چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 149417

دبیر انجمن شنوایی‌شناسی ایران درباره فروش سمعک‌های چینی و قاچاق گفت: گفت: متخصص‌های شنوایی به هیچ وجه اقدام به تجویز سمعک‌های چینی نمی‌کنند اما همانگونه که در ناصر خسرو داروی قاچاق به فروش می‌رسد در بازارجمهوری نیز سمعک چینی و بی‌کیفیت به وفور یافت می‌شود؛ حتی بعضا مشاهده شده که برخی از داروخانه‌ها نیز سمعک‌های بی‌کیفیت چینی به فروش می‌رسانند.

بازار فروش سمعک‌های چینی در خیابان جمهوری

سلامت نیوز: دبیر انجمن شنوایی‌شناسی ایران درباره فروش سمعک‌های چینی و قاچاق گفت: گفت: متخصص‌های شنوایی به هیچ وجه اقدام به تجویز سمعک‌های چینی نمی‌کنند اما همانگونه که در ناصر خسرو داروی قاچاق به فروش می‌رسد در بازارجمهوری نیز سمعک چینی و بی‌کیفیت به وفور یافت می‌شود؛ حتی بعضا مشاهده شده که برخی از داروخانه‌ها نیز سمعک‌های بی‌کیفیت چینی به فروش می‌رسانند.

حسین کریمی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره چگونگی تشخیص سمعک‌های چینی و تقلبی موجود در بازار گفت: اول اینکه سمعک‌های چینی در ایران نمایندگی ندارند و به دلیل بی‌کیفیت بودن اغلب به صورت قطعه و قاچاق وارد ایران می‌شوند و در ایران سر هم سازی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این سمعک‌ها فاقد کیفیت هستند، گفت: متخصصین شنوایی به هیچ وجه اقدام به تجویز سمعک‌های چینی نمی‌کنند اما همانگونه که در ناصر خسرو داروی قاچاق به فروش می‌رسد در بازارجمهوری نیز سمعک چینی و بی‌کیفیت به وفور یافت می‌شود؛ حتی بعضا مشاهده شده که برخی از داروخانه‌ها نیز سمعک‌های بی‌کیفیت چینی به فروش می‌رسانند.

کریمی گفت: متخصصین شنوایی‌شناسی از تجویز این سمعک‌ها اجتناب می‌کنند اما وارد کننده‌ها در صدد فروش محصول خود در بازار‌های غیر رسمی هستند. خرید و تهیه سمعک از داروخانه و بازار غیر رسمی مانند جمهوری به صلاح نیست. کسی که نیاز به سمعک دارد حتما باید به پزشک، کلنیک و درمانگاه مراجعه کند.

وی درباره تجویز سمعک‌های پیشرفته برای بیماران نیز گفت: ‌بسته به نوع کار و مراودات اجتماعی بیمار سمعکی که برای وی در نظر گرفته می‌شود متفاوت است. از این رو پزشک متخصص شنوایی‌شناسی با در نظر گرفتن معیار‌های شنوایی اقدام به تجویز سمعک می‌کند.

دبیر انجمن شنوایی‌شناسی ایران افزود: اگر کسی دچار مشکل در پرداخت هزینه سمعک باشد و تحت پوشش بیمه هم نباشد می‌تواند به سازمان بهزیستی مراجعه کرده و خدماتی را دریافت کند. سازمان بهزیستی برای یک گوش کودکان تمام هزینه را پرداخت می‌کند و برای گوش دیگر با در نظر گرفتن شرایط به بیمار برای خرید سمعک کمک می‌کند.

وی افزود: عدم پوشش بیمه به دریافت سمعک از سوی بیمار بسیار لطمه وارد کرده است. طبق آمار انجمن ۸۰ درصد کسانی که سمعک برایشان ضروری هست از آن استفاده نمی‌کنند.

کریمی گفت: بر اساس آمار، کشور ما در ۴۰ سال آینده سالخورده خواهد بود بعد از ارتوروز و فشار خون، سومین مشکل شایع در سنین بالا کم شنوایی است.

دبیر انجمن شنوایی‌شناسی ایران تاکید کرد: کمترین عارضه‌ای که کم شنوایی برای بیمار دارد این است که وی را دچار انزوای اجتماعی و افسردگی می‌کند. بی‌توجهی به این موضوع سرمایه‌های اجتماعی را از بین می‌برد در حالی که می‌توان از این سرمایه استفاده کرد.

وی همچنین درباره حداقل پوشش بیمه‌ای برای خرید سمعک، آن را بسیار ناچیز دانست و گفت: بسته به نوع بیمه این مبلغ متغیر است. الان بیمه تامین اجتماعی مبلغی حدود ۷۰ هزار تومان و برخی بیمه‌های تکمیلی مبلغی در حدود ۶۰۰ هزار تومان را پرداخت می‌کنند.

کریمی درباره همکاری با سازمان غذا و دارو درباره ورود سمعک‌های قاچاق نیز گفت: ‌در درجه اول از وزارت بهداشت در خواست می‌کنیم که نظارت زیادی به این موضوع داشته باشند و ما نمی‌توانیم پاسخگوی بیمارانی باشیم که جنس قاچاق به آن‌ها عرضه شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر وزارت بهداشت برای نظارت بر بازار قاچاق سمعک مشکل دارد خود پزشکان می‌توانند این نظارت را بر عهده بگیرند، گفت: پزشکان شنوایی‌شناسی می‌توانند نیرو و تجهیزات خود را برای کنترل این موضوع بسیج کنند و گزارش آن را به وزارت بهداشت ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی سرابی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 1
    با عرض سلام . اینجانب فروشنده کالای طب هستم ومدت بیست سال به کار فروشندگی سمعک مشغول هستم نکاتی در خصوص فروش سمعک توسط شنوایی شناس ها به عرض میرسانم همانطور که میدانید جامعه پزشکی ( شنوای سنج ) حق فروش کالا به بیمار و صدور فاکتور رسمی با کد اقتصادی ندارند اصلا ایشان کد اقتصادی که مورد تایید اداره دارایی و اداره تعزیرات باشد ندارند و بابت فروش سمعک هیچگونه گزارشی به اداره دارایی نمیدهند و در اظهارنامه مالیاتی صحبتی از فروش سمعک نمیکنند مطلب دیگر اینکه فروش سمعک توسط شنوایی سنج با قیمتهای غیر واقعی و بسیار بالا انجام میشود کما اینکه همان سمعک در فروشگاه کالای طب به نصف قیمت و همان کیفیت عرضه میشود