سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای بیماری‌های مهلک و اصلی هستیم، در عین حال از راه‌اندازی 250 پلی کلینیک مشتمل بر 6600 مطب در مجموعه بیمارستان‌های دولتی کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر محمد آقاجانی در حاشیه چهارمین همایش کشوری ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت، گفت: ما در بحث استقرار نظام ملی درمان بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های مهلک و اصلی که بیش از 75 درصد علت مرگ و میر در کشور را تشکیل می‌دهند، در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی افزود: برای درمان سکته‌های قلبی، مغزی، حوادث ترافیکی و سرطان‌ها به عنوان چهار علت اصلی مرگ و میر و همچنین تدوین الگوی ملی تشخیص درست، زودرس و به موقع و درمان کامل و جامع برای بیماری‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم.

معاون درمان وزیر بهداشت درباره چهارمین همایش کشوری ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت، گفت: اینچنین سمینارهایی برای بحث و تبادل نظر پیرامون مدیریت اطلاعات سلامت، مشکلات این حوزه و برنامه‌های آتی که هم از حیث رشد علمی در این زمینه و هم حل مشکلات اجرایی که برای تبادل اطلاعات سلامت، مراکز درمانی و بهداشتی ما با آن روبه‌رو هستیم، تشکیل می‌شود که معمولا نقش موثری هم در پیشبرد این امر دارد.

آقاجانی افزود: امسال با توجه به طرح تحول نظام سلامت که نیاز جدی این طرح داشتن زیرساخت اطلاعاتی است، این نقش پررنگ‌تر است. برای اینکه بتوانیم وظایف‌مان را در قبال مردم برای ارائه خدمات مناسب انجام دهیم، نیاز به سیاستگذاری مناسب داریم. سیاستگذاری نیاز به اطلاعات دارد و اطلاعات از بستر اطلاعاتی بیمارستان‌ها فراهم می‌شود و متاسفانه در زمینه کسب اطلاعات برای سیاستگذای و هم داشتن نظام اطلاعاتی برای ارائه خدمات به موقع و مناسب، در حوزه بهداشت و درمان نقص جدی داریم. امیدواریم این سمینار بتواند بخشی از مشکلاتی را که در این زمینه داریم، رفع کند.

معاون درمان وزیر بهداشت درباره مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در سال 94 گفت: امسال در حوزه طرح تحول نظام سلامت استمرار برنامه‌های سال گذشته را خواهیم داشت. بنابر دستور رییس جمهور محترم و وزیر بهداشت، برنامه اصلی حفظ دستاوردها و استمرار جدی برنامه‌های سال گذشته است. ما در سال گذشته 8 برنامه در حوزه درمان اجرا کردیم و به دنبال این هستیم که این برنامه را استمرار و عمق بیشتری دهیم.

آقاجانی ادامه داد: برنامه‌های جدیدی برای سال 94 طراحی شده است که در حوزه‌های بهداشت، درمان و همچنین آموزش پزشکی پیگیری می‌شوند.

وی درباره زمان استاندارد ویزیت پزشکان گفت: استاندارد ویزیت در مصوبه تعرفه سال 94 هیات وزیران برای تعرفه‌های خدمات پزشکی آمده است. این استاندارد برای ویزیت پزشکان عمومی 15 دقیقه، پزشکان متخصص 20 دقیقه، پزشکان فوق تخصص 25 دقیقه و برای روانپزشکان نیز 30 دقیقه است که به همه مراکز درمانی ابلاغ شده است.

نباید در بیمارستان‌های دولتی صف انتظار داشته باشیم
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای مناطق محروم گفت: ما برنامه‌هایی را در وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های مناطق کمتر توسعه یافته که تعداد متخصص و بیمار کافی نیست، داریم. نباید صف انتظار ایجاد شود. گاهی در مراکز دولتی و بیمارستان‌های مناطق محروم مجبور می‌شویم از استانداردها پایین بیاییم که صف انتظار طولانی برای ویزیت بیماران ایجاد نشود. استاندارد ملی ما تعریف شده است. با توجه به کمبودهایی که داریم، برای رفع مشکلات مجبور به تعدیل‌هایی هم می‌شویم.

راه‌اندازی 6600 مطب در بیمارستان‌های دولتی؛ امسال
آقاجانی ادامه داد: امیدواریم روزی برسد که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، به اهداف برنامه‌ریزی شده دست یابیم. راه‌اندازی پلی‌کلینیک‌های ویژه‌ای در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. امسال بیش از 250 پلی کلینیک مشتمل بر 6600 مطب در مجموعه بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود و نیروی تخصصی لازم و بخشی از کمبود نیروی تخصصی را نیز برطرف می‌کنیم. امیدواریم اینها در کنار برنامه ویزیت بتواند ما را به استانداردها نزدیک کند.

وی همچنین درباره نحوه انتقال شکایات درباره کم‌کاری پزشکان در زمینه معاینه بیماران گفت: این حقوق برای مردم وجود دارد و اگر حس می‌کنند که کم توجهی شده است و پزشک به اندازه کافی برای تشخیص و معاینه وقت کافی نگذاشته است، از طریق سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha