منابع خبری در مشهد گفته‌اند، در حادثه‌ای که روز شنبه دوم خرداد ماه در بیمارستان امام رضا مشهد رخ داد جراح عمومی بخش سوختگی بیمارستان در حین انجام «راند عمومی» در مقابل دانشجویان پزشکی، پزشکان مقیم و پرستاران بخش، یک پرستار مرد را با الفاظ توهین آمیز از بخش بیرون کرده است. در ماه‌های اخیر و پس از بالاگرفتن اعتراضات صنفی جامعه پرستاری به تبعیض حقوقی در واحدهای درمانی، چندین گزارش از رفتار توهین‌‌آمیز پزشکان با پرستاران در تهران، آذربایجان غربی و یزد منتشر شده است.

سلامت نیوز: منابع خبری در مشهد گفته‌اند، در حادثه‌ای که روز شنبه دوم خرداد ماه در بیمارستان امام رضا مشهد رخ داد جراح عمومی بخش سوختگی بیمارستان در حین انجام «راند عمومی» در مقابل دانشجویان پزشکی، پزشکان مقیم و پرستاران بخش، یک پرستار مرد را با الفاظ توهین آمیز از بخش بیرون کرده است. در ماه‌های اخیر و پس از بالاگرفتن اعتراضات صنفی جامعه پرستاری به تبعیض حقوقی در واحدهای درمانی، چندین گزارش از رفتار توهین‌‌آمیز پزشکان با پرستاران در تهران، آذربایجان غربی و یزد منتشر شده است.

به گزارش فعالان صنفی جامعه پرستاری، این حادثه پس از آن اتفاق افتاد که پرستار باسابقه بخش سوختگی بیمارستان امام رضا مشهد که در حال رسیدگی به وضعیت یکی از کارگران آسیب دیده حادثهٔ فولاد خراسان بود طی مشاجره لفظی با یکی از پزشکان بخش مورد اهانت قرار گرفت.

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار در تشریح جزییات این حادثه به ایلنا گفت:صبح روز شنبه و در حین انجام «راند عمومی» در بیمارستان، جراح عمومی بخش سوختگی بیمارستان در مقابل چشمان دانشجویان پزشکی، پزشکان مقیم و پرستاران بخش، با الفاظ توهین آمیز، پرستار مرد را تحقیر کرد و او را از بخش بیرون انداخت.

گفته می‌شود در پی این اقدام جمعی ازهمکاران این پرستار با جمع آوری امضا وارسال نامه ای خطاب به مدیریت پرستاری و حراست بیمارستان و همچنین واحد بازرسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ضمن دفاع از پرستار مذکور، از مسولین خواسته اند با توجه به آنچه «در معرض خطر قرار گرفتن امنیت شغلی سایر پرسنل» خوانده اند  هرچه سریعتر به موضوع اهانت به این پرستار رسیدگی کنند.

شنیده ها حکایت از این دارد که، این پرستار قدیمی، در ابتدا به کلانتری و سپس به دادسرا شکایت کرده است و پیگیر روند رسیدگی به شکایت خود از پزشک جراح است.

در همین حال دکتر داوود شفیعی، کارشناس بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز گذشته در گفتگویی کوتاه با ایلنا، ضمن اعلام این مطلب که «موضوع در حال پیگیری است» گفت:صبح  دیروز (دوشنبه 4 خرداد) به بیمارستان مراجعه کردیم و با صحبت هایی که با مسولین بیمارستان و سرپرستار بخش انجام دادیم  در حال پیگیری موضوع  هستیم.

این در حالیست که به گفتهٔ دبیرکل خانهٔ پرستار با گذشت سه روز از اتفاقی که در بیمارستان امام رضا مشهد رخ داده، هنوز هیچ فرد یا مقام مسولی از  پرستار مورد اهانت قرار گرفته دلجویی نکرده است.

محمد شریفی مقدم، با ابراز تاسف از برخورد صورت گرفته با پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا مشهد گفت: متاسفانه این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد و آنچه ناراحت کننده است این است که این برخورد در حضور تعداد زیادی پزشکان مقیم و دانشجویان و سایر پرسنل صورت گرفته است.

به گفتهٔ شریفی مقدم، این برخورد درحالی اتفاق افتاده که همراهان بیمار از روند درمان مریض خود رضایت داشتند و مشخص نیست به چه علتی پزشک به خود اجازه داده است که چنین برخوردی با پرستار باسابقه انجام دهد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور ادامه داد: وقتی تخلفی چند بار اتفاق می‌افتد و مستمر می‌شود نشان از نهادینه شدن یک رویکرد دارد. بار‌ها در طول چند ماههٔ گذشته شنیده‌ایم که با پرستاران برخوردهای مشابهی صورت گرفته است. قضیه زمانی فاجعه بار می‌شود که متوجه می‌شویم این برخورد‌ها یک سویه و اهانت‌ها از سوی پزشکان با پرستاران انجام شده است.

شریفی مقدم در ادامه وزیر بهداشت و مسولین وزارتخانه را مورد خطاب قرار داد و گفت: سوال ما از وزیر و مسولین وزارتخانه این است که چرا هیچ عکس العمل روشنی در خصوص این اتفاقات از خود نشان نمی‌دهند. وزیر بهداشت که کوچک‌ترین انتقادی را بر نمی‌تابد و منتقدین را زورگو می‌نامد باید موضعگیری شفافی در  خصوص این اتفاقات نشان دهد تا بیش از این شاهد تضییع یک طرفهٔ حقوق پرستاران نباشیم.

 شریفی مقدم تاکید کرد:طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، توهین و هتاکی شلاق دارد در صورتیکه نظام پرستاری از حقوق صنفی پرستاران حمایت می‌کرد و وزارتخانه هم با اتفاقاتی مشابهی که سال گذشته در بیمارستان قلب شهید رجایی، شهدای تجریش، ماکو و یزد در قبال پرستاران رخ داد برخورد می‌کرد امروز دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نبودیم.

دبیرکل خانه پرستار در پایان با اشاره به ضرورت برخورد قاطعانه با پزشک هتاک گفت: با توجه به زیاد شدن برخوردهایی از این دست و استمرار توهین‌ها و تحقیرهایی که به جامعهٔ پرستاری صورت می‌گیرد و از طرفی بی‌توجهی وزارتخانه به این اتفاقات، درصورتی که با این فرد به شکل قانونی برخورد نشود احتمال رودر رویی پرستاران و پزشکان بیش از قبل محتمل به نظر می‌رسد و طبعا التهاب‌ها در جامعهٔ پرستاری هم تشدید خواهد شد.

گفتنی است، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ پرستاران در محیط کار، خشونت‌های کلامی و ۳۰ درصد آن‌ها خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر فوریتهای پزشکی ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    1 1
    بله و در واکنش به این رفتار هتاکانه امروز پرستاران در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا تجمع میکنند حالا که کسی حق ما را نمیگیرد ما خود حقمان را میگیریم