معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: شیوع تب مالت طی سالهای گذشته از ۹۰ هزار نفر به ۱۲ هزار نفر کاهش یافت اما طی چند سال اخیر به علت ضعف واکسیناسیون دامها و نیز گرایش بیشتر مردم به مصرف لبنیات فله این آمار را به حدود ۱۵ هزار نفر افزایش داد.

سلامت نیوز: معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: شیوع تب مالت طی سالهای گذشته از ۹۰ هزار نفر به ۱۲ هزار نفر کاهش یافت اما طی چند سال اخیر به علت ضعف واکسیناسیون دامها و نیز گرایش بیشتر مردم به مصرف لبنیات فله این آمار را به حدود ۱۵ هزار نفر افزایش داد.

محمود نبوی در گفت و گو با فارس درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری تب مالت توضیح داد:‌ به طور قطع امکان آلودگی شیرهای فله و غیر پاستوریزه به تب مالت نسبت به لبنیات پاستوریزه بیشتر است اما تمایل برخی از مردم به مصرف لبنیات به اصطلاح ارگانیک که غیر پاستوریزه است به این مسئله دامن زده است.

وی گفت: در سالهای گذشته که مسئله تحریم ها پررنگ تر بود، به علت مشکلاتی که در تأمین واکسن و واکسیناسیون دامها داشتیم، افزایش نسبی موارد ابتلا به بیماری تب مالت را شاهد بودیم اما اخیراً مشکل تأمین واکسن تب مالت دامها پر طرف شده و شیوع این بیماری در دامها تحت کاهش یافته است.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت افزود: کاهش بیماری تب مالت به دو عامل بستگی دارد یکی احداث کارخانه‌های شیر و لبنیات پاستوریزه که خوشبختانه اکنون در اکثر استانها و شهرستانها راه اندازی شده است و دیگری واکسیناسیون به موقع دامهاست که در گذشته مشکلاتی داشت و اکنون حل شده است.

وی گفت:‌ متأسفانه از چند سال پیش مشکلاتی در تولید واکسن دامی تب مالت ایجاد شده بود اما خوشبختانه این مشکل از سال گذشته حل شد و اکنون پوشش واکسیناسیون دامی در سطح قابل قبولی است.

نبوی افزود: مسئله مهم دیگر گرایش بیشتر مردم به مصرف لبنیات فله است که باید فرهنگ سازی شود که مردم بیشتر به سمت لبنیات پاستوریزه هدایت شوند و البته مرکز بهداشت محیط نیز باید نظارت بیشتری به مراکز عرضه لبنیات فله داشته باشد.

وی درباره میزان شیوع بیماری تب مالت گفت: شیوع این بیماری در گذشته بالا و حدود سالانه ۹۰ هزار نفر بود اما بعد از اقداماتی که برای واکسیناسیون دامها و گسترش تولید لبنیات پاستوریزه انجام شد به حدود ۱۲ هزار نفر در اواخر دهه ۸۰ رسید اما طی سالهای گذشته به علت مشکلاتی که در واکسیناسیون دامی داشتیم اندکی افزایش یافت به حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار نفر رسید که دوباره شاهد روند نزولی آن هستیم.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا اخباری که درباره روغن پالم در لبینات منتشر شد، در افزایش مصرف لبنیات فله موثر نبوده است،‌گفت: روغن پالم یک نوع روغن دارای اسید چرب اشباع است که در دوره گذشته برای اینکه قبمت لبنیات کارخانه‌ها پایین باید، دولت مجوز استفاده از آن را در لبنیات پرچرب داده بود.

وی افزود:‌ روغن پالم هرگز در لبنیات کم چرب استفاده نشد، ضمن اینکه در دولت جدید نیز استفاده از روغن پالم در لبنیات پر چرب نیز ممنوع شد و اکنون فقط در برخی اقلام مانند خامه قنادی استفاده می شود و اگر در این مورد اطلاع رسانی بهتری به مردم بشود، حتماً گرایش مردم به مصرف لبنیات فله که امکان آلودگی آن بیشتر است، کم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha