یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1494

ایدز! بیماری هولناكی، ناشی از زیرپا گذاشتن حریم‌های اخلاقی است؟ بیماری مرگباری كه تنها افراد خاصی را گرفتار می‌كند؟ تنها ناشی از روابط ناسالم و اعتیاد است؟ یا ...

پرده‌ای كه هر روز كنارتر می‌رود

این جملات در حقیقت عقاید نادرستی است كه در جامعه رواج یافته است. عقایدی كه می‌كوشد بر چهره بیماران مبتلا به ایدز، پرده‌ای شطرنجی بكشد و آنها را مطرود جامعه كند. 

ایدز با راه‌های مختلف انتقال بی‌رحمانه همه ما را تهدید می‌كند و چنین نگرش‌های منفی و غلط نسبت به ایدز و بیماران مبتلا به آن، انكار آمار فزاینده مبتلایان یا خودداری از اطلاع‌رسانی در زمینه رفتارهای پرخطر منجر به ایدز نه تنها نمی‌تواند این واقعیت تلخ را تغییر دهد، بلكه ما را بیش از پیش در برابر این بیماری آسیب‌پذیر می‌كند.

به گزارش ایسنا، كنترل شیوع ایدز در ایران كه موج سوم آن نیز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی در كشور به سرعت آغاز شده است، تنها از راه آموزش مستمر ممكن است.

آموزش مداومی كه اگر نادیده گرفته شود و به صراحت صورت نگیرد، خطرات جبران ناپذیر و تنش های جدی برای كشور در آینده نزدیك به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‏‏، دكتر مینو محرز دبیر علمی اولین كنفرانس رسانه‌های گروهی در زمینه ایدز كه 15 تا 17اسفند ماه برگزار می‌شود، در نشست خبری كه در آستانه برگزاری این كنفرانس تشكیل شده بود، با تاكید بر این مطلب گفت: در مورد ایدز باید كاملا شفاف و با صراحت صحبت شود، ایدز نیز درست مانند همه بیماریهای دیگر یك بیماری است كه با اطلاع‌رسانی صریح به آسانی قابل كنترل است. از این رو رسانه‌های رادیویی، تلویزیونی و مطبوعاتی كه بیشترین اثر را در تبیین یك فرهنگ صحیح در جامعه دارند، ‌باید با اطلاع كافی و با ظرافت خاص در مورد این بیماری صحبت كنند تا مبادا به این بیماری انگ زده شود.

آگاهی رسانی در مورد مسایل جنسی باید صریح، شفاف و مستمر باشد

وی بیان كرد: از عمده راه‌های مقابله با شیوع ایدز در كشور، ‌شفاف سازی و آگاهی رسانی كامل در خصوص غریزه جنسی است كه در حال حاضر رفتارهای پرخطر با آن موج پرسرعتی از این بیماری را در كشور به راه انداخته است.

رییس مركز تحقیقات ایدزایران با تاكید بر اینكه آگاهی رسانی از سوی رسانه‌ها در این زمینه‌ باید مستمر باشد، اظهار داشت:غریزه جنسی باید به طور آگاه كنترل شود وسكوت كردن در این زمینه از جانب خانواده، مدرسه، دانشگاه و رسانه‌ها نوعی زمینه سازی برای ایجاد تنش از بیماری ایدز است.

با آموزش مستمر در زمینه ایدز تنش در جامعه ایجاد نمی‌شود

ترس جامعه نباید مانعی برای آگاهی‌رسانی صحیح باشد

وی بهره گیری از جوان‌ها برای آگاهی سازی در زمینه ایدز و برنامه ریزی در جهت مقابله با این بیماری را بسیار موثر ارزیابی و در ادامه تصریح كرد: با آموزش و آگاهی بخشی مستمر در زمینه ایدز هرگز تنش ایجاد نمی‌شود. تنش جدی زمانی ایجاد می شود كه بسیاری از افراد به این بیمای مبتلا شوند لذا ما به عنوان افراد مسوول در زمینه پیشگیری از شیوع كامل این بیماری در كشور نباید ترس جامعه را مانعی در جهت آگاهی رسانی صحیح قلمداد كنیم بلكه می‌بایست با اطلاع رسانی مستمر این ترس را به نوعی نگرش مثبت تبدیل كنیم چرا كه نگرش‌های منفی در خصوص این بیماری فوق العاده خطرناك است و به شیوع آن در جامعه كمك می‌كند.

آموزش برای پیشگیری از ابتلا به ایدز از راه جنسی رفتار‌های پرخطر در این زمینه را ترویج نمی‌كند

باورهای نادرست جامعه در مورد ایدز به رشد این بیماری كمك می‌كند

آموزش در زمینه كنترل رفتارهای جنسی نه تنها باعث ترویج رفتارهای پرخطر نمی‌شود بلكه در بسیاری از موارد پرهیز، ‌وفاداری و سن اولین تجربه جنسی در این زمینه را افزایش داده و از تعداد شركای جنسی نیز می‌كاهد. فقه شیعه نیز با این نوع آموزش در جهت كاهش آسیب و مقابله با ایدز موافق است به شرط آنكه ظرافت‌های معمول در این زمینه در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، ‌دكتر زمانی مدیر ارتباطات یونیسف، با تاكید براین موضوع بیان كرد: انكار، تبعیض، سكوت و باورهای نادرست جامعه در مورد ایدز از مسائلی است كه رشد این بیماری را در كشور افزایش داده است و همه‌گیری این بیماری یك رویكرد پژوهش گرانه در رسانه‌ها را می طلبد چرا كه آنها می‌توانند با كسب اطلاعات كافی در این زمینه ائتلافی متعهد را برای مقابله با ایدز همچون كشورهای شمال آفریقا، هندوستان و آسیای جنوب شرقی تشكیل دهند.


آموزش در زمینه مسایل جنسی از طریق رسانه ملی صورت گیرد

وی با تاكید بر اینكه رادیو و تلویزیون برای تهیه برنامه‌های مختلف در زمینه ایدز باید دوره‌های تخصصی لازم در این خصوص را بگذرانند، اظهار داشت: در حال حاضر نه تنها نگرش بسیاری از اصحاب رسانه به ایدز نگرشی نادرست است بلكه بسیای از مسوولان كشوری نیز در این زمینه باورهای نادرست دارند زیرا به تصور خیلی از آنها آموزش برای مسائل جنسی نباید از طریق رسانه‌های گروهی صورت گیرد. این در حالی ست كه بسیاری از مراجع تقلید در فقه شیعه نسبت به آموزش برای جوانان و نوجوانان در جهت كاهش آسیب و مقابله با شیوع ایدز نگرش مثبت دارند و محدودیتی در این زمینه قائل نمی‌شوند. به شرط آنكه زبان آموزش، پند و اندرز نباشد و ظرافت‌های معمول در این خصوص در نظر گرفته شود.

وی همچنین به طرد شدن مبتلایان به ایدز از جامعه اشاره كرد و با تاكید بر اینكه این نگرش به نوعی به شیوع ایدز در جامعه كمك می‌كند، گفت: متاسفانه جامعه هم اكنون پذیرش این را ندارد كه با چهره یك بیمار مبتلا به ایدز به صورت واقعی برخورد شود كه این امر مشكلات متعددی را برای زندگی فردی و اجتماعی مبتلایان ایجاد می‌كند. لذا می‌بایست فرهنگ سازی اجتماعی لازم در این زمینه انجام شود تا بیماران مبتلا به ایدز برای نشان دادن چهره خود به جامعه با جسارت لازم عمل كنند.

آموزش، كم هزینه ترین راه كنترل ایدز

به تهیه برنامه های آموزشی در زمینه ایدز فرصت و سرمایه اختصاص دهیم

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست،‌ میرابوطالبی رییس اداره سلامت شهرداری منطقه دو تهران نیز با اشاره به اینكه رویكرد شهرداری هم اكنون رویكردی اجتماعی محسوب می‌شود بر آموزش به عنوان مهم ترین و كم هزینه ترین راه كنترل ایدز در جامعه تاكید كرد و گفت: اگر آموزش مستمر در این زمینه به خوبی صورت گیرد دیگر نیازی به تخصیص یارانه‌های سنگین به دارو و درمان نیست چرا كه پیشگیری مهمترین و آسان ترین راه كنترل ایدز در جامعه است.

وی همچنین بر لزوم فرهنگ سازی در تهیه برنامه‌های مختلف در زمینه ایدز در رسانه ملی تاكید كرد و گفت: رسانه ملی ایران باید همانطور كه برای قشر خاصی همچون ورزشكاران و یا طنز سازان هزینه می‌كند، برای اقدامات پژوهشگرانه نیز فرصت و سرمایه لازم را اختصاص دهد چرا كه پژوهش از اصلی ترین روشهای كنترل ایدز در جامعه است و این وظیفه بر عهده همه ایرانیان می‌باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha