سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 14941

معاون مركز ملی مطالعات اعتیاد گفت: مواد اعتیاد آوری كه با نام‌های جدید وارد جامعه می‌شوند، واقعی نیستند و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند، این مواد اكثراً همان مواد مخدر، محرك یا توهم‌زای قدیمی هستند كه برای فریب مشتریان با نام جدید عرضه می‌شوند.

آْذرخش مكری در گفت‌و‌گو با فارس،‌ افزود: تركیبات مواد اعتیاد آور به طور كلی در 12 طبقه مختلف دسته‌بندی می‌شوند كه مهمترین آنها گروه مواد افیونی، گروه مواد با ریشه كوكائین و آمفتامین‌ها هستند، آنچه به عنوان مواد جدید در بازار معرفی می‌شوند با دستكاری كوچك بر روی مواد اصلی و تغییر ظاهری در رنگ، بو و شكل و ظاهر آنها به دست می‌آید.
وی گفت: موادی كه با نام جدید در بازار عرضه می‌شوند، جنبه تبلیغاتی دارند و برای فریب افرادی كه از مصرف یك ماده زده و سرخورده می‌شوند یا تصور می‌كنند، فلان ماده موجب بدبختی آنها شده است، كاربرد دارد. به همین علت یكبار دیگر آن ماده را با ظاهر تازه عرضه می‌كنند، تا مشتریان قدیمی را جذب كنند.
مكری افزود: در كشور ما مشتقات مرفین شامل تریاك و هروئین كه دی استیل مرفین است، مهمترین و پرمصرف ترین مواد اعتیادآوری هستند كه ایجاد مشكل می‌كنند،‌ هروئین ممكن است به شكل‌های مختلف به صورت كریستال، پودر، متخلخل و تصعیدی( با نام كراك) عرضه شود.
وی گفت: مصرف كنندگان مواد مخدر در كشور ما گروه بزرگی هستند كه همه آنها سوء مصرف ندارند و جزء گروه مشكل‌دار كه نیازمند مراجعه به كلینیك و مداخلات درمانی باشند، نیستند، تعداد زیادی در كشور ما حشیش مصرف می‌كنند كه ممكن است مشكل جدی نداشته باشند، بیشترین گروه مصرف كننده مواد اعتیادآور كه دچار مشكل می‌شوند، مصرف كنندگان مشتقات تریاك و مواد افیونی هستند.
وی افزود: 70درصد معتادان مشكل‌دار كشور ما مصرف كننده تریاك، هروئین و سایر مشتقات مرفین هستند و 30درصد دیگر مصرف كننده مواد دیگری هستند كه مهمترین این مواد حشیش و متاآمفتامین‌ها هستند.
معاون مركز ملی مطالعات اعتیاد گفت: «شیشه» معروفترین و مهمترین ماده اعتیاد آور گروه متاآمفتامین‌ها در كشور است كه گرایش به مصرف آن در سال‌های اخیر رو به گسترش است، گرایش به مصرف این ماده در تمام دنیا زیاد شده است، البته گرایش به مصرف این نوع مواد دوره‌ای است مانند دوره‌های گذشته كه گرایش به مصرف مشتقات كوكائین در دنیا بالا رفته بود.
وی افزود: الگوی مصرف مواد مخدر در شهرهای مختلف كشور ما ممكن است اندكی متفاوت باشد و این مسئله به موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی هر منطقه و هر شهر بستگی دارد، ضمن اینكه كلینیك‌های درمان اعتیاد در هر منطقه نیز در مراجعه معتادان هر منطقه و شناسایی افراد مشكل‌دار و ثبت آمار آنان موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha