چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 149407

گوش انسان نقش مهمی در حفظ تعادل بدن دارد. متخصصان برای حفظ سلامت گوش که یکی از حساس ترین اعضای بدن محسوب می شود، توصیه های مختلفی کرده اند از جمله؛ پرهیز از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، استفاده نکردن از گوش پاک کن و خودداری از استفاده بیش از حد از گوشی همراه که عفونت گوش ایجاد می کند. موم موجود در گوش نقش محافظتی دارد و هر نوع شیء خارجی را که وارد گوش می شود، از بین می برد

سلامت نیوز: گوش انسان نقش مهمی در حفظ تعادل بدن دارد. متخصصان برای حفظ سلامت گوش که یکی از حساس ترین اعضای بدن محسوب می شود، توصیه های مختلفی کرده اند از جمله؛ پرهیز از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، استفاده نکردن از گوش پاک کن و خودداری از استفاده بیش از حد از گوشی همراه که عفونت گوش ایجاد می کند. موم موجود در گوش نقش محافظتی دارد و هر نوع شیء خارجی را که وارد گوش می شود، از بین می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزرنامه خراسان ،در ادامه به بیان مطلب جالبی درباره گوش می پردازیم.

دفع کننده مواد زائد: پس از تجمع پیدا کردن موم در داخل گوش، این مواد از طریق موهای ریز داخل گوش به نام سیلیا دفع می شود.

ایجاد تعادل: عملکرد گوش تنها در زمینه شنوایی نیست بلکه در ایجاد تعادل بدن نیز نقش مهمی دارد. در واقع کمک می کند تا بتوانید درست بایستید و زمین نخورید. همچنین به حفظ تعادل سر نیز کمک می کند. این عملکرد تعادلی از طریق دستگاه وستیبولار انجام می گیرد.

دریازدگی: حالت تهوع و بالا آوردن در هنگام مسافرت در اغلب موارد ناشی از مشکلات سیستم گوارشی نیست بلکه به دلیل مختل شدن عملکرد داخل گوش است. در واقع به علت حرکت کار دستگاه وستیبولار مختل می شود. حتی هنگام خواب گوش کار خود را انجام می دهد اما علت این که در هنگام خواب نمی شنوید این است که مغز در حالت استراحت است. هرچند توانایی شنیدن وجود دارد اما پیام هایی که به مغز ارسال می شود تجزیه و تحلیل نمی شود.

علت شایع ناشنوایی: قرار گرفتن در معرض صدای بلند بیش از 86 دسی بل باعث ناشنوایی می شود. میزان طبیعی شدت صوت برای گوش 60 دسی بل است.

موهای ریز داخل گوش: این موهای ریز کمک می کند تا بتوانید صداها را بشنوید. این موها، امواج صدا را به مغز انتقال می دهد. مغز آن را آنالیز می کند و صدا را تشخیص می دهد. وارد شدن هر نوع آسیبی به این موها، باعث از دست دادن شنوایی می شود.

احساس عجیب در گوش: زمانی که در ارتفاع زیاد قرار می گیرید یا با هواپیما مسافرت می کنید، قادر به سخن گفتن یا شنیدن همانند سطح زمین نیستید زیرا حس عجیبی در گوشتان دارید و علت آن حفظ فشاربدن توسط لوله شیپوری گوش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha