مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از مشکلات دانشجویان علوم پزشکی ارائه و از آینده نظام سلامت، ابراز نگرانی کرد.

سلامت نیوز: مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از مشکلات دانشجویان علوم پزشکی ارائه و از آینده نظام سلامت، ابراز نگرانی کرد.

دکتر نبی مطلبی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه دانشجویان علوم پزشکی سربازان فعلی و سرداران آینده نظام سلامت هستند، اظهار کرد: با این وجود سلامت خودشان در معرض خطر است و اگر اینگونه ادامه دهیم قطعا بدنه ارائه دهنده خدمات سلامت در آینده، بیمار خواهد بود. اکنون با واقعیت‌های تلخی در حوزه آموزش پزشکی روبه‌رو هستیم که نمی‌توانیم در برابر آن‌ها سکوت کنیم و شاید وقت آن رسیده باشد که مهرهای محرمانه را بشکنیم و با واقعیت روبه‌رو شویم.

وی با اشاره به عدم توجه به معیشت، رفاه، سلامت جسمی و روانی دانشجویان علوم پزشکی در برنامه پنجم توسعه، افزود: این بی‌توجهی که راه را برای تخصیص بودجه در این مسیر طی سال‌های گذشته دشوار کرده است از یک طرف و افزایش بی‌رویه و غیر کارشناسانه ظرفیت دانشگاه‌ها، تبدیل شبکه‌های بهداشتی درمانی شهرهای کوچک به دانشکده بدون تامین زیرساخت‌های آموزشی، ورود دانشجویانی با عنوان پردیس بین‌الملل به دانشگاه‌های بزرگ بدون افزایش امکانات رفاهی، آموزشی و پژوهشی، فشارهای بیرونی به وزارت بهداشت جهت ارتقا شبکه بهداشتی به دانشکده یا دانشکده به دانشگاه در مناطق بدون امکانات، پذیرش دانشجویان خارجی بدون امکان سنجی آموزشی، رفاهی و فرهنگی و ... طی سال‌های گذشته ازجمله عواملی هستند که نه تنها سلامت جسم و روان دانشجویان علوم پزشکی را تنزل داده‌اند که سطح علمی دانشگاه‌ها را نیز به طور محسوس دچار افت کرده‌اند.

بودجه سلامت روان دانشجویان، صفر

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه چهار مسئله بحرانی در حوزه سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی وجود دارد،توضیح داد: افت تحصیلی، سوء مصرف مواد، یأس و سرخوردگی و افکار و رفتار خود آسیب رسان چهار مسئله بحرانی در حوزه سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی است. این چهار معضل به صورت درهم تنیده ای تعداد قابل توجهی از دانشجویان ما را مبتلا کرده و تعداد بیشتری را تهدید می کنند.

دکتر مطلبی ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت، 19 هزار نفر (حدود 11 درصد) از دانشجویان علوم پزشکی حداقل به یکی از چهار بحران ذکر شده مبتلا هستند و این در حالی است که طی چندین سال متمادی بودجه سلامت روان دانشجویان صفر است. در تعداد زیادی از دانشجویان علوم پزشکی علائم و شواهدی از افسردگی مشاهده می شود که در صورت عدم توجه و رسیدگی لازم، تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت. همچنین علائم اختلالات اضطرابی در بین این دانشجویان از دانشجویان غیر علوم پزشکی شایع تر است.

کمتر از 10 درصد دانشجویان علوم پزشکی در فعالیتهای ورزشی مشارکت دارند

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت جسمی و ورزش نیز وضعیت هشداردهنده است، اظهار کرد:به علت کمبود فضای ورزشی و تجهیزات، وابستگی‌های تکنولوژیکی و عدم کفایت مربیان و کارشناسان آموزش دیده، کمتر از 10 درصد دانشجویان علوم پزشکی در فعالیتهای ورزشی مشارکت داشته و حدود 150 هزار دانشجوی علوم پزشکی کمترین تحرک را داشته و دچار فقر حرکتی اند.

برخی از دانشجویان علوم پزشکی در معرض سوء تغذیه یا ابتلا به بیماری‌های گوارشی هستند

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، در ادامه با اشاره به حوزه رفاهی و الگوی نامناسب تغذیه دانشجویان گفت: به علت حجم بالای دروس و در نتیجه کمبود زمان، گرایش به فست فودها افزایش یافته و به علت پایین بودن کیفیت غذا در اثر خریدهای اجباری مواد اولیه، کمبود فضای فیزیکی رستوران‌ها، غیر صنعتی بودن آشپزخانه‌ها و مهمتر از همه پایین بودن سرانه تغذیه دانشجویی در بودجه دانشگاهها، برخی از دانشجویان علوم پزشکی در معرض سوء تغذیه یا ابتلا به بیماری‌های گوارشی هستند.

حدود 30 هزار دانشجو در فضاهای بحرانی و نامطلوب زندگی می‌کنند

دکتر مطلبی با بیان اینکه از یک میلیون متر مربع فضای خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی 300 هزار متر مربع آن اجاره ای و غیرملکی(موقت) و 700 هزار متر مربع آن ملکی است، توضیح داد: از 700 هزار متر مربع ملکی، تنها 300 هزار متر مربع قابل تحمل بوده و 400 هزار متر مربع آن غیر استاندارد، غیر بهداشتی، فرسوده، غیر ایمن و غیر قابل تحمل است.

وی بر لزوم شمارکت خیرین در بخش خوابگاه‌ها تاکید کرد و گفت: از 75 هزار دانشجوی خوابگاهی علوم پزشکی، حدود 30 هزار دانشجو در فضاهای بحرانی و نامطلوب زندگی می کنند، در این بخش اگر خیرین ورود پیدا نکنند، امکان اصلاح وجود ندارد زیرا در سال 94 نیز بودجه عمرانی برای بازسازی، بهسازی و تجهیز خوابگاهها دیده نشده است. همچنین مشکلاتی مثل بعد مسافت بین خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها در کنار اتلاف وقت و هزینه، ریسک حوادث را در بین این دانشجویان بالا برده و این موضوع نیز در کنار سایر عوامل موجب اضطراب دانشجویان و خانواده‌هایشان می‌شود.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، ادامه داد: کم توجهی به دستیاران تخصصی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و عدم اهتمام چندین ساله مسئولان برای حل مشکلات ایشان، تامین و ارتقاء سلامت ایشان را در حال حاضر به یکی از معضلات اصلی نظام سلامت تبدیل کرده است. عدم کفایت خوابگاه‌های متاهلی، عدم حمایت مالی و تسهیلاتی لازم، ممنوعیت‌های قانونی کار حین تحصیل، بالا رفتن سن ازدواج، کاهش امید به آینده، عدم کفایت امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ها بدون هماهنگی با دانشگاه پذیرنده و تحمل اجباری و سازش ناگزیرانه با شرایط سخت معیشتی و رفاهی، بخشی از مشکلاتی است که این دسته از دانشجویان با آن روبه‌رو هستند که به نوعی می‌توان از آن به اورژانس منابع انسانی نظام سلامت یاد کرد.

تلاش‌های معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، برای اصلاح معضلات و ارتقاء سطح سلامت دانشجویان

مطلبی با اشاره به تلاش‌های معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، برای اصلاح این معضلات و ارتقاء سطح سلامت، گفت: معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت برای اصلاح معیشت و رفاه این دانشجویان برنامه های متعدد و متنوعی را برنامه‌ریزی کرده که در صورت تامین منابع آنها را به اجرا در خواهد آورد ،اما حل زیربنایی این مسائل و معضلات مستلزم فعالیت‌ها و تعاملات بین بخشی مستمر و برنامه‌های دراز مدت است که این برنامه‌ها حتما باید با مشورت، مشارکت و حضور فعال ذی‌نفعان آن یعنی دانشجویان علوم پزشکی طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و پایش شود و در این راستا این معاونت با تشکیل ساختارهایی از قبیل شوراهای صنفی دانشجویان، کانون‌های دانشجویی، انجمن های علمی دانشجویی، انجمن های ورزشی دانشجویی، گروه‌های همتایار و توسعه کار دانشجویی مسیر دانشگاه‌ها را برای بهره‌گیری شایسته از این پتانسیل عظیم، جوان، خلاق و پر انرژی هموار کرده است.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: امید است که مسئولان در سطوح بالاتر منابع لازم را برای نجات آینده نظام سلامت تامین کنند تا این جوشش دانشجویی سرخورده و مأیوس نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha