مشاور فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: مشکل زیرمیزی حل نمی‌شود مگر اینکه خود پزشکان آن را حل کنند. اجرای پزشک خانواده تنها راه برون‌رفت از زیرمیزی است. در مجلس هم ضعف داریم و دولت‌ها هر طور که می‌خواهند، با این قوانین رفتار می‌کنند.

سلامت نیوز:مشاور فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: مشکل زیرمیزی حل نمی‌شود مگر اینکه خود پزشکان آن را حل کنند. اجرای پزشک خانواده تنها راه برون‌رفت از زیرمیزی است. در مجلس هم ضعف داریم و دولت‌ها هر طور که می‌خواهند، با این قوانین رفتار می‌کنند.

فاطمه رخشانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: قانونی می‌نویسیم و سالها برایش زحمت می‌کشیم، اما در زمان اجرا، آن را به امان خدا می‌سپاریم، یعنی اگر دولتی در زمان خود قانونی را اجرا نکرد، ما آن را فراموش می‌کنیم.

وی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده یکی از همین قانون‌هاست که تنها مسیر از بین بردن درمان‌های القایی و غیرضروری و مشکلات زیرمیزی است.

رخشانی گفت: هیچ مسیری نه قانونی و نه از طریق قوه قضائیه و هر نوع برخوردی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند مگر آنکه خود پزشکان این مسیر را حل و فصل کنند. پزشک خانواده در واقع می‌تواند تنها راه برون‌رفت از بحث زیرمیزی باشد.

مشاور فرهنگستان علوم پزشکی کشور تصریح کرد: پزشکی که بیمارش را به سطح بالاتر ارجاع می‌دهد، اگر متوجه شود که پزشک متخصص بیش از اندازه از بیمارش پول می‌گیرد، دفعه دیگر آن را ارجاع نمی‌دهد و در این صورت پزشکان مجبور می‌شوند مسیر درست را طی کنند.

وی افزود: درست است که مسیر اجرای پزشک خانواده آسان نیست، اما اگر به دنبال آن باشیم که این برنامه طوری اجرا شود که هیچ اشکالی نداشته باشد، امکان‌پذیر نیست، باید اجرا شود و شبکه‌های بهداشت و درمان نیز این گونه آرام آرام ایجاد شده‌اند.

معاون سابق بهداشتی وزیر بهداشت گفت: بسیاری از مسائلی که اکنون با آن مواجهیم، اگر برنامه پزشک خانواده اجرا شود حل می‌شوند و خیلی از درمان‌های غیرضروری که هزینه‌های بالایی را به دولت و مردم تحمیل می‌کند از بین می‌روند.

رخشانی افزود: در قانون نظام سلامت ما چند مسئله است که سالها تکرار می‌شود، اما اجرا نمی‌شود. نظام سطح‌بندی خدمات، برنامه پزشک خانواده، راهنماهای بالینی و تمام‌وقت شدن پزشکان است که اگر به طور کامل اجرایی شوند، مشکلات بر زمین نمی‌ماند.

وی ادامه داد: ما در مجلس هم ضعف داریم، اگر مجلس بر قوانینی که تصویب می‌کند پافشاری کند و دولت‌ها نیز هر طور که می‌خواهند و از روی سلیقه با این قوانین رفتار نکنند، مسائلی که اکنون در نظام سلامت شاهد آن هستیم، فقط ظاهرشان تغییر نمی‌کرد، بلکه حل می‌شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پزشک عمومی ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    8 0
    خانم دکتر!خواهر واستاد وهمکاروهمراه عزیز!شما که به غرب تشریف برده اید حتما میدانید ونمیگوئید که پزشکی خانواده در امریکا وکانادا وGP یا پزشکی عمومیدر اروپا یک رشته تخصصی است وریشه معضل اجرای پزشکی خانواده همین است ما پزشکان عمومی کارایی لازم برای مهر نشدن وصرفا ارجاع ندادن رازمانی مدیریت خواهیم کرد که دوره های کوتاه مدت عملی وتئوری تخصص پزشکی خانواده را گذرانده وقدرت لازم را داشته باشیم وبرای این مردم شریف که توسط متخصصین بد آموزی متخصص گرایی را تجربه کرده اند متخصصین پزشکی خانواده بشویم تا با ما عنوان مهر وپزشک عطسه وسرفه ندهند!!خواهش میکنم به این نکته اساسی توجه کنید واز شعار دادن دراین زمینه بپرهیزیدواگر مدافع مردم هستید بدانید که پزشک خانواده بی سواد ودوره ندیده نمیتواند به سلامت این جامعه کمکی بکند!اشما که در امریکا PhD گذرانیده اید ای کاش ارزش تمامی رشته ها را بررسی میکردید ومیدیدید که در ایران عده ای متخصص از نا آگاهی مردم سوء استفاده کرده وبه ثروتهای آنچنانی میرسند که یک ریالش را هم نمیتوانند به گور ببرند اما بدلیل غفلت وحرص وشرایط مساعد که وزارت خانه ومحیط برایشان فراهم کرده فریب دنیا را میخورند!!! یک استاد مثلا رشته بهداشت با استاد مثلا جراحی چشم ویا قلب در امریکا واروپا اینقدر اختلاف در آمد ودریافتی دارند؟یک پرستار با یک پزشک اینقدر اختلاف درآمد دارند؟چرا از غرب فقط در مواردی که به نفع عده ای انحصار طلب است الگو میگیریم؟چرا امتحان دستیاری در غرب وجود ندارد ولی ما آنرا داریم وبرآن تاکید میکنیم؟ چرا برای اینکه عده ای منافعشان با اجرای عدالت وافزایش متخصص به خطر می افتد!!چرا ما پزشکان عمومی اینهمه درمورد متخصص شدن پزشکان خانواده حرف میزنیم ولی کسی نمیشنود؟اینها اینقدر حسود وانحصارطلبند که از افزایش یک نفر حتی یکنفر پزشک متخصص صادق هراسناکند......بدانید افزایش متخصص به نفع مردم محروم است حتی اگر به کاهش درآمد پزشکان منجرشود با کمال میل پزشکان صادق ودلسوز پذیرا ی آن خواهند بود.انشاله تعالی