چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 149406

یک عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با انتقاد از برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی در شهرهای شیراز و کرمان با اتوبوس‌های گردشگران‌، گفت: گردشگران برای رفت‌وآمد با وسایل نقلیه معمولا «کُد ناجا» دریافت می‌کنند، اما با این حال همچنان شاهد رفتار سلیقه‌ای پلیس راهنمایی و رانندگی با اتوبوس‌های گردشگران خارجی در برخی شهرها هستیم.

سلامت نیوز:یک عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با انتقاد از برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی در شهرهای شیراز و کرمان با اتوبوس‌های گردشگران‌، گفت: گردشگران برای رفت‌وآمد با وسایل نقلیه معمولا «کُد ناجا» دریافت می‌کنند، اما با این حال همچنان شاهد رفتار سلیقه‌ای پلیس راهنمایی و رانندگی با اتوبوس‌های گردشگران خارجی در برخی شهرها هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،این اظهارات «علی صدرنیا» درحالی مطرح می‌شود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چندی پیش از تصویب طرح «ارتقای امنیت گردشگران» در شورای امنیت ملی خبر داد و اعلام کرده بود وظایف تمام دستگاه‌های مرتبط با گردشگری در این طرح مشخص شده است.مرتضی رحمانی‌موحد- معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری- نیز از ابراز تمایل دستگاه‌های عضو شورا برای اجرای طرح امنیت گردشگران سخن گفته و بیان کرده بود: تأمین امنیت گردشگران در همه جای ایران یکی از رویکردهای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. در این موضوع هماهنگی، تعامل و تبادل‌نظر خوبی با دستگاه‌های مرتبط برقرار شده تا طرح ارتقای امنیت گردشگران در کشور اجرا شود.


 گردشگرانی که از سفر به ایران راضی بودند
این درحالی است که ابتدای امسال رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ظرفیت‌های بالای جذب گردشگر خارجی در کشور سخن گفته بود. مسعود سلطانی‌فر با بیان اینکه در سال 2012 رتبه ایران در جذب گردشگر خارجی، به 120 و در 2013 به رتبه 98 رسیده است، تصریح کرد: امیدواریم رتبه ما در سال 2015 به رتبه 70 تا 80 ارتقا یابد. او همچنین با اشاره به اینکه از محل گردشگری خارجی در سال 92 درآمد 6 و نیم میلیارد دلاری داشتیم، ادامه داد: درآمد ما در این حوزه، نیم درصد کل کشورهای جهان بوده است.رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه ورود قطار گردشگران خارجی، توریست‌های متمول را وارد کشور کرد، ادامه داد: متقاضیان زیادی در این زمینه داشتیم که با دو قطار، چهار تور اروپایی وارد کشور شدند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.به گزارش فارس، او با بیان اینکه از مصاحبه این افراد در بازگشت به کشورهای خودشان، کتاب تهیه کردیم، تصریح کرد: وقتی یک گردشگر اروپایی به ایران سفر می‌کند با واقعیت‌ها مواجه می‌شود و 99 درصد از گردشگرانی که به کشور آمدند از این سفر راضی بودند.


 مذاکراتی که بی‌نتیجه ماند
سال گذشته نیز پس از اعلام اعتراض بسیاری از مجریان تور نسبت به برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی در برخی شهرها، سلطانی‌فر با نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی وارد مذاکره شده بود تا مشکلات حل شود. طبق اظهارات معاون گردشگری این سازمان، فرمانده راهور ناجا در سال گذشته دو مرتبه دستور خود را به سراسر کشور برای تسهیل تردد وسایل نقلیه گردشگران ابلاغ کرده‌ است؛ اما همچنان گزارش‌هایی مبنی بر تغییر نکردن اوضاع به گوش می‌رسد. رحمانی‌موحد معتقد بود: مصوبه اخیر شورای‌عالی امنیت کشور درباره «ارتقای امنیت گردشگران» که برای هر یک از دستگاه‌ها وظیفه‌ای را مشخص کرده‌ می‌تواند کمکی برای تسهیل در تردد گردشگران باشد.


 ممانعت از ورود اتوبوس‌های گردشگری
یک راهنمای تور با اشاره به مشکلاتی که به‌تازگی در شهر کرمان از ناحیه‌ پلیس راهنمایی و رانندگی برای اتوبوس‌های گردشگری پیش آمده است، اظهار کرد: با آنکه پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور برای تردد آسان اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه‌ گردشگران در شهرها هماهنگی و بخشنامه کرده، اما به تازگی در شهر کرمان پلیس راهنمایی و رانندگی از ورود اتوبوس‌های گردشگری به مرکز شهر ممانعت می‌کند.

علی صدرنیا اضافه کرد: وقتی «کُد ناجا» را به ماموران پلیس در این شهر نشان می‌دهیم باز هم مجوزهای دیگری را درخواست می‌کنند و انتظار دارند پیش از ورود اتوبوس با آنها هم هماهنگی‌های دیگری داشته باشیم. به نظر می‌رسد این کد ناجا چندان هم نمی‌تواند اعمال قدرت و قانون کند و از برخوردهای سلیقه‌ای مانع شود. او نمونه‌ای را برای برخورد سلیقه‌ای پلیس راهنمایی و رانندگی با اتوبوس گردشگران مثال زد و افزود: در فیروزآباد فارس پلیس به‌دلیل آنکه از آن منطقه مجوز تردد نگرفته بودیم، اتوبوس گردشگران ما را متوقف کرد، بعد از نیم ساعت مذاکره در نهایت اجازه تردد داد، اما همین که به چهارراه بعدی رسیدیم مامور پلیس دیگری مانع حرکت ما شد. این رفتار باعث تعجب گردشگران تور شده بود. صدرنیا گفت: این اتفاق در شهر شیراز هم بسیار رخ می‌دهد و ظاهرا به کرمان هم سرایت کرده است. یقینا این رفتارها از چشم گردشگران خارجی دور نمی‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha