رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: از مهم‌ترین هدف‌های نظام سلامت كشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ریشه‌كنی، حذف و كنترل بیماری‌های واگیر است.

محمدمهدی گویا امروز در دومین روز از كنگره نوآوری‌ها و دستاوردهای 30 ساله علوم پزشكی كه در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینكه اقدامات ضروری برای كنترل بیماری‌های واگیر در 2 بخش مستقیم و غیرمستقیم انجام شده است، افزود: از اقدامات مستقیم در این زمینه می‌توان به ایجاد و توسعه شبكه بهداشتی، درمانی با پوشش 100درصدی جامعه روستایی، افزایش نیروهای انسانی متخصص در عرصه بهداشت و جذب و بكارگیری آنها در مناطق روستایی اشاره كرد.
وی تأكید كرد: آموزش بهداشت و جلب مشاركت‌های مردم در برنامه‌های بهداشتی، پوشش واكسیناسیون همه كودكان در كشور، انجام برنامه‌های ایمن‌سازی همگانی و فراهم كردن امكانات تشخیص درمان سرپایی از جمله دیگر اقدامات مستقیم انجام شده است.
گویا درباره اقدامات غیرمستقیم در كنترل بیماری‌های واگیر گفت: توسعه راه‌های روستایی، افزایش سطح سواد عمومی، رفع بی‌سوادی، دسترسی به برق، تأمین آب و توسعه امكانات مخابراتی و شبكه تلویزیونی از جمله اقدامات غیر مستقیم در كنترل بیماری‌های واگیر به شمار می‌رود.
وی با اشاره به آغاز طرح ریشه‌كنی بیماری‌ فلج اطفال از سال 1367 در كشور تصریح كرد: بیش از 95درصد كودكان از شروع اجرای این طرح تا سال 1370 زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
به گزارش فارس، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت بیان داشت: در سال 1373با اجرای طرح ایمن‌سازی كودكان زیر 5 سال، حدود 9 میلیون كودك در یك روز واكسینه شدند و برنامه ریشه‌كنی فلج اطفال با موفقیت اجرا شد.
وی همچنین از تدوین و ارائه سند نهایی عاری بودن كشور از بیماری فلج اطفال از طرف سازمان جهانی بهداشت خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha