معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و اتباع بیگانه غیرمجاز معمولا از نظر زندگی اجتماعی و تحصیلی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

سلامت نیوز: معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و اتباع بیگانه غیرمجاز معمولا از نظر زندگی اجتماعی و تحصیلی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

ذبیح‌الله خدائیان در گفت‌وگو با ایلنا درباره مسائل مرتبط با کودکان فاقد شناسنامه گفت: به اعتقاد من پیگیری مسائل مرتبط با کودکان فاقد شناسنامه باید توسط نهادهایی همچون استانداری، وزارت کشور و سازمان ثبت احوال که متولی چنین اموری هستند، صورت گیرد.

وی با اشاره به بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: در این لایحه مقرراتی در این خصوص پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که می‌‌تواند؛ زمینه‌ساز نبود شناسنامه برای کودک شود، وجود والدینی است که برای فرزندان خود شناسنامه نگرفته یا کودک خود را رها می‌کنند که در این خصوص مقرراتی پیش‌بینی شده است.

خدائیان افزود: باید در وضعیت کنونی وزرات کشور و سازمان ثبت احوال مساعدت بیشتری در این زمینه داشته باشند، البته اخیرا اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است .

مقررات مرتبط با اتباع بیگانه به خوبی اجرا نمی‌شوند

معاون حقوقی قوه قضائیه با تاکید براینکه یکی از مشکلات کنونی، حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور است، اظهار کرد: گاهی اوقات یک تبعه بیگانه در یک نقطه دورافتاده از یک شهر، روستا یا حاشیه شهرها اقدام به ازدواج با زنان ایرانی می‌کند و بعد از آن همسر خود را رها کرده و از ایران خارج می‌شوند.

خدائیان در ادامه خاطرنشان کرد: کودکان حاصل از این ازدواج‌ها معمولا از نظر زندگی اجتماعی و تحصیلی با مشکلاتی مواجه می‌شوند و به اعتقاد من  در درجه اول وزارت کشور و سازمان‌های مربوطه باید در ارتباط با ساماندهی اتباع بیگانه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  مقرراتی در خصوص ساماندهی اتباع بیگانه وجود دارد که به‌ خوبی اجرا نمی‌شود، اضافه کرد: دراین راستا ضروری است؛ مقررات سختگیرانه‌ای برای حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور پیش‌بینی شده و نیز این افراد را ساماندهی کنند. یعنی به گروهی که می‌توانند در کشور حضور داشته باشند، مجوز اقامت دهند و برای گروهی که این شرایط را ندارند، زمینه اخراج از کشور را فراهم کنند.

معاون حقوقی قوه قضائیه در خصوص وضعیت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بیان کرد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مرکز پژوهش‌های بررسی شده و در حال حاضر در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفته است و این آمادگی وجود دارد که لایحه مذکور در سال جاری مورد تصویب کمیسیون قرار گرفته و در صحن علنی مجلس مطرح شود. ما هم پیگیر هستیم که با کمک نمایندگان مجلس این لایحه بسیار مهم را هرچه سریعتر به تصویب برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha