سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 149379

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: من صورتجلسه « آشوراده » را بر اساس مصلحت اندیشی دولت وقت و نه کار تخصصی امضا کردم اما اکنون قبول دارم که آن کار اشتباه بود زیرا به نفع محیط زیست کشور نیست.

واگذاری آشوراده به زیان محیط زیست است

سلامت نیوز:معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: من صورتجلسه « آشوراده » را بر اساس مصلحت اندیشی دولت وقت و نه کار تخصصی امضا کردم اما اکنون قبول دارم که آن کار اشتباه بود زیرا به نفع محیط زیست کشور نیست.

به گزارش ایرنا، جزیره آشوراده در محدوده استان گلستان بخش هایی از شبه جزیره میانکاله است که به عنوان تنها جزیره دریای خزرو یکی از نقاط بکر زیست محیطی کشورشناخته می شود.

در سال های اخیر مباحثی در باره واگذاری بخش هایی از آشوراده به بخش خصوصی و ساخت و ساز اماکن تفریحی و گردشگری در این جزیره مطرح شده است که نگرانی کارشناسان و دوستداران محیط زیست را برانگیخته است.

احمدعلی کیخا روز سه شنبه در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در اصفهان افزود: هیچگاه نباید مصلحت اندیشی بر قوانین موجود درباره محیط زیست و حفظ منابع طبیعی ، چیره شود بلکه قوانین دفاع از عرصه های طبیعی به درستی اجرا شود.

وی ادامه داد: امروز به بهانه طبیعت گردی در منابع طبیعی کشور ساخت و ساز می کنیم در حالیکه آنها را تخریب کرده ایم یا شیوه بهره برداری از معادن به گونه ای است که تجربه های تلخی بویژه دربخش کشاورزی بهمراه داشته است.

کیخا همچنین با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بدنبال زنده کردن زاینده رود از سرچشمه آن تا تالاب گاوخونی است، گفت: این موضوع درباره سایر عرصه ها مانند دریاچه ارومیه و تالاب هامون نیز برقرار است.

وی با بیان اینکه امسال، سال خشکی را در پیش رو داریم افزود: احتمال آتش سوزی در جنگل ها و منابع طبیعی زیاد است بهمین دلیل باید آماده باشیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: بدلیل خشکسالی وضعیت اسفناکی نیز در زیستگاه های یوز ایرانی بوجود آمده است.

وی با انتقاد از اینکه از محل اعتبارات مقابله با بحرانها، چیزی به بحث محیط زیست اختصاص نمی یابد تصریح کرد: از این اعتبارات حتی برای راهسازی نیز استفاده کرده اند اما برای مقابله با بحرانهایی مانند خشکسالی یا آتش سوزی اینگونه نبوده است.

کیخا با بیان اینکه اعتبارات محیط زیست کشور در سال 93 نسبت به سال های گذشته بهتر بود گفت: با اینحال پارسال فقط 33 درصد از 90 میلیارد تومان بودجه محیط زیست طبیعی محقق شد.

وی خواهان افزایش اعتبارات محیط زیست شد و افزود: عملکرد برخی مسئولان بگونه ای بوده که بنظر می آید باید کارت همیار محیط زیست را از آنها پس بگیریم.

وی همچنین با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره محیط زیست گفت: این بیانات ، حجت شرعی بود که به قوانین زیست محیطی کشور اضافه شد.

معاون حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به برخی اقدامات سال گذشته این سازمان افزود: تولید سلاح شکاری ممنوع و مدیریت سیرک ها و باغ وحش اصلاح شد و به زودی تعرفه های جدید ضرر و زیان منابع طبیعی و زیست محیطی ابلاغ می شود.

کیخا به اصلاح ضوابط توسعه معادن نیز اشاره کرد و گفت : بر اساس کار مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت بزودی ضوابط نهایی برای بهره برداری از معادن ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه 30 حکم در زمینه محیط زیست برای برنامه توسعه ششم کشور آماده شده است تاکید کرد: اگر این احکام مورد تصویب مجلس و دولت قرار گیرد کمک بسیاری به حفظ محیط زیست کشور می کند.

برگزاری نشست های تخصصی با موضوعات اداره کل حفاظت و یگان حفاظت، دفتر زیستگاه ها و امور مناطق، دفترتنوع زیستی و حیات وحش، دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و طرح مباحث مرتبط با روابط عمومی، مرکز امور زنان و صندوق ملی محیط زیست، دیدار گروهی از پایاب رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی از جمله برنامه های گردهمایی مدیران محیط زیست در اصفهان است.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صبح سه شنبه برای حضور در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست به اصفهان سفر کرده است.

وی فروردین امسال نیز در سفری سر زده به اصفهان از تالاب گاوخونی بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.

در سفر معاون رییس جمهوری به اصفهان از چند پروژه زیست محیطی در این استان بهره برداری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha