چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 149457

سلامت نیوز:معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در اواخر قرن بیستم با بحران های جدی زیست محیطی از جمله بحران آب گفت: کاهش سرانه آب تجدید پذیر کشور به مرور زمان باعث فشار به آب های غیر تجدیدپذیر و در نتیجه، کاهش آب زیرزمینی می شود.

به گزارش سلامت نیوز از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مجابی در نخستین سمپوزیوم بین المللی چشم انداز شهرهای پایدار آینده ایران در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در گذشته نگاه به مباحث اقتصادی یک طرفه بود به طوری که هر فعالیت تولیدی که با برداشت منابع طبیعی همراه بود، منجر به تخریب طبیعت می شد.

وی ادامه داد: زمانی که بهره برداری از طبیعت افزایش یافت، آلودگی زیست محیطی نیز به دلیل تولید بیشتر پسماندهای حاصل از بهره وری افزایش پیدا کرد در نتیجه، در اواخر قرن بیستم با بحران های جدی زیست محیطی رو به رو شدیم.

مجابی ادامه داد: برای کنترل این مساله، حرکت های جدی همچون اجلاس جهانی زمین شکل گرفت که در آن دستیابی به توسعه پایدار مطرح بود، بعد از برگزاری این اجلاس، نگاه جامعه جهانی به محیط زیست از یک وجه بهتری برخوردار شد و بهره برداری سبز مورد اهمیت قرار گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که بحران های متعددی در حوزه محیط زیست وجود دارد، گفت: امروز جهان با بحران آب مواجه است در حالی که هنوز اقدام جدی برای جمع آوری آب باران در دوره های بارندگی در شهرهای خشک و نیمه خشک همچون تهران انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تولید محصولات صادراتی همچون پسته و هندوانه که به آب زیادی نیاز دارد، باید در کشور مدیریت شود، ادامه داد: کاهش سرانه آب تجدید پذیر کشور به مرور زمان باعث فشار به آب های غیر تجدید پذیر و در نتیجه، کاهش آبهای زیرزمینی می شود.

مجابی با اشاره به اینکه توسعه پایدار شهری نیازمند مطالعه و پژوهش بر مبنای مساله یابی است، تاکید کرد: باید بدانیم که در هر یک از قسمت های یک شهر چه مسئله ای وجود دارد تا پس از دسته بندی این مسائل بتوانیم به آن ها در قالب طرح های پژوهشی رسیدگی کنیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس در ادامه گفت: آینده پژوهی موضوع بسیار حایز اهمیتی برای شهرها است و اگر اتفاقاتی که در آینده رخ می دهد از پیش برنامه ریزی نشود، قابل مدیریت نخواهد بود بنابراین لازم است که طرح جامع شهری در زمینه مدیریت شهری و محیط زیست ارایه کنیم که همه مسائل شهر را پوشش دهد.

وی با اشاره به مسئله ترافیک و آلودگی هوا، صوت و آب، افزود: در شهرهای توسعه یافته برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان به مسائل زیست محیطی توجه می شود.

در ادامه این سمپوزیوم، مسعود نصرتی رییس گروه پایلوت مطالعاتی شهر قزوین نیز با اشاره به توسعه پایدار، گفت: باید آینده پژوهی را در هر یک از شهرهای ایران در نظر داشته باشیم.

نصرتی درباره وضعیت باغستان 6 هزار هکتاری پیرامون شهر قزوین اظهار نگرانی کرد و گفت: نباید از درختان این باغستان تاریخی غافل شویم؛ به یاد داشته باشیم این درختان در طول این سال ها با کم آبی منطقه قزوین انطباق پیدا کردند تا ما شهری در میان باغستان داشته باشیم.

وی افزود: اکنون باید به کمک متخصصین داخل و خارج کشور به این دغدغه پاسخ دهیم که با توجه به هزینه های بالای حفظ و نگهداری باغستان تاریخی قزوین و با در نظر گرفتن این مسئله که صاحبان این 6 هزار هکتار باغ در شرایط کنونی توان نگهداری این باغ ها را ندارند، چطور می توانیم این باغ های تاریخی را برای نسل آینده حفظ کنیم.

در ادامه این نشست، حسین محمد پورزرندی، مدیر عامل بانک شهر رسیدن به شهر پایدار را نیاز امروز شهرها دانست و گفت: کیفیت هوا و کیفیت آب، یکی از شاخص های مهم برای داشتن شهر پایدار است.

نخستین سمپوزیوم بین المللی چشم انداز شهرهای پایدار آینده ایران با حضور جمعی از صاحب نظران داخلی و خارجی روز گذشته ( 5 خرداد ) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha