«یکبار که مثل باقی روزها داشتیم توی تحریریه به وضعیت جامعه و شهر غر می‌زدیم، به این نتیجه رسیدیم که این احساس ما فرقی با احساس خیلی از آدم‌های دیگه این شهر نداره و همین جرقه راه‌انداختن یک کارزار عمومی و عملی برای تمیزی شهر به سرمون زد». این را ایده‌پرداز یک حرکت جمعی در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان‌وبلوچستان، برای پاکسازی شهر از زباله‌ها می‌گوید.

سلامت نیوز:«یکبار که مثل باقی روزها داشتیم توی تحریریه به وضعیت جامعه و شهر غر می‌زدیم، به این نتیجه رسیدیم که این احساس ما فرقی با احساس خیلی از آدم‌های دیگه این شهر نداره و همین جرقه راه‌انداختن یک کارزار عمومی و عملی برای تمیزی شهر به سرمون زد». این را ایده‌پرداز یک حرکت جمعی در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان‌وبلوچستان، برای پاکسازی شهر از زباله‌ها می‌گوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ،امیر جلالی‌نژاد و دوستانش در مجله کاروانسرا که در زاهدان منتشر می‌شود، چندروزی است یک کارزار یا پویش عمومی را کلید زده‌اند که با استقبال همشهریان‌شان مواجه شده است. عنوان کارزارشان را هم گذاشته‌اند: «شهردار شهرمان باشیم» و هدفشان تمیزکردن شهر از زباله‌هایی است که در کم‌کاری شهرداری و بی‌مسئولیتی برخی شهروندان در گوشه‌وکنار شهر رها شده است.  جلالی‌نژاد در همین رابطه به «شرق» می‌گوید: «ما اینجا یک نشریه داریم به اسم کاروانسرا که قبلا در آن گزارش‌هایی انتقادی درباره زباله‌گردی و حاشیه‌نشینی را کار کرده بودیم. اگرچه به‌طورکلی امکانات خدمات شهری در شهر زاهدان کم است، ولی هیچ‌وقت از جانب شهرداری تغییری احساس نکردیم.  این بود که تصمیم گرفتیم کاری عملی انجام دهیم».


از او می‌پرسم آیا تصورتان این است که زاهدان به لحاظ تمیزی و میزان زباله‌های موجود در سطح شهر وضعیت مطلوبی ندارد؟ و پاسخ می‌دهد: «بله، حتما همین‌طور است، حتی می‌توانم بگویم وضعیت خیلی نامطلوبی دارد. ما در همسایگی خودمان در استان خراسان‌جنوبی، شهر بیرجند را داریم. با اینکه این شهر خیلی دیرتر از زاهدان مرکز استان شده، اما به‌لحاظ خدمات شهری خیلی بیشتر به یک شهر شبیه است».

جلالی‌نژاد به عدم انجام وظیفه شهرداری و همچنین عدم همراهی شهروندان در نظافت شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: «قطعا این وضعیت نابسامان زباله‌ها در زاهدان دوطرفه است، شاید یک دلیلش این باشد که مردم زاهدان هنوز خودشان را زاهدانی نمی‌دانند. با اینکه از سال ١٣١٤ با مصوبه هیأت‌وزیران دوره رضاشاه، اسم زاهدان، رسما به‌عنوان شهر زاهدان مطرح شد، اما در طول تاریخ، ساکنان زاهدان را مهاجرانی از سایر نقاط استان یا کشور تشکیل داده‌اند. هنوز بعد از بیش از ٨٠ سال اگر در زاهدان از کسی پرسیده شود کجایی هستی، نمی‌گوید زاهدانی! یا اگر بگوید زاهدانی، فورا از او می‌پرسند نه اصلیتت کجایی است! به‌همین‌دلیل احساس می‌کنم مردم هم احساس تعلق آنچنانی‌ای به اینجا ندارند و همین‌طور هنوز شهر را از خودشان نمی‌دانند».می‌پرسم الان اگر از خود شما بپرسم کجایی هستید چه جوابی می‌دهید؟ و این پاسخ بی‌مقدمه و سریع اوست: «من زاهدانی هستم. اما مادر خود من هم که در زاهدان به دنیا آمده و پدرم که ٤٠ سال پیش آمده و اینجا ساکن شده هنوز خودشان و من را به عنوان زاهدانی قبول ندارند!» ایده‌پرداز کارزار «شهردار شهرمان باشیم»


درباره برنامه‌های این کارزار که تاکنون انجام داده‌اند و همچنین برای روزهای آینده، می‌گوید: «وقتی ابتدا پیشنهاد را در گروه‌های واتس‌اپی و فضای مجازی مطرح و تبلیغ کردیم با واکنش‌های متفاوتی مواجه شدیم، یک عده که مدام آیه یأس می‌خواندند و گروهی هم می‌گفتند چرا به‌جای حرف‌زدن کمی عمل نمی‌کنید! ما هم که دیدیم ایام اعیاد شعبانیه است و خیابان‌ها پر شده از زباله‌های ایستگاه‌های صلواتی، به فکرمان رسید فرصت خوبی است که برای اطلاع‌رسانی، تجمع و آشنایی بیشتر مردم با این کارزار یک حرکت عملی هم انجام بدهیم، وقتی برای اولین‌بار جمعه‌شب، یکم خرداد، رفتیم کنار یک ایستگاه صلواتی در خیابان دانشگاه زاهدان، همراه یک جمع حدودا ١٥ نفره با پلاستیک زباله ایستادیم... واکنش مردم فوق‌العاده بود. عده زیادی بعد از دیدن ما زباله‌هایشان را در خیابان نمی‌ریختند، خودروهای سواری هم توقف می‌کردند و لیوان‌های خودشان را داخل پلاستیک زباله‌های ما می‌انداختند و کلی هم تشکر می‌کردند و خسته‌نباشید می‌گفتند. این‌قدر ذوق‌زده شدیم که شب بعد هم رفتیم و باز همان اوضاع... حتی بچه‌های ایستگاه و برخی دیگر از مردم هم آمدند از ما کیسه زباله گرفتند و کمک کردند. همین شد که یک‌باره خبر کار ما توی شهر و فضای مجازی پیچید و بازتاب زیادی داشت».

او همچنین درباره هدف و برنامه اصلی این کارزار هم این‌گونه توضیح می‌دهد: «در ادامه قرار است هفته آینده دوشنبه یک تجمع عمومی که مجوز فرمانداری را هم دارد، جلو شهرداری مرکزی زاهدان داشته باشیم که آنجا از عکس‌های ارسالی شهروندان از زباله‌ها یک نمایشگاه عکس برپا خواهیم کرد... همین‌طور تجلیل از رفتگران قدیمی شهر را خواهیم داشت؛ البته سعی می‌کنیم این شروع یک حرکت بزرگ‌تر باشد.


چون معضلات خدمات شهری زاهدان خیلی زیاد است و بعد از این خیلی‌ها به ما مراجعه کرده و خواستند راجع به بقیه مسائل هم چنین حرکت‌هایی راه بیندازیم». ایده‌پرداز این حرکت اجتماعی در زاهدان حرف‌هایش را این‌گونه به پایان می‌رساند: «درواقع این تجمع هم تلنگری است به مردم و هم به مسئولان شهرداری که بیشتر در فکر زیبایی و تمیزی شهرمان باشیم؛ البته همین که مردم زاهدان یک کنش اجتماعی انجام بدهند و شهرمان از این فضای رخوت‌آور خارج شود، خودش دستاورد بزرگی است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha