نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از افزایش بیماریهای غیرواگیر در کشور، تصریح کرد: متاسفانه رعایت نکردن اصول تغذیه مناسب و کنترل نکردن درست بیماریهای عفونی در کنار اطلاع رسانی غیراصولی به افراد سبب افزایش بیماری‌های قلبی – عروقی، کلیوی، دیابت، چاقی، ایدز و ... شده است.

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از افزایش بیماریهای غیرواگیر در کشور، تصریح کرد: متاسفانه رعایت نکردن اصول تغذیه مناسب و کنترل نکردن درست بیماریهای عفونی در کنار اطلاع رسانی غیراصولی به افراد سبب افزایش بیماری‌های قلبی – عروقی، کلیوی، دیابت، چاقی، ایدز و ... شده است.

عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خانه ملت، با ابراز تاسف  از عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در خصوص عدم آموزش و اطلاع رسانی اصولی  به جوانان برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در کشور، گفت: افزایش این بیماریها نشان می دهد وزارت بهداشت رسالت خود را درست و اصولی انجام نداده در حالیکه نظام سلامت اگر به این منوال پیش برود شکست می خورد لذا بهتر است سازمان ها برای داشتن یک جامعه سالم با وزارت بهداشت همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر ایجاد نگرش درست در زمینه آسیب‌های بیماریهای غیرواگیر در جامعه، گفت: لزوم فرهنگ سازی در خصوص جلوگیری از بیماریهای غیرواگیر و دسترسی مردم به امکانات مناسب برای رسیدن به یک جامعه سالم حائز اهمیت است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، بیان کرد: افراد برای مبتلا نشدن به بیماریهای غیرواگیر باید بهداشت و سلامت عمومی خود را بالا ببرند لذا افرادی که اطلاعات کافی و لازم در مورد بیماریها نداشته باشند به انواع بیماریها مبتلا می شوند و به سبب فقدان پیشگیری زودتر از موعد بر اثر بیماریهای غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند.

رستمیان شیوع بسیاری از بیماریهای غیرواگیر  در میانسالی را به خاطر رعایت نکردن شیوه درست تغذیه در جوانی و نوجوانی عنوان کرد و گفت: مثلا پوکی استخوان در میانسالی نشانه مصرف نکردن شیر در سنین پایین است که عوارض آن در سنین بالا خودنمایی می کند لذا مصرف انواع ویتامین و کلسیم و پروتئین ها در سنین پایین برای مبتلا نشدن به انواع بیماریها در میانسالی و پیری ضروری و لازم است.

وی ادامه داد: افراد باید در مراقبت از جسم خود تلاش کنند در این زمینه لازم است بیماریهای وراثتی و ژنتیکی در کودکی شناسایی شوند که به درستی بتوان از آنها پیشگیری کرد اگر پیشگیری به درستی صورت نگیرد هزینه های درمانی زیادی را برای فرد، خانواده و جامعه به همراه دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، همچنین با اشاره به شعار هفته سلامت" ایمنی غذا؛از مزرعه تا سفره"، گفت: برای سلامت افراد و جلوگیری از مبتلا نشدن به بیماریهای غیرواگیر رعایت سلامت و بهداشت در مراحل تولید مواد غذایی بسیار مهم است.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم،‌ با بیان اینکه افراد برای سلامت جسم خود به سلامت غذای خود باید اهمیت دهند گفت: لازم است افراد برای سلامت جسم خود به سلامت غذای خود اهمیت دهند و همچنین از سلامت غذای روح خود غافل نشوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه اطلاع رسانی درست در خصوص ابتلاء به بیماریهای غیرواگیر ضعف داریم لذا اطلاع رسانی درست در جامعه، خانواده، نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه و رسانه ها بسیار حیاتی است دولت و وزارت بهداشت با همکاری همه سازمان ها  باید اهدافی را برای اجرای تدابیر پیشگیرانه تعیین کنند و امکاناتی را در جامعه برای فرد فراهم کنند که به سمت بیماریهای پرخطر سوق پیدا نکنند.

رستمیان عدم تحرک و رعایت نکردن بهداشت را عامل ایجاد انواع بیماریهای غیرواگیر عنوان کرد و گفت: فعالیت بدنی مناسب می تواند از بروز خیلی از بیماریها جلوگیری کند  و همچنین کنترل رفتارهای پرخطر نیز می تواند مفید باشد لذا با افزایش اطلاعات عمومی و توانمند شدن مردم می توان از بروز بیماریهای غیرواگیر در افراد جلوگیری کرد.

 این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد:  ورزش و داشتن تحرک نقش مهم و اساسی در زندگی انسان ایفاء می کند لذا باانجام ورزش و رعایت بهداشت فردی امید به زندگی در جامعه افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به خودمراقبتی و دگرمراقبتی در مقابل بیماری‌ها، گفت: افراد باید اطلاعات عمومی بالایی در مورد سلامت خودشان داشته باشند و از خود به خوبی در برابر بیماری ها محافظت کنند چون با پیشگیری می توان تا 75 درصد از ابتلا به بیماریها جلوگیری کنیم سنین 10 تا 19 سالگی بهترین زمان برای خودمراقبتی است که نهاد آموزش و پرورش باید با تقویت مهارت ها و توانمندسازی جوانان آنها را از رفتارهای پرخطر دور کنند و مهارت نه گفتن را در مقابل همسالان به آنها آموزش دهند.

رستمیان با انتقاد از افزایش استعمال سیگار و مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان در کشور، تصریح کرد: سیگار دروازه ورودی بروز اکثر بیماری ها در افراد است لذا خانواده‌ها و آموزش وپرورش باید آموزش های لازم را به منظور پیشگیری جوانان و نوجوانان از سوء مصرف لحاظ کنند و  نباید این نکته فراموش شود که فرد می تواند در تامین سلامتی خود نقش مهمی را ایفا کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی،‌ خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی خیلی در بروز بیماریهای غیرواگیر نمی تواند تاثیر مستقیم داشته باشد چون با هزینه کم هم می توان به تغذیه مناسب رسید مثلا  برخی از افراد  هزینه بالایی هم می کنند ولی به علت ناآشنایی با اصول تغذیه مناسب مواد با کیفیتی نمی خرند بهتر است دولت و وزارت بهداشت به سمتی پیش بروند که برای تغذیه مناسب افراد، سوبسیدهای بیشتری را لحاظ کنند و آنها را در دسترس عموم مردم قرار دهند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،  با انتقاد از افزایش ایدز در کشور، گفت: لازم است دولت و وزارت بهداشت راهکارهای جدی برای جلوگیری از گسترش ایدز در کشور لحاظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha