاکید بر اینکه اختلال در تکلم و داشتن لکنت زبان اغلب ارثی و خانوادگی است، گفت: اگر یکی از اعضای خانواده به خصوص والدین اختلال در صحبت کردن یا لکنت زبان داشته باشند به دلیل ادای نادرست کلمات می‌توانند این اختلال را به فرزند خود منتقل و آموزش دهند.

سلامت نیوز: یک متخصص کودکان با تاکید بر اینکه اختلال در تکلم و داشتن لکنت زبان اغلب ارثی و خانوادگی است، گفت: اگر یکی از اعضای خانواده به خصوص والدین اختلال در صحبت کردن یا لکنت زبان داشته باشند به دلیل ادای نادرست کلمات می‌توانند این اختلال را به فرزند خود منتقل و آموزش دهند.

دکتر اکبر کوشانفر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: به طور طبیعی و به تدریج کودکان از 2 سالگی به بعد شروع به صحبت کردن می‌کنند و حتی بعضی از کودکان دیرتر از همسن و سالان خود صحبت می‌کنند، هرچند این مسئله باعث بروز مشکل در کودک نمی‌شود، اما گاهی آنان به دلیل اختلال تکلم، کلمات را به طور اشتباه در میان صحبت کردن بیان می‌کنند که باید در این مرحله به آنها توجه شود.

وی با اشاره به اینکه اختلال در تکلم از دو تا چهار سالگی در کودکان بروز می‌کند، یادآور شد: این اختلال در دوران بلوغ و بزرگسالی هم دیده می‌شود، اما در بسیاری از موارد این مشکل در دوران مدرسه اتفاق می‌افتد و بسیار شدید می‌شود؛ چرا که کودکان به دلیل داشتن این اختلال نه تنها باعث جلب توجه کردن همکلاسی‌ها و دیگران نسبت به خود می‌شوند، بلکه خود کودک هم خجالت می‌کشد و همین امر ممکن است باعث بروز آسیب‌های فکری شدیدی در وی شود.

کوشانفر، آموزش را در روند بهبودی این افراد بسیار موثر دانست و اظهار کرد: یکی از بهترین راهکارها تمرین این افراد در هنگام صحبت کردن و تمرکز داشتن در بیان درست کلمات است تا بتوانند با تمرین، بهبودی نسبی خود را به دست آورند. همچنین تحقیر نشدن آنها در هنگام صحبت کردن به خصوص در خانواده، ترس از صحبت کردن در اجتماع را در آنها از بین می‌برد و سبب افزایش اعتماد به نفس هنگام صحبت کردن در آنها می‌شود.

این متخصص کودکان با اشاره به اینکه داشتن لکنت در اثر ترسیدن و استرس موقتی است و فرد بعد از آن بهبود می‌یابد، در پایان خاطر نشان کرد: مراجعه به مراکز تکلم درمانی و آموزش به خانواده و کودک می‌تواند در روند بهبودی نقش موثری داشته باشد. همچنین والدینی که اختلال در تکلم و لکنت زبان دارند باید در تلفظ کلمات خود دقت و تمرین داشته باشند تا نه تنها کودک از آنها تقلید نکند بلکه خانواده او را به درست صحبت کردن تشویق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha