سلامت نیوز: شهردار تهران ضمن انتقاد از احداث سامان‌سراها در قالب اردوگاه‌های ماده (16) به منظور جمع‌آوری کارتن‌خوابها، برخوردهای قهرآمیز و سطحی با آنها را رد کرد و دلیل این امر را وجود افراد تحصیل کرده بین کارتن‌خوابها عنوان کرد که می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد تا خودشان خود را اداره کنند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در بازدید بازارچه خیریه زیرگذر چهارراه ولی‌عصر (عج) با اشاره به آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از معضلات شهر تهران گفت: اساسا یکی از وظایف و بخش‌هایی که مورد توجه شهرداری تهران است رسیدگی به فقرا و ایتام و نیازمندان است. بی تردید یکی از وظایف جدی ما همین مساله است اما ممکن است رسیدگی به نیازمندان در قوانین و مقررات برای شهرداری نباشد با این حال وظیفه انسانی و اسلامی ما است که در شهرداری تهران در این حوزه به همه سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد کمک کنیم و همکاری لازم را داشته باشیم.

وی افزود: قطعا باید به موسساتی که به صورت داوطلبانه در حوزه رسیدگی به نیازمندان پیش‌قدم می‌شوند و در ابعاد مختلف به یاری نیازمندان می‌پردازند کمک کنیم و هم‌افزایی لازم را میان این موسسات ایجاد کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران بیش از دو سال است که در این حوزه فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده است گفت: حدود دو سال است که به طور جدی به بحث کمک به سازمان‌های مردم‌نهاد که در حوزه یاری نیازمندان کار می‌کنند کمک‌هایی را انجام داده‌ایم و در سال گذشته نیز هماهنگی‌های بسیار مناسبی ایجاد شد.

وی افزود: قطعا با برنامه‌ریزی که در شهرداری تهران انجام شده می‌توانیم بخشی از نابسامانی‌هایی را که در سطح شهر تهران وجود دارند به ویژه در حوزه رسیدگی به محرومین، نیازمندان، زنان سرپرست خانوار، کودکان فرار و کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها مرتفع کنیم. قطعا همه ما وظیفه داریم به این نابسامانی‌ها رسیدگی کنیم و برگزاری این بازارچه نیز در همین راستا انجام شده است.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران از ظرفیت‌های موجود خود برای معرفی این موسسات و کمک به آن‌ها استفاده می‌کند و امیدواریم چنین برنامه‌هایی به صورت مستمر و هر ماهه برگزار شود و قطعا اوج این برنامه نیز در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه ابتدا باید این موسسات کنار یکدیگر جمع شوند گفت: هم‌افزایی باید در کار این موسسات ایجاد شود تا نتیجه بهتری حاصل شود و شهرداری تهران در راستای ایجاد این هم‌افزایی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت پنج سامان‌سرای جدید ویژه کارتن‌خواب‌های شهر تهران گفت: من سابقه انجام این کار را با روش موجود دارم اما این روش را که ساخت اردوگاهی برای کارتن‌خواب‌ها است به هیچ عنوان قبول ندارم در حقیقت اینکه اردوگاهی درست کنیم و کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر جمع‌آوری و تحت عنوان ماده 16 در مکانی جمع‌آوری شوند روش مناسبی نیست اما با توجه به درخواست وزارت کشور برای کمک در این حوزه تاکنون دو سامان‌سرا به صورت قطعی آماده‌سازی شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ دو سامان‌سرای دیگر نیز در حال آماده سازی است که امیدواریم در آینده نزدیک این دو سامان‌سرا نیز تکمیل شود.

شهردار تهران تاکید کرد: اساسا این روش، روش درستی نیست چرا که در میان کارتن‌خواب‌ها افراد تحصیل‌کرده وجود دارند که تنها با یک کمک اندک می‌توان زمینه‌ای را فراهم کرد تا خودشان خود را اداره کنند. نباید در خصوص این افراد برخوردهای قهرآمیز و سطحی انجام شود. بی‌تردید روش درست همین برگزاری بازارچه‌های خیریه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha