فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت:بر اساس تفاهم نامه ای که میان دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها مراتع و آبخیزداری ( اواخر سال گذشته ) منعقد شد، باید قاچاق چوب در کشور به صفر برسد.

قاچاق چوب باید به صفر برسد

سلامت نیوز: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت:بر اساس تفاهم نامه ای که میان دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها مراتع و آبخیزداری ( اواخر سال گذشته ) منعقد شد، باید قاچاق چوب در کشور به صفر برسد.

سرهنگ حمید رضا خیلدار روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین بر اساس این تفاهم نامه باید بهره برداری از جنگل نیز تا زمانی مشخص به صفر برسد که در حال بررسی موضوع هستیم.

وی با بیان اینکه بعد از امضای این تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل ها و مراتع ستادی می شود اظهار کرد: بر این اساس ستاد چهار جانبه ای متشکل از پلیس امنیت ناجا، ماموران عملیات ناجا، یگان حفاظت دو سازمان محیط زیست و جنگل ها و مراتع، برای حل مشکلات مشترکی مانند آتش سوزی، شکار و قاچاق چوب تشکیل شده است.

به گفته وی یکی از مفاد این تفاهم نامه همکاری در زمینه مقابله با قاچاق چوب و بهره برداری بی رویه از جنگل است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل وسیع بودن عرصه های تحت مدیریت دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها مراتع و آبخیزداری و کمبود نیروی انسانی برای این وسعت، همکاری و تعامل میان یگان های حفاظت دو سازمان می تواند گامی موثر و سازنده در راستای حفاظت از عرصه های جنگلی و جلوگیری از قاچاق چوب باشد.

وی افزود: مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست شامل پارک های ملی، چشم اندازهای طبیعی دارای اهمیت ملی و جهانی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده، با داشتن جاده های فرعی فراوان، حفاظت از این عرصه ها را مشکل کرده و به کمک قاچاقچیان چوب آمده است.

خیلدار با تاکید بر اینکه تمام ورودی ها و خروجی ها به جنگل ها به طور دقیق کنترل می شود گفت: همکاری خوبی میان محیط بانان دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها مراتع و آبخیزداری وجود دارد و هر جا تخلفی از قاچاق چوب رخ دهد سریعا گزارش و اقدامات لازم را انجام می دهند.

*** حذف جرایم مربوط به قاچاق چوب از اسفند 92

در ماه های پایانی سال 1392 با تصویب اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به قانون حمل چوب و ذغال جنگلی اشاره نشده است و در این قانون، صرفا کالاهای ممنوعه را مشمول رسیدگی در محاکم قضایی دانسته و بر خلاف قانون قدیم، تهیه و حمل ذغال و چوب های جنگلی را در شمار کالاهای ممنوعه قرار نداده و همچنین صلاحیت رسیدگی به این گونه جرایم را در صلاحیت دستگاه اداری تعزیرات حکومتی قرار داده است که این مساله چالش های جدی را برای منابع طبیعی کشور به وجود آورده است.

*** جنگل های ایران

بیشتر جنگل های ایران، در نواحی شمالی و جنوب دریای خزر جای دارند، این مناطق جنگلی دارای آب و هوای معتدل شرجی است و از شرق استان اردبیل تا استان خراسان شمالی کشیده شده اند و در این امتداد، سه استان گیلان، مازندران و گلستان را دربر می گیرند.

جنگل های ایران روی هم سه میلیون و چهار صد هزار هکتار جنگل در دامنه های شمالی کوه های البرز و استان های ساحلی دریای خزر را تشکیل می دهد، مساحت جنگل های دیگر که در سایر نقاط کشور پراکنده هستند تا سه میلیون هکتار می رسند.

مطالعات موسسه تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع کشور که به صورت مقاله علمی هم عرضه شده است نشان می دهد از سال 1368 تا سال 1383 نزدیک به 122 هزار هکتار از جنگل های شمال بویژه در نواحی بالا دست از بین رفته است که معادل نیم درصد در هر سال می شود.

به علت برداشت بی رویه از جنگل و روند شتاب تخریب آن، مساله ملی شدن جنگل ها و مراتع در برنامه دولت قرار گرفت و در ۶ بهمن ۱۳۴۱ جنگل های ایران ملی اعلام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha